۰ نفر

محمد جواد ظریف در فرودگاه پکن؛

مذاکرات با طرف چینی مثبت و سازنده بود/ دو طرف ایران و چین اصرار بر گسترش روابط دارند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 271293
مذاکرات با طرف چینی مثبت و سازنده بود/ دو طرف ایران و چین اصرار بر گسترش روابط دارند

وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه پیش از ترک پکن به مقصد مسکو با اشاره به نشست سه ساعته خود با وزیر امور خارجه چین اظهار کرد مذاکرات با طرف چینی بسیار دوستانه، مثبت و سازنده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف در فرودگاه پکن و در جمع خبرنگاران ایرانی افزود: با طرف چینی توافق کردیم در روزها و هفته‌های آینده همکاری های نزدیکی برای رسیدن به روش‌های عینی تضمین منافع ایران و چین به عنوان کشورهای عضو گروه 1+5 منهای 1 داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه این مذاکرات می تواند نقش موثری در تقویت اجماع جهانی برای حفظ برجام داشته باشد گفت: دو طرف ایران و چین به عنوان دو شریک باسابقه، اصرار دارند که روابط گسترده‌تر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه همزمان با سفر ظریف به پکن در جمع خبرنگاران اظهار کرد چین مایل است ارتباطات خود با ایران و دیگر طرف‎های مساله، در زمینه برجام را حفظ کند.

'گنگ شوانگ' اظهار کرد: چین یکی از طرف های برجام است و اوضاع را از نزدیک پیگیری می‌کند و مایل است تا ارتباطات با ایران و دیگر طرف‎ها را حفظ کند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران ایرانی در پکن افزود: ایران و چین درباره برجام موضع مشترکی دارند و آن حفظ برجام با رعایت منافع ایران است.

ظریف با بیان اینکه گفت‌وگوهای ایران در آینده با چین مهم خواهد بود ابراز امیدواری کرد: رایزنی‌های خوبی نیز با توجه به مواضع روسیه، در مسکو در پیش داشته باشیم.

وزیر خارجه ایران گفت: با روس‌ها همواره درباره مسایل منطقه‌ای رایزنی داریم کما اینکه ممکن است اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم اما این اختلاف نظرها مانع روابط راهبردی ما با روسیه نیست.

وی درباره کاهش خرید نفت از ایران نیز گفت: معتقدیم کشورهای عضو برجام اجازه نمی‌دهند آمریکا در امورشان دخالت کند.

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز یکشنبه به منظور رایزنی و تبادل‌نظر درباره برجام با مقامات چین، به پکن سفر کرده بود بعد از انجام این مصاحبه پکن را به مقصد مسکو ترک کرد.

وزیر خارجه ایران بر مبنای دستور حسن روحانی رئیس جمهوری، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرد و در ایستگاه اول امروز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفت ‌و گو کرد.

ظریف در بدو ورود به چین در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که رییس جمهوری اعلام کردند برای همه گزینه ها آماده هستیم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع ملت ایران تضمین شود.

او درباره اهمیت سفر خود به چین افزود: روابط ایران با این کشورها همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از خروج آمریکا از برجام هم، اهمیت آن بیشتر می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به چین در فرودگاه پکن مورد استقبال «دنگ لی» مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقا وزارت خارجه چین قرار گرفت.

دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بر حفظ برجام و حراست از آن تاکید کردند.

ظریف در این دیدار گفت: روابط چین و ایران همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از برجام از حساسیت بالایی برخوردار شده است.

محمد جواد ظریف در ادامه سفر به چین، با 'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف در این دیدار با 'وانگ یی' همتای چینی خود در مورد برجام و همچنین راه های توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو جانبه رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه پس از پکن برای رایزنی با مقامات روسی راهی مسکو می‌شود و روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ نیز در تماس تلفنی جداگانه با ظریف بر تداوم برجام تاکید کردند.

ترامپ سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران تاکید کرد انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافق ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.