۰ نفر

ماجرای تک نرخی شدن دلار در ۴۲۰۰تومان

بخشی از منابع به صورت ارز از کشور خارج شد/ یورو ارز رسمی کشور می‌شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 263150
بخشی از منابع به صورت ارز از کشور خارج شد/ یورو ارز رسمی کشور می‌شود

سخنگوی دولت با تشریح دلایل افزایش نرخ ارز، از تغییر ارز رسمی کشور به یورو خبر داد و گفت: بخشی از منابع به صورت ارز از کشور خارج شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سخنگوی دولت در نشست خبری درباره عملکرد بودجه ۹۶ و ویژگی‌های بودجه ۹۷ گفت: دولت لایحه بودجه ۹۶ را با پیش بینی منابع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد که با تصمیم مجلس ۲۶ هزار میلیاردتومان به این رقم افزوده شد.

وی گفت: البته ما اعلام کردیم که این ۲۶ هزار میلیارد تومان وجود ندارد و روی کاغذ است و امید ایجاد می‌کند اما در نهایت موجب نارضایتی می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: بر اساس گزارش خزانه ۳۲۰ هزار میلیاردتومان منابع وارد خزانه شد که ۱۰۰ درصد پیش بینی ما تحقق یافت، اما نسبت به رقمی که افزوده شد می‌توان گفت ۹۲/۳ درصدبودجه محقق شد.

نوبخت با اشاره به این که عملکرد منابع و مصارف در سال ۹۶  نسبت به رقم ۲۸۳ هزار میلیارد تومان سال ۹۵، ١٣ درصد رشد داشته است. افزود: عملکرد درآمدها در سال ٩٦ بالغ بر ١٦٧/٥ هزار میلیارد تومان از محل مالیات، حقوق گمرکی و سایر بوده که در مقایسه با ۱۵۹/۵ هزار میلیارد تومان لایحه ۵ درصد بیشتر و در مقایسه با رقم مصوب مجلس که ۱۷۴ هزار میلیارد بوده ۳/۸ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال ٩٦ متوسط قیمت فروش نفت در یازده ماه ۵۳ دلار بود، متوسط قیمت فروش معادل هر بشکه میعانات نیز ۵۵ دلار بود.

به گفته نوبخت براساس گزارش خزانه عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای در سال ۹۶ بالغ بر ۴۲/۱ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با رقم ۶۲/۷ هزار میلیارد تومان لایحه و رقم ۷۱/۳ هزار میلیارد تومان مصوب به ترتیب ۳۲/۸ و ۴۰/۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نابه‌سامانی بازار ارز را نباید به معنی نابه‌سامانی کل اقتصاد دانست

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری درباره عملکرد بودجه ۹۶ و ویژگی‌های بودجه ۹۷ گفت: مردم بدانند درست است که بازار ارز مهم است اما نابسامانی بازار ارز را نباید به معنی نابسامانی کل اقتصاد بدانیم.

وی افزود: من از شما خواهش می‌کنم به عنوان افراد مطلع، به مردم بگویید که درست است که بازار ارز بازار موثری است، اما به نابه‌سامانی کل اقتصاد ارتباط ندهیم.

نوبخت با اشاره به این که البته این به معنای آن نیست که وضع اقتصاد خوب است و مردم در رفاه هستند گفت: اما باید ببینیم که مسیر اقتصاد رو به بهبود است. آنچه در بازار ارز تا روز گذشته اتفاق افتاد، قابل دفاع نیست. اما نباید اتفاقات بازار ارز را با کل شاخص‌ها معادل کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان دنبال این هستند که اقتصادمان را دچار مشکل کنند. ما که نباید با مارش آنها پا بکوبیم. ما باید واقعیت‌ها را بگوییم، اما مسایلی که گفته می‌شود، غیر از این است.

تقاضای ارز در بازار داخلی، حدود 75 تا 80 میلیارد دلار است

رییس سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارشی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: برای این که اوضاع پرنوسان بازار ارز را کنترل کنیم، باید بدانیم چه عواملی باعث این بی ثباتی شد تا بتوانیم بازار را متعادل کنیم.

نوبخت بیان کرد: بازار ارز مثل همه بازارها از دو طرف عرضه و تقاضا تشکیل می شود. عرضه ارز در بازار داخلی از دو محل درآمدهای نفتی (50 میلیارد دلار) و صادرات غیرنفتی (47 میلیارد دلار براساس گزارش 11 ماهه سال 96) بود. در برابر این عرضه ارز در بازار، تقاضا وجود دارد. تقاضای ارز معطوف به دو موضوع است؛ تقاضا برای واردات کالا و یک بخش تقاضا برای واردات خدمات.

وی یادآور شد: براساس گزارش ها، حدود 52 تا 55 میلیارد دلار واردات داریم. به این مقدار واردات کالا، واردات خدمات نیز باید اضافه شود. مسافرانی که ارز با خود به خارج می برند، در ذیل واردات خدمات تلقی می شود که حدود 20 میلیارد دلار برای این بخش در نظر گرفته می شود. در نهایت واردات خدمات بیشتر 20 تا 25 میلیارد دلار نیست. در مجموع تقاضای ارز در بازار داخلی، حدود 75 تا 80 میلیارد دلار است. این مجموعه نیازهای ارزی متعارف اقتصاد ایران است که در سال های گذشته نیز بوده است. چون بین تقاضا و عرضه تعادل وجود داشت، پیش از این هیچ نوسان شدیدی در بازار نداشتیم.

او با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال 96 غیر از آنچه که تقاضای متعارف اقتصاد وجود داشت، نیاز بیشتری به صورت تقاضا به بازار تحمیل شد، تصریح کرد: بخشی از این تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی بود، اما رخداد دیگری که در کل وجود داشت؛ این بود که غیر از اندکی واردات بیشتر خودرو، کسانی وارد بازار ارز شدند که این ارز را نه برای واردات کالا و نه برای واردات خدمات می خواستند. وقتی افراد پس انداز خود را به بازار ارز می برند، نشان می دهد که افراد به دنبال حفظ ارزش ریال خود هستند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای این که این مشکل رفع شود، بانک مرکزی سیاست های جدیدی اتخاذ کرد، البته عده ای تحلیل می کردند که کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 15 درصد باعث شد که افرادی که پول داشته باشند، اقدام به خروج خود از بانک و بردن به بازار ارز کردند.

نوبخت افزود: برای این که این نگرانی برطرف شود و این بخش از تقاضا که به تقاضای متعارف در بازار اضافه شد، کنترل شود، بانک مرکزی پیشنهاد انتشار اوراق سپرده ریالی با نرخ 20 درصد کرد. 200 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای خرید گواهی سپرده ریالی آمد. همچنین با توجه به این که پیش بینی عده ای این بود که ارز بیشتر از 20 درصد بازدهی دارد، گواهی اوراق سپرده ارزمحور نیز منتشر شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه آن زمان این راهکارها منطقی بود که بخشی از فشار تقاضا را از بازار بگیرد،  تصریح کرد: کم کم بنا به هر دلیلی که در اقتصاد کشور وجود داشت و با توجه به مباحث داخلی و خارجی، عده ای ارز را به صورت سرمایه از کشور خارج کردند. اطلاعاتی که از خروج سرمایه داده شد، نشان از این است که بخشی از دارایی ها به صورت سرمایه ارزی خارج می شود.

نوبخت تصریح کرد: دولت در سیاست های خود دو اقدام را برای توازن عرضه و تقاضا انجام داد. یک بخش معطوف به طرف عرضه است و یک بخش معطوف به طرف تقاضا است. جلسه ای هم که دیشب تشکیل شد، این بود که هم طرف عرضه ارز را مدیریت کنیم و هم تقاضا را کنترل کنیم.

او گفت: یکی از مصوبات این بود که همه ارزهایی که صادر می شود، در شبکه رسمی بیاید و در سامانه ای ثبت شود تا بدانیم ارز در خارج رسوب نمی کند. با این سیاست مطمئن‌تری نسبت به منابع ارزی صورت می گیرد.

همه کسانی که می خواهند واردات انجام دهند، باید از طریق ثبت سفارش انجام دهند

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اگر بتوانیم واردات را برای حمایت از کالاهای ایرانی منضبط تر کنیم، بیش از 54، 55 میلیارد دلار ارز نمی خواهیم بنابراین همه کسانی که می خواهند واردات انجام دهند، باید از طریق ثبت سفارش انجام دهند. فعلا با عدد 4200 تومان بانک مرکزی این توانایی را دارد که از طریق صرافی های مجاز، ارز مورد نیاز را تامین کند. دیگر کسی نمی تواند بگوید که من کالای خود را با نرخ ارز دیگری وارد کردم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این منوط به این است که همه واردات از طریق ثبت سفارش انجام شود. در رابطه با مسافران نیز وضعیت روشن است و اطلاعات لازم را باید ارائه دهند. خرید و فروش ارز از طریق بانک ها و صرافی های مجاز صورت می گیرد. این که کسی بخواهد برای این که آپارتمانی در کشور همسایه بخرد یا بنزی خریداری کند، برای این گروه دولت موظف نیست در شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی خزانه خود را خالی کند. هر ارزی غیر از روش های رسمی تهیه شود، به منزله قاچاق خواهد بود.

نوبخت خاطرنشان کرد: سیاست ما این است که مبنا دیگر یورو باشد.

تقاضای غیرواقعی ارز بازار را به هم ریخته است

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه در شرایطی نیستیم که بگوییم به دلیل این که منابع نسبت به تقاضای واقعی ناکافی است، ارز را سهمیه بندی است. اما تقاضای غیرواقعی ای که از سوی برخی از افراد وارد می شود، بازار ارز را به هم ریخته است. ما اجازه نداریم به این هجوم غیرمتعارف پاسخ دهیم و خزانه خود را خالی کنیم. هیچ کشوری نیز حاضر نیست یک چنین کار غیرمتعارفی انجام دهد. ما قطعا باید انضباط اقتصادی را رعایت کنیم و در راستای تولید ملی حرکت کنیم.

نوبخت ادامه داد: پیش بینی ما این است که با سایر اقداماتی که صورت می گیرد، بازار ملتهب روزهای اخیر را آرام کنیم.

از مزایای تغییر  پایه به یورو استفاده خواهیم کرد

او با اشاره به اینکه بحث این که ارز از دلار محور به یورو محور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مدت هاست که مطرح است. تمهید مقدماتی نیز صورت گرفته  و رییس کل بانک مرکزی سیف بررسی‌هایی درباره فرصت‌هایی که برای تسهیل مبادلات ارزی بر پایه یورو صورت گیرد، انجام داده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لزومی ندارد مبادلات خارجی با دلار انجام شود. تغییر  پایه به یورو  مزایایی دارد که ما از آن استفاده خواهیم کرد.

مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست؟

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی  بر اینکه مبنای انتخاب نرخ 4200 تومان برای دلار چیست با توجه به این که نرخ دلار در بودجه نیز 3800 تومان است؟ اظهار کرد: مبانی محاسباتی متعددی در جلسه ستاد مرتبط مطرح شد و مورد عمل قرار گرفت. نرخ های مختلفی نیز طرح شد از 3900 تومان یا 4500 تومان. اما مبانی محاسباتی برای شروع کار که حتی می تواند برای آینده کاهنده باشد، نرخ 4200 تومان است.

او اضافه کرد: این اقدام یک نوع تک نرخی کردن ارز است و دیگر نرخ مبادله‌ای نیز وجود ندارد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا بعد از دلار ۶۱۰۰ تومانی به یاد دلار ۴۲۰۰ تومانی افتادید و به این نرخ رسیدید در حالی که تا روز گرشته بانک مرکزی دلار را با نرخ ۴ هزار و ۹۰۰ تومان به صرافی‌ها عرضه کرد؟ تاکید کرد:وقتی بانک مرکزی تشخیص داد که سیاست جدیدی باید اعمال شود، گواهی سپرده بیست درصدی، خرید ارز ریال محور و فروش سکه طراحی شد. اما این سیاستها بنا به هر دلیلی، نیازمند به اصلاح داشت و باید سیاست اصلاحی اعمال می شد، پس در آشفته بازاری که منطق روانی ندارد، ممکن بود که اعداد بی پایه دیگری مطرح شود.

 

او افزود: اینکه بانک مرکزی را تخطئه کرده که چرا الان در این شرایط ورود کرده اید، درست نیست. با این وضعیت می توانستیم به اعداد بی پایه دیگری برسیم، پس بانک مرکزی به موقع عمل کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اگر عرضه منسجم شود و همه ارزهای نفتی و غیرنفتی به آنجا ورود کند و از سوی دیگر، همه واردات ثبت سفارش شود، نوسانات جزئی دیگر بروز نخواهد کرد. پس سیاست اصلی ما شناور مدیریت شده است و ممکن است اگر این نرخ شناور کاهشی هم باشد، اعمال خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اگر یورو را هم تعیین نرخ کنیم، باز برخی دنبال درهم و یا سایر ارزها را می گیرند، گفت:رقابت دلار و یورو با هم قیمت یورو را هم تعیین می کند.

نوبخت در باره قیمت سکه و طلا نیز اظهار کرد: رابطه ای بین نرخ سکه و طلا با قیمت ارز وجود دارد، همانطور که دلار  متعادل شود طلا و سکه نیز خود را متعادل خواهند کرد.