۰ نفر

ستاری:

توسعه حوزه دانش بنیان در راستای حمایت از کالای ایرانی است

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۵۹
کد خبر: 263343
توسعه حوزه دانش بنیان در راستای حمایت از کالای ایرانی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها فی نفسه اقدام مناسب در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سورنا ستاری امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از یک شرکت دانش بنیان تولید کننده محصولات حوزه فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه معاونت علمی در سال 1397 که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان'حمایت از کالای ایرانی' نام گذاری شده است، مشکل ساختاری ایران را اقتصاد نفتی دانست و گفت: طبیعت و پایه این اقتصاد زیرزمینی، واردات است.
وی با بیان این که ما در حال حاضر در حوزه صادرات با مشکلات جدی مواجه هستیم، گفت: این مشکل در خصوص ترویج محصولات دانش بنیان در داخل به دلیل اینکه این حوزه نیازمند استانداردهای خاص است شدیدتر است. 
ستاری با تاکید براین که به طور معمول پروتکل های تست و استاندارد محصولات ساخت داخل وجود ندارد افزود: مهمتر اینکه ساختار سازمان هایی هم که باید اینها را تایید کنند، وارداتی است و این سازمان ها در واقع با محصول وارداتی کاملا راحت هستند و تست ها و استانداردهای ساخت داخل را نمی خواهند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر، سازمان هایی که باید محصولات دانش بنیان داخلی به تایید آنان برسد، دانش و آزمایشگاه های لازم را ندارند. 
وی در ادامه تاکید کرد: این مشکلی جدی است که باید امسال به صورت جدی پیگیری کنیم. البته اتفاقات خوبی در سال های اخیر افتاده است و ما توانسته ایم با همکاری اداره استاندارد در رابطه با آیین نامه هایی که لزوما احتیاج به استاندارد اجباری نداشته اند مجوزهای خوبی را در حوزه استانداردهای تطبیقی دریافت کنیم.
ستاری افزود: اما به هرحال مشکلات ساختاری بسیار زیاد و لازم است امسال یک حرکت جدی در خصوص رفع مشکل ساختاری انجام دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را فی نفسه اقدام مناسب در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی دانست و گفت: همه ما باید تلاش کنیم این حوزه را توسعه و این شرکت ها را حمایت کنیم و همه سازمان ها امسال بایستی کمک کنند که کرکره هیچ کسب و کاری پایین کشیده نشود و سال خوبی را برای استارت آپ ها داشته باشیم.
وی با بیان این که، البته سال 1396 سال بسیار خوبی برای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بود و رکوردهایی نیز زده شد، گفت: حدود 3 هزار و 400 شرکتی که دانش بنیان هستند به خوبی در حال فعالیت هستند و مرتفع شدن مشکلات و مسائل قدیمی به طور حتم نیازمند زمان است.
ستاری در خصوص توانایی مجموعه شرکت های دانش بنیان حصین که در حوزه خدمات کار می کنند و این که چقدر توانسته اند نیازهای کشور را مرتفع کنند گفت: این شرکت مجموعه ای است که در حوزه تکنولوژی و سخت افزاری بسیار مناسب کار کرده است و حدود سه چهارم کارت های بانکی را تولید می کند.
وی با اشاره به تلاش شرکت های دانش بنیان خدماتی برای توسعه و در دسترس قرار دادن خدمات و شکسته شدن قیمت ها و از بین رفتن دلالی گفت: مادامی که این شرکت ها توسعه پیدا نکنند استارت آپ های تکنولوژی نمی توانند محصول خود را بفروشند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین با اشاره به این که بزرگترین شرکت های توسعه یافته دنیا مربوط به حوزه خدمات می باشند گفت: این شرکت های خدماتی تا زمانی که نتوانند برای شرکت های تکنولوژی بازارسازی کنند آنها نیز نمی توانند توسعه ساختاری داشته باشند.
وی ضمن اظهار رضایت از توسعه سریع استارت آپ های خدماتی دانش بنیان گفت: بسیاری از اینها هفته ای 10 درصد رشد دارند و استقبال مردم نیز از این کسب وکارهای نو بسیار خوب بوده است.
گروه حصین قشم که امروز میزبان معاون رئیس جمهوری بود، از هلدینگ‌های مطرح دانش بنیان و فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در سال 1383 به همت سه دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف عضو باشگاه دانش‌پژوهان جوان که دارای دغدغه کارآفرینی و کارگروهی بوده اند، راه اندازی شد. 
راه اندازی فرابرنت، تولید دستگاه HSM، سوئیچ های بانکی و پلتفرمUbi –Process به منظور توسعه دولت الکترونیک در کنار اشتغالزایی برای 400 نفر فارغ التحصیل نخبه دانشگاهی از اصلی ترین موفقیت های این هلدینگ محسوب می شود.