۰ نفر

مرعشی:

رییس‌جمهور در عزل و نصب وزرا اختیار تام دارد/ روحانی وزرای ناامید را برکنار کند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 268067
رییس‌جمهور در عزل و نصب وزرا اختیار تام دارد/ روحانی وزرای ناامید را برکنار کند

مرعشی گفت:وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رییس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی ناامید یا ناتوان است، رییس‌جمهور باید او را برکنار کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اعتماد نوشت: حسن روحانی این روز‌ها به منتقد شماره یک کابینه و مدیران خود تبدیل شده و از هرفرصتی که در اختیار دارد برای انتقاد به وزرا و وکلایش استفاده می‌کند. حسین مرعشی، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور می‌گوید: «این‌گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم. وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رییس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است، اگر فردی ناامید یا ناتوان است رییس‌جمهور باید او را برکنار کند.»

برای دومین بار در یک ماه اخیر وزرا و مدیران دولتی مورد عتاب رییس‌جمهور قرار می‌گیرند. تحلیل شما از نطق‌های اخیر حسن روحانی چیست؟ آیا تغییرات در راه است؟

در 5 سال گذشته آقای روحانی ما و هوادارانش را به سخنرانی‌های خوب خود عادت داده است. زمانی مواضع انتقادی ایشان متوجه نهاد‌های خارج از دولت بود. آن سخنرانی‌ها نشان می‌داد رییس‌جمهور از طرف افرادی خارج از دولت تحت فشار قرار دارند. اما وقتی رییس دولت درباره وزرایی که خود انتخاب کرده منتقد است کمی تعجب برانگیز است زیرا رییس‌جمهور در عزل و نصب وزرا بنابر قانون اختیار تام دارد .

به نظر شما مخاطب سخنان روز گذشته رییس‌جمهور چه کسانی هستند؟

با توجه به شناخت و اطلاعاتی که من در اختیار دارم، بخش عمده گلایه‌مندی بیشتر وزرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است زیرا معتقدند این سازمان از وزارتخانه‌های مطبوع هر وزیر پشتیبانی لازم را انجام نمی‌دهد. به ترتیب اولویت پس از سازمان برنامه و بودجه، بیشتر انتقاد‌ها و گلایه‌ها متوجه بانک مرکزی است. مردم از هر تغییری که توسط رییثس جمهور انجام شود استقبال می‌کنند. دست رییس‌جمهور برای تغییر کابینه باز است و این مهم موضوع پیچیده‌ای نیست. اجازه دهید خاطره‌ای جالب در این باره تعریف کنم. زمانی که من در کرمان استاندار بودم، یکی از وزرا به این استان آمد. در جلسه پیرامون مسائل مختلف صحبت شد و در انتها وزیر گفتند که من این موضوعات را منعکس می‌کنم. در همان لحظه معاون من به شوخی به ایشان گفت شما خودتان وزیر هستید؛ به چه کسی می‌خواهید این موضوعات را منعکس کنید؟ حکایت این روز‌های رییس‌جمهور حکایت همین خاطره‌ای است که برای‌تان تعریف کردم. رییس‌جمهور طبق قانون اساسی هر اختیاری را دارا نباشد، اختیار تغییر وزرا را دارد.

درصورت احتمال تغییرات به نظر شما تغییرات در کدام وزارتخانه‌ها انجام می‌شود؟

من فکر نمی‌کنم تغییراتی در راه باشد زیرا اگر نیاز به تغییرات باشد رییس‌جمهور با استفاده از اختیارات قانونی خود این کار را انجام می‌دهد و دیگر نیازی به سخنرانی‌هایی از این دست نیست. در صورت بروز تغییرات، رییس‌جمهور باید علت تغییر را به مردم گزارش دهد. من خیلی دلم می‌خواهد آقای روحانی همین جدیتی که در بیان مطالب دارند را در عمل هم داشته باشند و از این مهم استقبال می‌کنم.

به نظر شما صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور چه پیام سیاسی دارد؟

اینگونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم. من نمی‌توانم درک کنم که فردی از خود انتقاد داشته باشد. وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رییس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی ناامید یا ناتوان است، رییس‌جمهور باید او را برکنار کند.

وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رییس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی ناامید یا ناتوان است، رییس‌جمهور باید او را برکنار کند.