۰ نفر

بررسی چگونگی حمایت از کالای ایرانی در مجلس؛

لاریجانی: وزیر صنعت ماهانه به مجلس گزارش دهد/ حمایت از تولید داخل عزم ملی نیز می‌خواهد

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 262871
لاریجانی: وزیر صنعت ماهانه به مجلس گزارش دهد/ حمایت از تولید داخل عزم ملی نیز می‌خواهد

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه گزارش ماهانه وزیر صنعت به مجلس درباره چگونگی حمایت از کالای ایرانی شد.

علی لاریجانی در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیران صنعت و نفت برگزار شد، اظهار کرد: قانونی که در مورد حمایت از تولید داخل در مجلس به تصویب رسیده، ضعفی از نظر ضمانت اجرایی دارد و ما باید این مشکل را حل کنیم. البته خوب است که گزارشی از اجرای قانون داده می‌شود اما این کافی نیست.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،وی افزود: ما نیازمند عزم ملی برای حمایت از تولید داخل هستیم و باید با کمک هم مشکل را حل کنیم. در واقع نیاز است که اتاق بازرگانی و اصناف مسئولیت بپذیرند، رسانه‌ها فرهنگ سازی کنند و بخش دیگری از کار هم مربوط به دولت، مجلس و دستگاه‌های حکومتی است. همچنین لازم است وزیر صنعت ماهانه گزارشی را به مجلس ارائه کند تا ما در جریان پیشرفت کار قرار گیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر ضرورت اعلام موارد ممنوعیت واردات برخی اقلام به کشور گفت: ما نباید اجازه واردات محصولاتی را بدهیم که مشابه آن در داخل به شکل مناسب تولید می شوند. البته برخی اتومبیل را مثال زدند که این متفاوت است. اگر ما صرفا بخواهیم تعرفه‌ها را در نظر بگیریم گاهی سنگ قبر هم وارد می شود. دلیلی ندارد مثل اتومبیل به اینها نگاه کنیم. در برخی کالاها لازم است فضای رقابت ایجاد شود تا توسعه فنی تحقق یابد. اما یکسری محصولات نهایی هم هست که نیازی نیست وارد شود. ممکن است بگویید جلوگیری از واردات آنها در داخل ایجاد رانت می کند اما ما باید شرایط ر ا اصلاح کنیم تا رانت ایجاد نشود.

لاریجانی اضافه کرد: لازم است وزیر صنعت هر سال اقلامی که واردات آنها ممنوع است را اعلام کند. مثل مشروب که جلوی واردات آن گرفته می شود و مبنای شرعی دارد. در اینجا هم می توان جلوی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند (نه از جنس اتومبیل) را گرفت و امضای طلایی هم دیگر کاربردی نداشته باشد. البته در این زمینه وزارت صنعت مسئول است و بقیه بخشها هم باید کمک کنند. وزیر صنعت می گوید قانون ارزش افزوده باید اصلاح شود اما ما مسئول نیستیم و دولت باید نظرش را بگوید و مسئولیت کار روشن باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اخذ نظرات بخش خصوصی، اصلاح ساختار بانکی را از راهکارهای حمایت از تولید عنوان و اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم وضعیت بانکها است که تسهیلات لازم ا ارائه نمی کنند. یا تسهیلات را گران می دهند. اگر ما این مشکل را حل نکنیم محصول نهایی هم گرانتر عرضه می شود.

رئیس مجلس ادامه داد: بحث دیگر برخی پروژه ها است که لازم است وزارت نفت و نیرو بگویند چه کمک‌هایی می توانند انجام دهند و چه مشکلاتی وجود دارد. وزرای مربوطه باید بیش از همه اعتقاد و باور به این را داشته باشند که حداکثر استفاده از تولید داخل انجام شود.

لاریجانی در پایان خطاب به اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: لازم است جلسات بعدی را قدری خصوصی‌تر برگزار کنید، با واقع‌بینی عمل کنید و اجازه دهید بخش خصوصی حرفهایش را بزند و نهایتا ظرف دو سه هفته درباره چگونگی حمایت از کالای ایرانی به جمع‌بندی برسیم.