۰ نفر

افزایش رقابت‌پذیری بنادر ایران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 270782
افزایش رقابت‌پذیری بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رونق ظرفیت‌های خالی بنادر شمالی گفت: بنادر ایران در حاشیه خزر، می‌توانند به عنوان حلقه‌های اتصالی ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به آسیای میانه، نقش ایفا کنند.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رأس هیأتی برای شرکت در اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها، به باکو سفر کرده است.

وی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: ‌در سال های اخیر طرح‌های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا ۱۱ میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیر آباد تا ۷,۵ میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است‌.

محمد راستاد تصریح کرد: سازمان بنادر ایران با دنبال کردن سیاست‌هایی که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران تلاش می‌کند تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشور‌ جذب کند.

راستاد گفت: سایر کشورهای حاشیه خزر در حال ایجاد زیر ساخت‌ها و توسعه ظرفیت‌های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضایی را فراهم کنند تا حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند.

* فقط از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده می‌شود

وی بیان کرد: حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده است، اما عملکرد فعلی این بنادر ۶ میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از طرف ایران آن چیزی که می‌تواند بنادر ما را فعال‌تر کند این است که صرفا به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص دهیم‌ به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی، این مساله می‌تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود‌.

وی تصریح کرد: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه‌های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند و اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها می تواند به این هدف کمک کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره‌برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما می‌تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.

بررسی چالش‌های بنادر مدرن در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها

وی در مورد اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها اظهار داشت: هدف از این اجلاس، بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری‌ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است‌.

راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس مورد بحث قرار می‌گیرد، چالش هایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق مشکلات باید مدیریت شوند‌.