۰ نفر

همه یک‌درصد درآمد نفتی ویژه مناطق نفت‌خیز به خوزستان می‌رسد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 269585
همه یک‌درصد درآمد نفتی ویژه مناطق نفت‌خیز به خوزستان می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال همه درآمد حاصل از اجرای قانون اختصاص یک درصد فروش نفت به مناطق نفت خیز را به خوزستان واگذار خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با موضوع رسیدگی به مشکلات محلات نابه‌سامان خوزستان، توان‌افزایی محلی را محور اصلی برنامه‌های این ستاد اعلام کرد و افزود: نکته مهم در این مسیر، یافتن راهی برای چگونگی تحقق این امر است، بدون شک تخصیص بودجه و وجود منابع لازم برای اجرای برنامه‌ها مهم است ولی مسئله مهم‌تر آن است که استراتژی و سیاست اصلی ما در این راستا توان‌افزایی محله باشد چراکه در غیر این صورت آن پروژه نیز سمت و سویی کالبدمحوری مانند سایر اقدامات به خود می‌گیرد.

وی در ادامه خوزستان را دارای قدیمی‌ترین مهد تمدنی ایران دانست و گفت: شاید هیچ کجای ایران دارای چنین سابقه تاریخی از حیث سکونت نباشد. تمدن و آثار تمدنی به جا مانده در خوزستان ثروت بالقوه‌ای است که سودمندی آن، حتی سودمندی مادی آن بیش از ثروت نفت است. در برنامه بازآفرینی و در این شرایط باید بهترین بهره و استفاده را از آن برد.

این مقام مسئول با توجه به وسعت مشکلات بافت‌های ناکارآمد در خوزستان نگاهی جامع‌تر و توجهی بیشتر به استان را در حوزه بازآفرینی امری ضروری دانست و گفت: نکته مهم آن است که قطعا باید در این راه به دنبال امور اجتماعی و توان‌افزایی مردم باشیم. مسائل کالبدی اعم از پروژه‌های زیربنایی و یا خدماتی مانند مدرسه و بیمارستان و از این قبیل باید توسط دستگاه‌های اجرایی ذی ربط انجام شود، لیکن محله باید توسط ساکنان مورد بازآفرینی قرار گیرد. بنابراین باید برنامه‌های ارائه شده از سوی ستاد بازآفرینی استان مجددا با رویکرد محله محوری و مردم محوری مورد بازبینی قرار گیرند.

آخوندی همچنین برگزاری جلسات مرتب ستاد بازآفرینی و هماهنگی بین مقامات مسئول ارائه خدمات در محله‌های هدف در استان را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به بحث اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت به مناطق نفت‌خیز در تلاش هستیم تا در سال جدید بتوانیم تمامی این مبلغ به این استان اختصاص یافته و در راستای رفع مشکلات هزینه شود، چراکه با توجه به تنگناهای مالی در سال گذشته تنها ۴۵ درصد از این رقم به خوزستان اختصاص پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ضرورت همکاری ۱۰۰ درصدی تمامی وزارتخانه‌ها در اجرای برنامه‌های بازآفرینی در این استان بیان کرد: ارائه برنامه لازم برای دریافت کمک از وزارت نفت، دسترسی سکونتگاه‌های استان به خطوط ریلی، اجرای برنامه‌های توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در استان، احداث قطار حومه‌ای و ... از برنامه‌هایی است که باید در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین هماهنگی‌های اجتماعی و توانمندسازی ساکنان را از اقدامات ضروری و مهم درخوزستان اعلام کرد و افزود: متأسفانه درحال حاضر ایده در خوزستان برمبنای پروژه‌های دولتی بوده، درحالی که مردم خود باید وارد میدان شده و درگیر امور شوند، ما باید راهکاری برای ورود مردم به صحنه یافته و آن را به عنوان یک مدل در استان اجرا کنیم.

وی در پایان بحث بازآفرینی شهری را برمبنای مشارکت مردم اعلام کرد و گفت: پیام اصلی ما در برنامه ملی بازآفرینی شهری حضور مردم و درگیر شدن آن‌ها در امور مربوط به احیای محله است.