۰ نفر

با خروج آمریکا عزا نمی‌گیریم

معظمی: خلق فرصت‌های جدید با خروج آمریکا از برجام/ تحریم سال‌هاست بر پیکره کشورمان سایه انداخته

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 269872
معظمی: خلق فرصت‌های جدید با خروج آمریکا از برجام/ تحریم سال‌هاست بر پیکره کشورمان سایه انداخته

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحریم سال هاست بر پیکره کشورمان سایه انداخته و در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام و از دست رفتن برخی موقعیت ها، فرصت های جدیدی خلق خواهیم کرد.

«منصور معظمی» امروز (سه شنبه) افزود: بطور حتم اگر آمریکا از برجام خارج شود، عزا نمی گیریم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی بیان داشت: ما علاقه مند به خروج آمریکایی ها از برجام نیستیم، اما می خواهیم به قراردادهای بین المللی احترام گذاشته و پروتکل ها را رعایت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: رفتار غیردیپلماتیک، قلدرمابانه و خارج از نزاکت آمریکایی ها، شان آنها را پایین می آورد، اما اگر از برجام خارج شدند، بنا نیست کارهایمان را تعطیل کنیم.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به قراردادهای پسابرجامی این سازمان، خاطرنشان کرد: چنین موضوعی از قبل در همه قراردادها پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

 توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده، چندین بار بر پایان دادن به برجام تاکید کرده است و اکنون بیست و دوم اردیبهشت ماه باید میان ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد.

** عدم باور مدیران به توانمندی داخلی، بلای جان صنعت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت حضور یافته بود، اظهار داشت: نمایشگاه محل تعامل عرضه کنندگان کالاها و خدمات و مصرف کنندگان و محل نمایش توانمندی های تولیدکنندگان و ارائه برنامه هایشان است.

به گفته معظمی، نمایشگاه نفت و گاز در این زمینه بسیار موفق بوده و ثمره این موفقیت کسب توانمندی بسیار خوب در حوزه ساخت داخل دستکم در 15 سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: صادرات گرا بودن، ارتقای کیفی و رقابت پذیری قیمت محصولات، غافل نشدن از فناوری های روز و توجه به آموزش و پژوهش، شروط اصلی رشد توانمندی های داخلی در این عرصه مهم است.

معظمی اظهار داشت: باور به توانمندی داخلی در بخشی از مدیران کشور، کم است یا اصلا باور ندارند، همین موضوع آسیب پذیری صنعتی کشور را به دنبال دارد.

وی با اشاره به لزوم تقویت ارتباطات بین المللی، تصریح کرد: توجه بیشتر به این ارتباطات نباید موجب غفلت از توان داخلی و ساخت داخل شود، بلکه انجام هرگونه فعالیت باید با نگاه جدی به توانمندسازی داخلی باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: امروز بسیاری از تجهیزات در داخل کشور ساخته می شوند، اما برخی مقررات و عدم باورها سبب شده تا توجه کمتری به سازندگان داخلی داشته باشیم.

وی بر لزوم نگاه دوسویه به داخل و خارج تاکید کرد و گفت: در صورتی که نگاه مان یک سویه باشد، به یقین ضرر خواهیم کرد.

معظمی همچنین با اشاره به شعار امسال، تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی به معنای حمایت از تولیدات مرغوب، باکیفیت و تامین کننده رضایت مردم است و معتقدم زمینه تحقق این شعار در بسیاری عرصه ها در کشور وجود دارد.

بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت با حضور هزار و 53 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 38 کشور از روز گذشته (یکشنبه) در تهران آغاز بکار کرد.

مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه، تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است.

این نمایشگاه تا 19 اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران دایر است.