۰ نفر

وزیر کار خبر داد

پوشش ۳۰درصدی بیمه روستاییان و عشایر در کشور/ ۱۷۰هزار بازمانده عشایری از تحصیل

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 272420
پوشش ۳۰درصدی بیمه روستاییان و عشایر در کشور/ ۱۷۰هزار بازمانده عشایری از تحصیل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خراسان شمالی از تعداد حدود یک میلیون و 600 هزار بیمه‌شده روستایی و عشایری خبر داد که تنها 30 درصد این مجموعه را در برمی‌گیرد.

علی ربیعی  در سفر یک‌روزه خود به خراسان شمالی اظهار کرد: امروز با حضور بین روستائیان عشایری حکم بازنشستگی برخی افراد که در بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند، اعطا شد که هم شامل مقرری‌بگیر و بیمه از کارافتادگی بود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی با اشاره به بیمه روستایی عشایری افزود: از همه روستائیان و عشایر درخواست می‌کنم که در این بیمه مشارکت کنند تا با رقم‌های مالی خیلی پایین بتوانند خود را بیمه کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند تا در سن بازنشستگی و یا در موارد از کارافتادگی کمتر شاهد فقر باشیم و زندگی مناسب‌تری را در این دوره‌ها داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در پرداخت بیمه حق کارفرمایی را دولت می‌دهد بیان داشت: درمجموع 20 هزار تومان را ماهانه باید عشایر پرداخت کنند و البته این حداقل است و پرداخت‌های بالاتر نیز وجود دارد که می‌توانند انتخاب کنند.

وی از اتصال طرح بیمه روستائیان که در راستای سیاست سالمندی بهتر، در بین عشایر است با طرح اشتغال روستائیان و عشایر که در حال انجام است خبر داد و اظهار کرد: داشتن شغل برای روستائیان و عشایر و داشتن یک بیمه اجتماعی برنامه‌ای است که نهادسازی‌های آن به‌طور مناسب انجام‌شده و امید است با پیگیری این سیاست بتوانیم شغل‌های ثابتی را در کنار روستائیان برای عشایر داشته باشیم.

ربیعی وزیر کار مسئله اصلی در میان عشایر کوچ‌رو را بحث سلامت آن‌ها و آموزش کودکان عشایری عنوان کرد و تصریح کرد: با توجه به آمار متأسفانه بازماندگی از تحصیل به‌ویژه در میان دختران عشایر کوچ‌رو، بالا اعلام‌شده و در مجموع 170 هزار بازماندگی از تحصیل گزارش‌شده است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی که با کمک وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته روی رفع بازماندگی از تحصیل تمرکز بیشتری کردیم و خوشبختانه هم اکنون عدد بازماندگی از تحصیل به‌جایی رسیده که می‌توانیم بگوییم بازماندگی از تحصیل در حال رفع شدن است و در سال 97 نیز این سیاست ادامه‌دار خواهد بود.

ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اشتغال‌زایی روستایی، پاسخ داد: این طرح تازه آغازشده و برخلاف سنت‌های گذشته که وام داده می‌شد و به‌عنوان اشتغال تلقی می‌شد تجارب به ما نشان داد که وام برابر با اشتغال نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسته‌ها مطالعه شده و در خراسان شمالی نیز رسته‌های موجود که می‌تواند اشتغال را در خودش داشته باشد شناسایی و نهادسازی شده است.

وزیر کار نبود اتصال روستائیان و عشایر به بازار کار را یک نقص دانست و گفت: وقتی اتصال به بازار فروش وجود ندارند بعد از مدتی تولیدات بر دست خود تولیدکنندگان می‌ماند و به این معنا که تولید خوشه‌ای و زنجیره‌ای انجام نمی‌گیرد و تولیدات با مبلغ بالا وارد بازار می‌شود و اتصالی هم وجود نخواهد داشت.

ربیعی همچنین افزود: در هر استان 5 ماه است روی گروه‌های مشاور کار می‌کنیم که زنجیره این‌ها را کامل کند و اتصال زنجیره‌هایشان نیز ایجاد شود و در حال حاضر در خراسان شمالی به میان سهمیه اعلام شده، طرح تصویب‌شده به بانک‌ها سپرده شده است و برای اقدام راحت‌تر، بخش عشایر به صندوق کارآفرینی امید سپرده خواهد شد.

وی، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست‌بانک را عهده‌دار وام‌های اشتغال روستاییان و عشایر عنوان کرد و بیان داشت: پست‌بانک به سوی مسائل فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات روستایی جهت داده شده است و بیشتر جهت‌گیری بانک کشاورزی نیز در مسائل کشاورزی است و بانک توسعه تعاون وام‌های متوسط را عرضه می‌کند و با این تقسیم‌کار، کارها در حال پیشرفت است.

ربیعی افزود: نحوه‌ اعطای وام به روستائیان و عشایر با گذشته کاملاً متفاوت است و سه سال دیگر که این شغل‌ها به زنجیره رسیدند طعم شیرین آن بیشتر چشیده می‌شود.

وزیر کار تعداد بیمه‌شدگان روستایی و عشایر در کل کشور را حدود یک میلیون و 600 هزار نفر یعنی تنها 30 درصد این مجموعه اعلام کرد و گفت: اگر این تعداد را در خانوار در نظر بگیریم هنوز تعداد خیلی بیشتری باید بیمه شوند و ما این آمادگی را داریم و کار فرهنگی آن را نیز آغاز کردیم تا روستائیان بیشتر جذب شوند.

خراسان شمالی از معدود استان‌هایی است که حضور عشایر کوچ‌رو را دارد و قریب به 5 هزار خانوار و 30 هزار نفر عشایر در این استان حضور دارند.