۰ نفر

کیفیت؛ گمشده تولید داخلی

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۵:۴۰
کد خبر: 264521
 کیفیت؛ گمشده تولید داخلی

محصولات تولید داخلی از پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و صنایع غذایی با معضل بزرگی روبه‌رو هستند؛ معضل بی اعتمادی مردم! سال‌هاست که مردم کشورمان اجناس ایرانی را به عنوان محصولاتی بی‌کیفیت می‌شناسند و برای فروشندگان نیز تکرار این جمله که خارجی است! حرف ندارد، مرگ ندارد! تبدیل به یک برگ برنده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، این در حالی است که این روزها اقتصاد کشور نیاز به تحولی اساسی دارد تا بتواند از بحران‌های موجود جان سالم به در برد. شاید روی آوردن به محصولات داخلی البته به شرط تقویت کیفیت آن‌ها به یک‌باره بتواند شوک مثبتی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند.

به دنبال کالای خارجی

در میان بازارها بازار لوازم خانگی در بیشتر ایام سال به راه است. عده‌ای برای خرید جهیزیه و عده‌ای نیز به منظور تعویض لوازم خانگی برقی خود به این بازار قدم می‌گذارند.

هرچند به گفته فروشندگان، بازار رونق پیشین خود را ندارد اما کمتر زمانی در طول سال پیدا می‌شود که این بازار خالی از مشتری باشد. انواع و اقسام لوازم خانگی از محصولات تولید داخل تا محصولات تحت لیسانس برندهای معروف دنیا و محصولات وارداتی در بازار موجود است. اگر نیم نگاهی به مشتریان و محصولاتی که جست‌و جو می‌کنند بیندازیم، متوجه می‌شویم که بیشتر مشتریان این بازار به دنبال کالاهایی هستند که یا تحت لیسانس ‌برندهای خارجی یا وارداتی هستند. بیشتر مشتریان علت این امر را عدم کیفیت مناسب محصولات تولید داخل بیان می‌کنند، محصولاتی که اگر موانع موجود بر سر راه ارتقای کیفیت آن‌ها از میان برداشته شود، به جد می‌توانند گردش چرخ اقتصاد کشور را روی دور تند قرار دهند و بدون شک قسمت عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور برطرف خواهد شد.

از یکی از خریداران که در میان برندهای خارجی یخچال به دنبال محصول مورد نظر خود می‌گردد، می‌پرسم چرا از یخچال‌های تولید داخل دیدن نمی‌کنید؟ شاید بتوانید یک یخچال خوب با قیمت کمتر از محصولات خارجی پیدا کنید.

در حالی که می‌خندد، می‌گوید: «خانم جدی می‌گویید یا با من شوخی می‌کنید؟ چندتا از دوستانم که دانشجو هستند برای خانه‌شان یک یخچال ایرانی به اسم نوع بی‌صدا خریده‌اند که از قضای روزگار یک سال ضمانت نیز دارد، اسم یخچال‌شان بی‌صداست اما شب‌ها از شدت صدای آن خواب راحت ندارند. برای پیگیری مشکل و استفاده از ضمانت و خدمات پس از فروش با نمایندگی تماس گرفته‌اند که به آن‌ها گفته شده صدای یخچال را ضبط کنید و برای ما بفرستید. اما بعد از نمایندگی با آن‌ها تماس گرفته‌اند که این صدا غیرطبیعی نیست و ما صدایی نمی‌شنویم. هر چقدر هم که اصرار می‌کنند خودتان تشریف بیاورید، بی‌فایده است. نمونه‌های این‌چنینی بسیار است. با این اوصاف من برای چه نباید به دنبال جنس خارجی باشم؟».

خارجی‌ها امتحان پس داده‌اند

خانم دیگری که با دخترش برای خرید جهیزیه آمده است، در میان لوازم برقی کوچک به دنبال یک برند معروف و قدیمی است.

از او می‌پرسم با توجه به اینکه تنوع محصولات برقی داخلی تا این اندازه زیاد شده، چرا به سراغ خرید آن‌ها نمی‌روید؟ پاسخ می‌دهد: این برندهای خارجی امتحان خود را پس داده‌اند. سال‌هاست که نوع ایرانی هر چیزی به عنوان جنس بی‌کیفیت شناخته می‌شود، از خودرو بگیرید تا لوازم خانگی. من هم در صدد خرید جهیزیه برای دخترم هستم باید اجناسی را خریداری کنم که خیالم از آن‌ها راحت باشد. وسیله خانه باید سال‌ها درست کار کند، نه اینکه یک بار مصرف و چند بار مصرف باشد.

کمی جلوتر از یکی از فروشندگان که تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری می‌فروشد، می‌پرسم اوضاع بازار تولیدات داخلی چطور است؟ آیا کسی هم به سراغ خرید محصولات ساخت داخل می‌آید؟ جواب می‌دهد: کم اتفاق می‌افتد که کسی سراغ محصولات داخلی را بگیرد، مگر اینکه بی‌بضاعت باشد.

البته در مورد تلویزیون عرض می‌کنم بسیاری افراد به ویژه آن‌هایی که به دنبال خرید جهیزیه هستند، ترجیح می‌دهند تلویزیون با سایز کوچک‌تر ولی از برندهای پرمصرف‌تر بازار بخرند تا به دنبال تولیدات داخلی باشند.

به طور کلی بازار تولیدات داخلی تنها در برخی لوازم که در سال‌های گذشته جای خود را در میان مردم باز کرده‌اند مثل انواع اجاق‌گازها رونق دارد و در مورد کالاهای دیگر این‌گونه نیست.

حال با توجه به اینکه امسال توسط رهبر انقلاب سال «حمایت از تولید داخلی» نام‌گذاری شده است، باید دولت و تولیدکنندگان دست به دست یکدیگر دهند و برای رفع موانع قدم بردارند. دولت باید زمینه لازم برای اعطای وام‌های کم‌بهره به تولید را فراهم آورد؛ از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز به بهانه رکود و مشکلات از تولید محصولات باکیفیت سرباز نزنند.