۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

قیمت واقعی دلار چقدر است؟/ تاثیر نوسانات نرخ ارز بر متغیرهای اقتصادی

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 266024
قیمت واقعی دلار چقدر است؟/ تاثیر نوسانات نرخ ارز بر متغیرهای اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر متغیرهای اقتصادی گفت: به دنبال نوسانات نرخ ارز، در نیمه دوم سال شاهد افزایش قیمت کالاهای مصرفی و نرخ تورم خواهیم بود.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ حمید پاداش در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این‌که قیمت واقعی دلار از نظر کارشناسان اقتصادی و محاسبه تکنیکی حدود 5 هزار تومان است اظهار کرد: وقتی بازار دلار 6 هزار تومانی را آلارم می‌دهد، دولت می‌تواند قیمت تعادلی نرخ ارز را به عددی بالاتر از 4200 تومان برساند تا با قیمت بازار تفاوت زیادی نداشته باشد بنابراین قیمت ارز از نرخ اعلام شده فراتر خواهد رفت.

او اضافه کرد: بررسی منابع و مصارف دولت، محاسبه مابه التفاوت نرخ تورم کشور با نرخ تورم شرکای خارجی همچنین تعیین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و مقایسه با کشورهای دیگر پارامترهایی است که می‌تواند قیمت واقعی ارز را مشخص کند.

پاداش با اشاره به این‌که دولت به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم تا کنون یکسان سازی نرخ ارز را به تعویق انداخته بود خاطرنشان کرد: دستورالعمل ها و بخشنامه های روزانه نشان از این دارد که این اقدام صرفا حرکتی یک طرفه و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ادامه داد: زمانی گفته می شد یکسان سازی نرخ ارز زمینه اجرایی شدن ندارد در حال حاضر با شدت بالایی در حال اجرا است اما تجربه ما از سال 90 نشان می‌دهد قیمت اعلام شده ثابت نخواهد ماند چرا که دولت در حال حاضر شرایط اقتصادی لازم برای یکسان سازی نرخ ارز را ندارد.

پاداش با بیان این سوال که آیا قیمت اعلام شده واقعی است یا خیر؟ توضیح داد: با وجود تزریق مبلغ هنگفت به بازار ارز که نزدیک به 20 میلیون دلار است، در حال حاضر نمی‌توان مطمئن بود که اجرای این سیاست درست است یا خیر.

او درباره تاثیر نرخ ارز بر بازارهای همسو با خود تاکید کرد: در نیمه دوم سال تاثیر جهش قیمت ارز ابتدا در بازار هایی همچون مسکن و خودرو و بعد در قیمت تمام شده کالای مصرفی موثر خواهد بود همچنین انتظار افزایش تورم در نیمه دوم سال محتمل است.