۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی؛

آثار منفی خروج آمریکا از برجام از بلاتکلیفی فعلی کمتر است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
کد خبر: 270065
آثار منفی خروج آمریکا از برجام از بلاتکلیفی فعلی کمتر است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدترین شرایط، شرایط بلاتکلیفی است، گفت: با توجه به وضعیت فعلی و تمدید‌های چند ماه یک بار دولت آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توافق برجام، بنده از خدا می‌خواهم که ترامپ اعلام کند از برجام خارج می‌‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید بهاء الدین حسینی هاشمی با بیان اینکه معتقدم آثار منفی خروج آمریکا از برجام از حالت فعلی به طور قطع کمتر خواهد بود، اظهارداشت: در حالت فعلی همه فعالان اقتصادی و مردم به این فکر می‌کنند که اگر آمریکا خارج شود چه می‌شود در حالی که ایران ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط با دیگر کشورها دارد. 

وی اشتباه دانستن گره زدن سرنوشت کشور به برجام بود و بی‌عملی در دیگر عرصه‌ها، افزود:  هر چند که برجام آثار خوبی هم داشت و فرصتی را برای اقتصاد ایران فراهم کرد اما از یک طرف اقدامات دولت آمریکا و از طرف دیگر عدم وجود برنامه مشخص برای حل مشکلات اقتصاد داخلی موجب شد فرصت‌ها از دست برود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا به دنبال سر کیسه کردن و حداکثر کردن منافع کشور خودش است اما ما باید کار خودمان را انجام دهیم و اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم. آیا تک نرخی کردن ارز، اصلاح ساختار بانک‌ها، تایید و گزینش مدیران برای نهادهای اقتصادی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بودجه‌ریزی، اصلاح نظام اداری، سیاست‌های گمرکی ربطی به ترامپ و دولت آمریکا دارد؟ اینها مسائلی است که در داخل باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ساختار سرمایه را درست کنیم و بانک‌ها را ملزم کنیم به شرکت‌های زیرمجموعه‌شان وام ندهند و پول سپرده‌گذاران را به جیب سهامداران سرازیر نکنند، به ترامپ و دولت آمریکا ربطی دارد؟

حسینی هاشمی با بیان اینکه بدترین شرایط، شرایط بلاتکلیفی فعلی است و از حالت خروج آمریکا از برجام هم بدتر است، اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی و تمدید‌های چند ماه یک بار دولت آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توافق برجام، بنده از خدا می‌خواهم که ترامپ اعلام کند از برجام خارج می‌‌شود. چون در آن زمان تکلیف‌مان مشخص شده و آمریکا ناقض یک توافق بین‌المللی معرفی می‌شود و آن وقت ایران می‌تواند میدان را در اختیار بگیرد و با یک دیپلماسی فعال شرایط را به نفع خودش تغییر دهد. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقدم آمریکا از برجام خارج نخواهد شد و دوباره با طرح بهانه‌هایی و پیش‌شرط‌هایی به روال فعلی ادامه می‌دهد.