۰ نفر

تا سال ۲۰۳۰ اتفاق می‌افتد

دو سوم ثروت جهان در دستان یک درصد مردم

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 263338
دو سوم ثروت جهان در دستان یک درصد مردم

مرکز پژوهش‌های پارلمان انگلیس هشدار داد: رشد ثروت توسط یک درصد ثروتمند جهان طی سال‌های آینده شدت خواهد گرفت و به بروز نارضایتی شدید منجر خواهد شد مگر اینکه اقداماتی از سوی کشورها برای متعادل کردن این روند اتخاذ شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، روزنامه گاردین به نقل از مرکز پژوهش‌های پارلمان انگلیس نوشت: اگر روند اکتساب ثروت از سوی یک درصد ثروتمند جهان که از سال 2008 آغاز شد به همین منوال ادامه یابد در سال 2030 معادل 64 درصد کل ثروت جهان تحت تملک یک درصد ثروتمند جهان قرار خواهد داشت.

براساس گزارش این دفتر حتی اگر احتمال بروز بحران مالی را در نظر بگیریم و حجم دارایی‌های آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم در آینده بیش از نیمی از دارایی جهان باز هم در اختیار یک درصد ثروتمند قرار خواهد داشت.

آمارها نشان می‌دهد از سال 2008 میزان دارایی‌های قشر یک درصد ثروتمند جهان سالانه 6 درصد افزایش یافته که حدود دو برابر روند افزایش ثروت 99 درصد دیگر جمعیت جهان بوده است.

در صورتی که این روند ادامه یابد میزان دارایی‌های این قشر یک درصدی از 140 تریلیون دلار کنونی به 305 تریلیون دلار در سال 2030 خواهد رسید.

این تحقیق به سرپرستی لیام بایرن وزیر سابق کار انگلیس به همراه برخی دیگر از دانشگاهیان، نمایندگان پارلمان، رؤسای شرکت‌های تجاری، اتحادیه‌های تجاری و همچنین دبیران نهادهای مدنی انجام شده و در تلاش بوده است تا این مشکل را ارزیابی کنند. بایرن معتقد است نابرابری جهانی هم‌اکنون به یک نقطه بحرانی رسیده است.

وی می‌گوید: اگر ما اقداماتی برای تغییر ساختار اقتصادی خود نکنیم در آینده خود را به دلیل انفعال در برابر تشدید نابرابری در جهان شماتت خواهیم کرد. این مسئله هم از نظر اخلاقی نامطلوب است و هم از نظر اقتصادی فاجعه‌بار بوده و باعث تشدید بی‌ثباتی، فقر و فساد مالی در جهان می‌شود.

بنیاد بین‌المللی خیریه اوکسفام طی گزارشی اعلام کرده است در حالی که قشر فقیر در جهان هیچ عایدی از رشد ثروت در جهان در سال 2017 نداشته یک درصد ثروتمند جهان در این سال 82 درصد کل ثروت ایجاد شده در جهان را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی سال گذشته میلادی تعداد ثروتمندان و میلیاردهای جهان بیشترین افزایش سالانه را تجربه کرده است به گونه‌ای که هر دو روز یک میلیارد به تعداد ثروتمندان افزوده شده است.

اوکسفام در گزارش خود آورده است: ثروت یک درصد ثروتمند جهان از سال 2006 تا 2015 به طور متوسط سالانه 13 درصد افزایش داشته است.