۰ نفر

زمین‌گیری ایرلاین‌ها

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶:۰۹
کد خبر: 270174
 زمین‌گیری ایرلاین‌ها

ین روزها به هر ارگان و نهادی که سر می‌زنیم به نوعی از آشفتگی‌های بازار ارز متاثر است. با وجود اینکه دولت قیمت ارز را تک نرخی اعلام کرده و دستور ثبوت آن را بر 4200تومان داده اما در بازار ارز، دلار با این نرخ به فروش نمی‌رسد و حتی تا نرخ نزدیک به 7000 تومان نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، ایرلاین‌ها از جمله جاهایی هستند که به شدت تحت تاثیر نوسانات و بحران ارزی در کشور هستند. به طوری که به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری مشکلات خود را با این سازمان در میان گذاشته‌اند تا فکری به حال وضعیت آن‌ها شود. در این خصوص مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران به مهر گفته است: «دولت ارز نقدی مورد نیاز شرکت‌های هوایی را تامین نمی‌کند و این وضع ادامه پروازها را با مشکل روبه‌رو کرده و از جمله پرداخت کرایه به هواپیماهای اجاره‌ای را به تاخیر انداخته است». این مشکلات برای ایرلاین‌ها بسیار جدی است و اگر به سرعت در راه حل آن‌ها قدمی برداشته نشود، ایرلاین‌ها در انجام کار خود فلج خواهند شد.

زمینگیری هواپیماهای خارجی

به گفته سامانی، ایرلاین‌های ایرانی در حال حاضر به سختی با مشتریان خود می‌توانند همکاری کنند و با امروز و فردا کردن پرداخت بدهی‌های‌شان، شرکت‌های هندلینگ‌کننده و سوخت‌رسان را مجاب به فروش سوخت و ارائه خدمات می‌کنند. برخی شرکت‌ها نیز مجبور به نشست و برخاست اضافه در فرودگاه‌های ایران هستند که هر بار لندینگ و تیک آف اضافه، هزینه بالایی برای این شرکت‌ها در پی دارد. اگر این هفته ارز نرسد، هواپیماهای خارجی زمینگیر می شوند.

عدم پرداخت حقوق خلبانان خارجی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران همچنین گفته است: «یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی ایرلاین‌های ایرانی ،تاخیر در پرداخت اجاره‌بهای هواپیماهای اجاره ای به ایرلاین های خارجی است. شرکت‌های مالک هواپیما پیوسته در حال فشار آوردن به ایرلاین‌های اجاره‌کننده هستند و اعلام کرده‌اند اگر تا پایان این هفته اجاره هواپیما پرداخت نشود، هواپیمای مذکور را زمینگیر خواهند کرد. همچنین دو ماه، حقوق برخی خلبانان خارجی پرداخت نشده است.

منابع مالی برای تامین ارز تعیین شده

در خصوص مشکلات ایجاد شده برای ایرلاین‌ها،رضاجعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی مشکلات‌شان را به سازمان هواپیمایی کشوری از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی ارجاع دادند؛ البته با درک وضعیت موجود. سازمان هواپیمایی حسب وظیفه ذاتی که به عنوان ابزار حاکمیت دولت در بخش امنیت هوایی دارد، مذاکراتی را با مسئولان بانک مرکزی انجام داده است، منابع مالی و تامین ارز تعیین شده و مشکلات‌شان در حال حل شدن است و همچنین قول مساعد دادند که این موضوع به طور حتم انجام شود.

تاثیر عمیق بر صنعت گردشگری

کارشناسان معتقدند وضعیتی که در بازار ارز در کشور ما به وجود آمده، تاثیر عمیقی بر فضای صنعت گردشگری خواهد گذاشت. از طرفی برخلاف گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه در نتیجه جلسات با بانک مرکزی تصمیماتی برای رفع این مشکلات گرفته شده، نایب‌رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران می‌گوید که هنوز هیچ تصمیمی در این باره به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ نشده است. در این خصوص، امیر هاتفی، نایب‌رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران می‌گوید: به جهت اختلافی که در نرخ ارز به وجود آمده، در صنعت گردشگری مشکلات بسیاری ایجاد شده است. این مشکلات درباره ایرلاین‌هایی است که به ایران پرواز می‌کنند. به دلیل اینکه باید هزینه‌های نشست و برخاست و هزینه‌های پروازی‌شان محاسبه شود و به دلیل نوسانات نرخ ارز، ارزی که به این ایرلاین‌ها تعلق گرفته، پرداخت نمی‌شود؛ این در حالی است که آن‌ها موظفند به رقم دلار دولتی که اعلام شده بلیت را محاسبه کنند و به مسافر بفروشند؛ این کار را نیز انجام می‌دهند.اما هزینه‌هایی را باید پرداخت کنند و با این رقم نمی‌توانند دلار را تهیه و این هزینه‌ها را پرداخت کنند. در حال حاضرهمه ایرلاین‌های خارجی به دلیل این مشکلات موجود به‌مشکل برخورده‌اند. تفاوت ماجرا در این است که وقتی بلیتی را می‌خواهید خریداری کنید، دو نرخ را برای شما محاسبه می‌کنند. این مساله علاوه بر این مشکل اساسی در وضعیت تورهای مسافرتی به‌وجود آورده است. به طور مثال وقتی می‌خواهیم برای مسافر ایرانی درهتل‌های خارجی جا رزرو کنیم، مسافر در اینجا به ما ریال پرداخت می‌کند. قیمت تور را بنا بر نرخ مصوب مشخص می‌کنیم و مبلغ را دریافت می‌کنیم. حالا اینکه این مبلغ را به چه شکل باید به هتل کشور ثالث برسانیم که مسافر آنجا از این سرویس استفاده کند، تبدیل به معضل دوم شده است. به همین دلیل ما نشست‌های متعددی را با رییس سازمان میراث فرهنگی، مسئولان بانک مرکزی و حتی چند نفر از نماینده‌های مجلس داشتیم که ببینیم توانایی حل شدن مشکل در اسرع وقت وجود دارد یا خیر.

مشکل به قوت خود باقی است

هاتفی ادامه می‌دهد: تا الان که با شما صحبت می‌کنیم نتیجه‌ای حاصل نشده است. حتی در نامه‌نگاری که با رییس بانک مرکزی داشتیم، در جواب به ما گفتند ایرانی‌ها سفر خارجی زیاد می‌روند، سفر نروند. گفتیم اگر صورت‌مساله را پاک کنیم، به نظر شما یعنی مشکل حل شده است؟ سفر نروند که جواب قانع‌کننده‌ای نیست. جهت اطلاع‌تان باید بگویم! این مشکل همچنان باقی است؛ چه برای پرواز، چه برای هتل‌ها وچه برای هزینه‌های جانبی توریست‌ها هنوز هیچ عملی انجام نشده است. اینکه نرخ 4200 تومان را تعیین کردند و دولت با اعلام این نرخ پایه‌گذار رقمی شده که همه باید اطاعت کنند، در صنعت گردشگری رکودی بسیار سنگین و نوعی بلاتکلیفی را به‌وجود آورده است و متاسفانه همکاران ما مدام از انجمن صنفی و سازمان میراث سوال می‌کنند که چه باید بکنیم؟ واقعیت این است که ما که آنجا هستیم، خودمان هم نمی‌دانیم چه باید بکنیم که به همکاران‌مان اطلاع دهیم؛ به همین جهت رکودی بسیار سنگین درشرایط فعلی در صنعت گردشگری به وجود آمده است. جلسات متعددی برای حل این مشکل برگزار شده اما نتیجه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان میراث فرهنگی یا زیرمجموعه آن دفاتر فروش، دفاتر گردشگری ابلاغ نشده و همچنان بلاتکلیف هستند. تمام این ابلاغیه‌ها، توافق‌ها و نتیجه‌هایی که حاصل شده تنها در حد حرف است. اگر هم به شما می‌گویند ابلاغ شده باید بگویم هیچ نتیجه‌ای اکنون حاصل نشده است.