۰ نفر

حریرچی: دارو به هیچ‌وجه گران نخواهد شد

۲۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 263970
حریرچی: دارو به هیچ‌وجه گران نخواهد شد

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که به جز تغییرات دوره‌ای هر سال، در سال جاری تغییری در قیمت داروها نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در یک برنامه رادیویی، درباره تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت دارو، اظهار کرد: باتدابیری که دولت اندیشیده است، به جز تغییرات معمولی که در هر دوره از سال انجام می‌شود، انشاالله هیچ تفاوتی در مورد تهیه دارو، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی در سال جاری نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه دارو به هیج وجه گران نخواهد شد، ادامه داد: قبلا واردات دارو  با ارز مبادله ای حدود ۳۸۰۰ تومان انجام می‌شد اما دولت تصویب کرد که مابه التفاوت ۴۲۰۰ تومان پرداخت شود. همانطور که دکتر نمکی - معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور- در مورد ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی در میان مدت گفتند، انتظار کاهش قیمت‌ها کاهش داشته باشند. خواهش من از مردم این است که نگران نباشند. ضمن اینکه سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی به مردم است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین ادامه داد: داروهای مصرفی از نظر عددی ۹۸.۵ درصد در داخل و از نظر ریالی ۷۰ درصد درداخل تولید می‌شود. قبل از طرح تحول واردات دارو یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که در حال حاضر به یک میلیارد و صد میلیون دلار کاهش یافته است.

حریرچی تاکید کرد: مردم به توان دانشمندان ایرانی اطمینان کنند؛ چون داروهایی که مورد تایید وزارت بهداشت است تمامی استانداردهای لازم را دارند.  تولید دارو و واردات برعهده بخش غیر دولتی و نظارت آن با وزارت بهداشت است. باتمهیداتی که انجام شده هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. ممکن است موارد معدودی به دلیل نوسانات قیمت و عدم اطمینان از آینده گران‌تر عرضه شود، اما  بازار ارز تامین خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است درباره دارو با همان قیمت‌های رسمی اعلام شده اقدام شود، اظهار کرد: در دهه ۵۰ و ۶۰ بیش از سی هزار بیمار به خارج اعزام می‌شد، اما در حال حاضر میزان آن بسیار نادر است. نظارت‌های ما تشدید شده است و سامانه ۱۹۰ نیز آماده پاسخگویی به انتقادات و تخلفات است؛ برخوردهای قانونی لازم در این زمینه انجام می‌شود.