۰ نفر

ربیعی : چتر نظام حمایتی کشور گسترش می‌یابد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 267184
 ربیعی : چتر نظام حمایتی کشور گسترش می‌یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پنجره واحد همکاری میان این وزارتخانه و نهادهای وابسته به آن همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد، ایجاد و از این طریق چتر نظام حمایتی کشور گسترش می یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید با ابلاغ سلام رئیس جمهوری، اظهارداشت: با توجه به سالمندی پیش روی کشور ؛ اگر نظام حمایتی جامع و گسترده ای نداشته باشیم در آینده علاوه بر چالش سالمند شدن بیشتر جامعه با معضل فقر نیز رو به رو می شویم.

وی بیان کرد: صدور بیمه برای روستائیان و گسترش خدمات تامین اجتماعی در سطح کشور از جمله اقدام هایی است که به منظور گسترش چتر حمایتی دولت دنبال می شود.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت معلولان و ارائه لایحه حمایت از آنان به مجلس شورای اسلامی نیز از جمله برنامه های سال جاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در همین زمینه خانه دار کردن 12 هزار خانوار دارای 2 معلول در دستور کار قرار دارد.

ربیعی با اشاره به این که به دنبال اجرای موفق طرح های کوچک برای دستیابی به اهداف بزرگ هستیم، گفت: در سال های اخیر تضادهای مصنوعی میان کارفرما و کارگر کاسته شده است و آنان بر سر موضوع تعیین دستمزد به تفاهم رسیده اند.

وی بیان کرد: حوزه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار وسیع است و هر ایرانی حتی قبل و بعد از وفات هم از خدمات آن بهره می برد.

وی ادامه داد: فقر زدایی از جمله اولویت های مهم کشور است و در همین خصوص بیش از 200 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم اختصاص داده شده است.

وزیر تعاون گفت: هم اکنون خانواده های پنج نفره تحت پوشش نهادهای حمایتی با یارانه های اختصاص پیدا کرده در هر ماه 700 هزار تومان دریافت می کنند که این میزان نسبت به سال های گذشته رشد خوبی داشته است.

وی بیان کرد: حقوق بازنشستگان که روزگاری نسبت به میزان تورم 67 درصد پایین تر بود اکنون رشد قابل توجهی داشته و امسال نیز سه هزار و 400 میلیارد تومان برای افزایش حقوق حداقلی بگیران تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین دراین مدت از ریزش 200 هزار کارگر جلوگیری شد و حقوق کارگران از نرخ تورم پیشی گرفت.

ربیعی گفت: اکنون حداقل دستمزد برای یک کارگر با 2 فرزند یک میلیون و 500 هزار تومان است که با این رقم در شهرهای کوچک می توان زندگی مناسبی داشت.

وی با اشاره به این که اشتغال متولدین دهه 60 و 70 یکی از مهمترین دغدغه های دولت است، بیان کرد: صدور دفترچه تامین اجتماعی برای بیش از 720 هزار تن به عنوان شغل اولی در طول سال آمار مناسبی است و حتی کشورهای پیشرفته نیز در رسیدن به این آمار ایجاد اشتغال با مشکل های زیادی مواجه هستند.

وی ادامه داد: البته ریزش هایی نیز در حوزه اشتغال رخ داده است که با پیگیری سیاست اجرای کامل بیمه، تعیین حداقل دستمزد و افزایش امنیت شغلی به دنبال اصلاح این روند و ایجاد اشتغال گسترده و پایدار در کشور هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که بیش از سه میلیون فرصت شغلی در کشور در اختیار نیروی کار خارجی است، گفت: باید با تعیین سیاست های راهبردی کاری کنیم که تقاضای شغل از عرضه آن پیشی گیرد.

وی بیان کرد: امسال 12 هزار میلیارد تومان برای ایجاد شغل های تکمیلی در روستاها اختصاص یافته است و این سیاست با توجه به لزوم بهره برداری مناسب از منابع آبی در حوزه هایی غیر از کشاورزی همچون توسعه صنایع دستی ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح های محرومیت زدایی در کشور، یکهزار روز اول زندگی هر کودک در مناطق محروم را تحت پوشش قرار دادیم و 200 هزار وعده غذای گرم در این مناطق توزیع شد.

ربیعی گفت: ایجاد صندوق اشتغال برای فرزندان خانواده های نیازمند و تحت پوشش نهادهای حمایتی از دیگر اقدام هایی بود که به منظور گسترش رفاه در کشور، اجرایی شد.

وی با اشاره به این که من خودم زندگی کارگری را لمس کرده ام، بیان کرد: در طول این سال ها با وجود سختی های مالی کشور، با تمام توان از شغل های موجود کشور حفاظت و مشکل های کارگران در حد قابل قبولی پیگیری شد.

وی با بیان تلاش های صورت گرفته برای اختصاص اعتبارهای ملی در جهت افزایش حقوق بازنشستگان، ادامه داد: ایجاد سفرهای زیارتی برای بازنشستگان از جمله اقدام های فرهنگی بود که در این مدت صورت گرفت و بسیاری از خانواده های مستمری بگیر از آن احساس رضایت کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ابتدای این دولت 11 میلیون تن از مردم ایران، که فاقد هرگونه بیمه ای بودند با دریافت دفترچه بیمه سلامت توانستند از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند و این اتفاق بزرگی در کشور بود.

وی بیان کرد: کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد و حمایت از زنان سرپرست خانوار از جمله مهمترین اولویت های این وزارتخانه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در جریان سفر به قم به مناسبت هفته کارگر با شماری از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد؛ شرکت در همایش تجلیل از کارگران نمونه و بازدید از واحدهای صنعتی استان از جمله دیگر برنامه های وزیر تعاون در قم است.