۰ نفر

مبارزه با فساد در نظام اداری از اولویتهای دولت است

۲۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶
کد خبر: 263982
 مبارزه با فساد در نظام اداری از اولویتهای دولت است

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری از اولویتهای دولت دانست و گفت: فساد باعث اختلال توسعه است و بر شاخص های اقتصادی تاثیر منفی میگذارد و به همین منظور باید به صورت جدی با آن مبارزه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهندس جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت خوزستان  افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات کشور این است که تصور می کنیم با منابع مالی می توانیم همه برنامه های توسعه ای کشور را پیش ببریم. در این زمینه بسیار پیش آمده است که حتی منابع را نیز تامین می کنیم اما به دلایلی نمی توانیم برنامه ها را به درستی اجرا کنیم . آقای مهندس انصاری افزود: برای مثال استان خوزستان اکنون با پدیده ای به نام ریزگردها مواجه است و برای آنکه بتوانیم مشکلی که در هوای این استان به وجود آمده است را حل کنیم، غیر از منابع به برنامه ریزی، مدیریت صحیح تر، داده ها  و نهاده های دیگر و زمان نیاز داریم و به تنهایی با منابع نمی توانیم این مشکل را حل کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: به طور مثال برای حل مشکل ریزگرد در استان به آب زیادی نیاز داریم تا زمین را مرطوب نگه داریم اما کمبود آب مانع تحقق این هدف می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: این تصور غالب که اگر منابع را تامین کنیم، مسایل و مشکلات حل می شود لطمه های زیادی را به کشور وارد کرده است و توجه نکرده ایم که نظام های مدیریتی و ساز و کارهای پیشبرد برنامه های توسعه، مهم تر از منابع هستند تا شاهد انجام درست تر کارها و پیشبرد برنامه های توسعه در کشور باشیم.

ایشان با بیان اینکه ما نظام های مدیریتی درستی در پیشبرد برنامه های توسعه اتخاذ نکرده ایم، عنوان کرد: به تعبیر "از قضا سرکنگبین صفرا فزود"، در مواردی در کشور منابع بر ضد خود عمل کرده است و ما بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، نتیجه پول هایی است که در سال های گذشته به درستی هزینه نشده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: : امروز در بسیاری از تحلیل های خودمان احداث سدها و انتقال آب بین حوزه ای را نقد می کنیم اما واقعیت امر این است که برای این موارد پول های زیادی هزینه شده است.

وی ادامه داد: اگر تصمیمات مدیریتی درست تری گرفته می شد شاید کشور بخش قابل توجهی از مشکلاتی را که اکنون با آن ها مواجه است، نداشت.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص بحث ایجاد اصلاحات در نظام اداری، گفت: این مساله در دستور کار دولت های مختلف قرار داشته است. بر اساس گزارش های تهیه شده، از برنامه اول توسعه احکام روشنی در رابطه با تحول نظام اداری در قوانین برنامه ای پیش بینی شده و هرچه به پیش رفته ایم این احکام قوی تر و برجسته تر از گذشته شده است . آقای مهندس انصاری ادامه داد: به دلایلی، خیلی در این حوزه موفق نبوده ایم و امروز همه ما قبول داریم که یک دستگاه بروکراسی بزرگ، تا حدودی تنبل و لخت و نابهره ور و با مشکلات خاص به ویژه در حوزه مفاسد در بخش هایی از نظام اداری روبرو هستیم . علی رغم کارهای صورت گرفته در این حوزه، نتوانسته ایم در کوچک سازی دولت خیلی موفق عمل کنیم و نه قدم های موثری در ارتقا سلامت نظام اداری برداشته ایم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین در به‌کارگیری تکنولوژی ها و فناوری های جدید نتوانسته ایم به خوبی در کشور عمل کنیم و همه تقریبا به این مساله اذعان داریم که در جهت بهبود وضعیت نظام اداری کشور به طور موفقیت آمیزی قدم های موثر برداشته نشده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه هرچه استان های کشور کوچک تر هستند، نسبت نیروی انسانی آنها به نسبت جمعیت بیشتر است، اما در استان خوزستان که ۵,۸۹ درصد از جمعیت کشور را دارد، ۶.۵۹ درصد کارکنان کشور در آن مشغول هستند .

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: اگر به نسبت استان های بزرگ تصمیم گیری می شد، باید استان خوزستان نیز جزو استان هایی می شد که حدود یک واحد درصد، نسبت کارکنان آن از نسبت جمعیت کمتر می شد اما اکنون نه تنها این نسبت کمتر نیست، بلکه حدود ٧/ . درصد این نسبت بالاتر است که یکی از دلایل این مساله آن است که دولت وظایفی را به این استان داده است که در استان های دیگر وجود ندارد و برای این مساله می توان وجود صنعت نفت را در استان خوزستان مثال زد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه اصلاح نظام اداری در کشور گفت:

برنامه مقابله با فساد و ارتقا سلامت در نظام اداری یکی از برنامه هایی است که باید به آن توجه و اهتمام ویژه شود. بسیاری از برنامه ها مانند توسعه دولت الکترونیک در خدمت این برنامه قرار خواهند گرفت اما اینکه ما بتوانیم یک برنامه منظم و منسجمی در سطح استان ها برای ارتقا سلامت نظام اداری و کاهش فساد داشته باشیم باید توجه ویژه ای به آن شود.

جناب آقای مهندس انصاری بیان کرد: برنامه اصلاح نظام اداری که به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده بودیم برای پایان دوره سه ساله تا آخر ۹۶ بود که برای دوره سه ساله جدید بازنگری و ظرف روز های آینده در هیئت وزیران مطرح و تصویب می شود. در حال حاضرنه تنها بهره وری قابل قبولی در نظام اداری نیست بلکه دستگاههای اجرایی توانایی مدیریت بهره وری بخش ها را نیز ندارند از این رو در برنامه جدید اصلاح نظام اداری برنامه افزایش بهره وری در استان ها را نیز در دستور کار داریم که با توجه به تجارب قبلی خوزستان می تواند زودتر وارد اجرای این برنامه شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به در دستور کار بودن مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری یادآور شد: فساد باعث اختلال توسعه است و بر شاخص های اقتصادی تاثیر منفی میگذارد و به همین منظور باید به صورت جدی با آن مبارزه کرد.

جناب آقای مهندس انصاری در خصوص نیروی انسانی گفت: در سال ۹۵ در سرانه آموزشی که برای کارکنان خوزستان پیش بینی کرده بودیم، تحقق دو برابری را در این استان به ثبت رساندند؛ اگر دوره ها از حداقل استانداردها برخوردار بوده باید توفیقات خوبی را در راستای بهسازی و ارتقای نیروی انسانی استان شاهد باشیم که قطعا هم اینطور بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش مدیران حدود ۶۰ درصد پیش بینی ها محقق شده ادامه داد: بحث آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری برای کارمندان و مدیران و بعد برای تمامی مردم را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین گفت: ایران از نظر توسعه دولت الکترونیک در مقایسه با سایر کشورها در رتبه ۱۲۰ قرار دارد که برنامه ریزی شده تا در اتمام اجرای برنامه سه ساله اصلاحات اداری به رتبه ۷۰ برسیم. آقای مهندس انصاری با اشاره به اینکه بر اساس تغییرات اقلیمی و پدیده هایی مانند ریزکردها لازم است در جداول بدی آب و هوا از سوی سازمان هواشناسی تجدید نظر شود گفت: در مناطق گرمسیری هزینه های برق متفاوت با سایر مناطق است؛ در مناطق سردسیر نیز هزینه گاز با سایر نقاط متفاوت است ولی واقعیت این است که به اندازه نیاز پوشش داده نمی شود و نیاز به اصلاح دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آموزش و پرورش از نظر تراز نیروی انسانی خوزستان نسبت به کل کشور نگران کننده نیست، ادامه داد: کشور برای برنامه های توسعه به خوزستان نیاز دارد و متناسب با این نیاز باید توجه ویژه تری به استان داشته باشد.