۰ نفر

نامه انبوه‌سازان به جهانگیری: وام نوسازی بافت فرسوده ۸۰میلیون شود

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 278398
نامه انبوه‌سازان به جهانگیری: وام نوسازی بافت فرسوده ۸۰میلیون شود

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران در نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و ودیعه مسکن در محدوده بافت فرسوده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران طی نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات اختصاص یافته به بخش نوسازی و ودیعه مسکن در بافت فرسوده شهرها شد.

وی در این نامه با اشاره به گذشت چهار سال از مصوبه هیئت دولت عنوان کرده است: اگرچه در قالب مصوبه هیئت دولت یازدهم، سقف تسهیلات نوسازی و ودیعه مسکن در محدوده بافت فرسوده در کلانشهرها به ترتیب به ۵۰ میلیون و ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به ترتیب به ۴۰ میلیون و ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است اما طی چهار سال اخیر هزینه های مربوط به ساخت، ترهین و اجاره مسکن با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

برزگر در ادامه این نامه به ناهمخوانی تسهیلات در نظر گرفته شده و نیاز مالی ساکنان فعلی و بخش عرضه اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر این تسهیلات نه تنها نمی تواند پاسخگوی نیاز ساکنان و تأمین منابع مالی مناسب برای آنها باشد بلکه فعالان ساختمانی مایل به سرمایه گذاری در محدوده بافت فرسوده نیز امکان تأمین مالی مناسب برای حضور در طرح بازآفرینی را از دست خواهند داد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به مشکلات موجود برای تامین منابع مالی بخش عرضه و ساکنان فعلی بافت قدیمی شهرها، پیشنهاد داد که سقف تسهیلات نوسازی مسکن در محدوده بافت فرسوده برای کلان شهرها از ۵۰ میلیون تومان کنونی به ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۴۰ میلیون تومان فعلی به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی در عین حال خواستار افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای حمایت از ساکنان بافت فرسوده نیز شد و افزود: در این بخش نیز خواستار افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن در این محدوده در کلان شهرها از ۲۰ میلیون به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان هستیم.

متن کامل نامه جمشید بزرگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران به شرح زیر است:

جناب آقای جهانگیری

معاون اول محترم رئیس جمهور

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، هماهنگونه که مستحضرید هیات محترم وزیران در دولت یازدهم طی مصوبه مورخ ۹۳.۸.۸ میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و ودیعه مسکن در اراضی مشمول طرح بازآفرینی شهری پایدار به ترتیب در کلانشهرها پانصد میلیون ریال و دویست میلیون ریال و همچنین در سایر شهرها به ترتیب چهارصد میلیون و یک و صد پنجاه میلیون ریال تعیین شده است.

لیکن با توجه به اینکه از تاریخ تصویب آن مصوبه ۴ سال گذشته و در این مدت هزینه های مربوط به ساخت، ترهین و اجاره مسکن رشد قابل توجهی داشته و طبعا کمک هزینه های فوق الذکر در زمان حاضر جوابگوی نیازهای مالی ساکنین فعلی و متقاضیان فعالیت ساخت ورد بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری نیست و لزوم توجه و اهتمام ویژه جهت تامین منابع مالی مناسب با هدف ترغیب ساکنین و سرمایه گذاران، خواهشمند است ترتیبی مقرر فرمایید که میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و ودیعه مسکن برای اراضی در کلان شهرها به ترتیب تا هشتصد میلیون ریال و سیصد میلیون ریال و در سایر شهرها به ترتیب تا هفتصد میلیون ریال و دویست میلیون ریال افزایش یابد.