۰ نفر

گزارشی از اثرات نوسانات ارزی بر حوزه سلامت

حمله دلار به دارو

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۵:۴۵
کد خبر: 263402
حمله دلار به دارو

با شروع سال ٩٧ و عبور نرخ ارز از مرز پنج هزار تومان، شیرینی سال نو به کام مردم تلخ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، نوسانات ارزی اخیر نگرانی‌های فراوانی را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش دارو و درمان ایجاد کرده است؛ طوری که بیماران علاوه بر درد و رنج بیماریشان، باید نگران تأثیر افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و کاهش ارزش ریال روی مراحل درمانشان نیز باشند که البته به نظر می‌آید نگرانی آنها چندان بی‌مورد نباشد. همین چند روز پیش بود که سخنگوی سازمان غذا و دارو با رسیدن قیمت دلار به پنج هزار تومان گفت: «افزایش دلار شاید سبب افزایش قیمت دارو در تولیدات دارویی و هزینه واردات دارو شود، اما در این مسئله که بر اساس بررسی و برگزاری جلسات قیمت‌گذاری انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌شود قیمت دارو حداکثر تا سقف تورم افزایش یابد».

اخبار تأییدنشده و اظهارات برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی، حکایت از افزایش قیمت دارو‌ به‌ویژه داروهای خارجی در همین چند روز اخیر دارد؛ طوری که قیمت قرص آتورواستاتین برای بیمارانی که چربی خون دارند، از دو هزار به پنج‌ هزار تومان رسید و زلودا که برای بیماران سرطانی بسیار ضروری است، در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود.

به گفته برخی از مسئولان داروخانه‌ها، با افزایش قیمت ارز، بسیاری از واردکنندگان داروهای خود را پخش نمی‌کنند. صاحب یکی از داروخانه‌های پایتخت می‌گوید: «تا ثبات قیمت ارز بسیاری از واردکنندگان دارو، واردات خود را متوقف کرده و برخی نیز از توزیع دارو‌هایشان خودداری می‌کنند. با این کار، مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌شود. برخی دارو‌‌ها در بازار نادر شده‌‌اند و به فروش نمی‌رسند؛ مثل داروی زلودا که برای بیماران سرطانی پس از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

این دارو قبل از گران‌شدن بین ٧٠٠ هزار تا یک‌میلیون‌و ٢٠٠ متغیر بود، اما حالا و با این شرایط، این دارو اصلا پیدا نمی‌شود؛ اگر هم داروخانه‌ای آن را بفروشد، احتمالا قیمتش باید به دو میلیون تومان رسیده باشد.

 در شرایط بیماری مردم حاضر هستند با هر قیمتی که شده، داروی خود را تهیه کنند. برای همین با این اختلاف قیمت هم مردم حاضر به خرید هستند. این دارو بسیار پرمصرف و ضروری است». او که از نوسانات ارز شوکه شده، ادامه می‌دهد: «همه داروها به یک نسبت حدود ١٠ تا ١٥ درصد گران شده‌اند، اما داروهای خارجی بیشتر تحت‌تأثیر ارز قرار گرفته‌اند.

 به‌طور کلی، افزایش ارز روی لوازم آرایشی تأثیر بیشتری داشته است به این دلیل که بیماران و خانواده‌هایشان هنگامی‌ که برای تهیه دارو به ما مراجعه می‌کنند، وقتی به آنها بگوییم دارو گران شده، اعتراض می‌کنند، اما کسانی که لوازم آرایشی و بهداشتی مصرف می‌کنند، آن را به هر قیمتی بگوییم خریداری می‌کنند. به این خاطر داروخانه‌ها قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند. البته برخی دارو‌های مکمل غذایی نیز افزایش زیادی پیدا کرده است». این مرد جوان که صاحب یکی از داروخانه‌های پایتخت است، ادامه می‌دهد: «تعدادی از واردکنندگان که قبل از عید کالای خود را وارد کرده‌‌اند و قرار بود پس از تعطیلات عید آن را توزیع کنند، حالا که دلار گران شده است کالاهای خود را توزیع نمی‌کنند. در‌حال‌حاضر، یکی از داروهایی که در بازار یافت نمی‌شود، داروی ضدقارچ است که بسیار نادر شده است».

افزایش قیمت دلار، اما تاکنون روی هزینه همه بیماران تأثیر نگذاشته است. به گفته قوی‌دل، مدیر کانون هموفیلی، «داروهای بیماران خاص مانند هموفیلی رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و بالا‌رفتن قیمت ارز تأثیر مستقیمی روی بیماران ندارد، اما اتفاق بدی که روی این بیماران می‌افتد، این است که در این شرایط میزان واردات کم می‌شود.

 این ثبات‌نداشتن قدرت خرید دستگاها و تجهیزات را نیز کاهش می‌دهد. به‌تازگی قرار بود یک گروه آزمایشگاهی که با ما کار می‌کند، دستگاهی را که حدود ٤٥٠ میلیون بود به ما تحویل دهد، اما با افزایش قیمت ارز از ما خواست کمی صبر کنیم؛ به دلیل این‌که قیمت دستگاه حدود ٣٠ تا ٤٠ میلیون اختلاف قیمت پیدا کرده بود». هوشمند، رئیس انجمن ام‌اس، نیز می‌گوید: «با تمام مشکلاتی که وجود دارد، هنوز مشکلات به بیماران منتقل نشده است و ما همچنان با روال گذشته پیش می‌رویم و وزارت بهداشت دارو‌هایمان را تأمین می‌کند». روز گذشته با این افزایش قیمت‌ها هشت نماینده مجلس در تذکر به وزیر بهداشت از افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت داروی بیماران خاص انتقاد کردند. در این تذکر آمده بود: «دارویی که چهار ماه قبل با ارز دوهزارو ٥٠٠ تومانی خریداری شده امروز با ارز چهارهزارو ٢٠٠ تومانی به فروش می‌رسد». با این حال، وزیر بهداشت مدعی شده تاکنون اجازه نداده‌ است نوسانات بازار ارز بر حوزه سلامت و محصولات آن اثر بگذارد و با اشاره به تأمین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی با استفاده از ارز خارجی، گفت: «اجازه نداده‌ایم نوسانات بازار ارز روی حوزه سلامت و محصولات آن اثرگذار باشد، اما این اقدام هم خیلی منطقی نیست؛ چون واردکننده باید با قیمت روز دلار، خرید کند و فشار هم تا اندازه‌ای قابل تحمل است و تصمیمات ما باید علمی و منطقی باشد، اما امیدواریم که با توجه به اراده دولت که شب گذشته اعلام شد، مشکلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیاید».

بحث گران‌شدن دارو در داروخانه‌ها در فضای مجازی هم داغ بود و پستی مبنی بر اینکه «اگر داروخانه‌ای دارویی را به بهانه گرون‌شدن دلار، بیشتر از قیمت قبل می‌فروشه حتما با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید و اطلاع بدید»، بین مردم دست‌به‌دست می‌شد؛ طوری که یکی‌ نیز ادعا کرده بود: «من صبح تماس گرفتم، ازم شماره گرفت و گفت پیگیری می‌کنم. الان زنگ زد و گفت اجازه چنین افزایشی رو برای این دارو نداشته و فردا برو مابه‌التفاوت رو پس بگیر». روز گذشته با انتشار این مطلب، سعی کردم با شماره ١٩٠ تماس بگیرم، اما هربار که تماس گرفتم صدای بوق اشغال تمام گوشم را پر کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در روز‌های اخیر با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر قیمت‌ دارو و همچنین تجهیزات پزشکی گفت: زمانی که دلار از هزار تومان به سه‌ هزار تومان رسید، مجلس وقت ردیف جدیدی را به‌عنوان مابه‌التفاوت ارز داروهای وارداتی ایجاد کرد و در سال اول، هزارو ٩٢٠ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفت؛ حال باید دید بازار ارز به چه صورت پیش می‌رود تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود.