۰ نفر

«مافیای واردات» چوب لای چرخ تولید داخل می‌گذارد

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۰:۱۵
کد خبر: 261110
 «مافیای واردات» چوب لای چرخ تولید داخل می‌گذارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای واردات مانع مهم در راه حمایت از کالای ایرانی است، گفت: مافیای واردات حتی برای فرهنگ‌سازی علیه تولید داخل مبالغ هنگفتی خرج می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مقام معظم رهبری در بیانات ابتدای سال در مشهد الرضا(ع) با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی الزاماتی دارد افزودند: «یکی از الزامات، مدیریّت جدّی واردات از سوی دولت است. دولتی‌ها باید به‌طورجدّی واردات را مدیریّت کنند. اجناسی که در داخل تولید می‌شود یا قابل تولید شدن است، باید حتماً از خارج وارد  نشود. به بنده مراجعه می‌کنند، موارد زیادی شکایت می‌کنند می‌گویند "ما این کارخانه را ایجاد کرده‌ایم، این محصول را تولید کرده‌ایم، به‌مجرّد اینکه این محصول خواست بیاید بازار، یک‌وقت دیدیم درِ گمرک باز شد، از خارج، مشابه این جنس وارد شد!"، موجب می‌شود که بسیاری‌ از کارخانجات ما ازاین‌جهت ناکام بمانند؛ بعضی ورشکسته بشوند و مشکلات برایشان به‌وجود بیاید. بایستی حتماً این واردات مورد توجّه قرار بگیرد و مدیریّت بشود از سوی دولت.»، در این رابطه با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای واکاوی بیشتر گفت‌و‌گو کردیم:

وی با ابراز اینکه دولت نباید به ته‌لنجی، کوله‌بری و چمدان همراه مسافر به‌چشم اشتغال نگاه کند، گفت: چرا که بخش عظیمی از واردات بی‌رویه و قاچاق از این سه طریق وارد کشور می‌شود و در این زمینه باید قوانین و مقررات شفاف‌سازی شود.

* وظیفه مجلس رصد مداوم و اصلاح قوانین برای جلوگیری از سوءاستفاده مافیای واردات است

حاجی‌دلیگانی با اشاره اینکه مجلس نیز در مبارزه با قاچاق نقش دارد گفت: اکنون خلأهای قانونی وجود دارد و قوانینی نیز وجود دارد که دور زده می‌شود به این جهات مجلس باید قوانین  را به‌صورت مداوم رصد کند و بررسی کند تا مواردی را که باعث سوء استفاده مافیای وارد کنندگان می‌شود، متوجه شوند و جلوی آن را با اصلاح قانون بگیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش دیگری که مجلس شورای اسلامی دارد نقش نظارتی آن است گفت: مجلس وظیفه دارد نظارت خود را بر اجرای صحیح قانون به‌عمل بیاورد.

حاجی‌دلیگانی با ابراز اینکه وظیفه دستگاه قضایی نیز این است که امنیت قضایی برای تولید کنندگان و کار آفرینان فراهم کند گفت: نقش دیگری که در حمایت از کالای ایرانی دستگاه قضایی می‌تواند داشته باشد نقش بخش تعزیرات حکومتی است که زیرمجموعه دستگاه قضایی است و بایستی که در بخش واردات کالاهای خارجی که وارد کشور می‌شود و برای عرضه به بازار کشور انتقال پیدا می‌کند به‌روی آنها نظارت بیشتری کند تا کالاهای خارجی برای ورود با محدودیتهای بیشتری مواجه شوند.

* ضرورت حمایت دستگاه قضایی از تولیدکنندگان

وی با اظهار اینکه دستگاه‌های قضایی و تک تک قضات محترم به تولید و تولید کنندگان باید توجه، عنایت و حمایت ویژه‌ای در نظر داشته باشند نه اینکه با مدیری که کارآفرینی کرده یا در بخش تولید سرمایه‌گذاری کرده برخوردی صورت گیرد که از تولید پشیمان شود که بخواهد تولید انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه رسانه‌ها این است که در این زمینه الگودهی کنند و نمونه‌های موفق در زمینه کارآفرینی را به جامعه معرفی کنند گفت: باید رسانه‌ها سراغ نخبگان بروند تا هم تشویقی برای آنها محسوب شود و هم زمینه‌ای برای الگودهی به جامعه شود. شرایط باید به‌گونه‌ای شود تا هر ایرانی به اینکه کالای ایرانی می‌خرد افتخار کند.

* وجود مافیای واردات در کشور

* 4 اقدامی که مافیای واردات علیه تولید کشور انجام می‌دهد

وی در پاسخ به این سؤال که نقش دستهای پشت‌پرده در واردات بی‌رویه یا به‌عبارت بهتر قاچاق کالا چقدر است گفت: این مورد مسأله‌ای  است که متأسفانه وجود دارد و یک عده‌ای در کشور هستند که مافیای واردات هستند.

حاجی‌دلیگانی با تذکر به اینکه مافیای واردات به‌صورت موازی اقدامات گوناگونی را علیه تولید داخلی انجام می‌دهد گفت: اکنون وارد کنندگان تشکل بسیار فعالی دارند اما چنین تشکلی برای تولید کنندگان، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان  وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر اقدام مافیای واردات علیه تولید کشور گفت: نسبت به واردات کالا به‌صورت مهندسی عمل می‌کنند آنها سعی می‌کنند با بررسی قوانین خلأهای قانونی را شناسایی کنند و سعی می‌کنند قوانین را دور بزنند.

حاجی‌دلیگانی از اقدامات دیگر مافیای واردات را استفاده از قدرت لابی‌گری دانست و افزود:‌ آنها قدرت لابی‌گری فوق‌العاده‌ای با مسئولان و نمایندگان مجلس دارند که لابی‌های مختلفی را از تصمیم‌گیران تا تصمیم‌سازان انجام می‌دهند.

وی افزود: همین قدرت لابی‌گری باعث شده است که اکنون کمترین میزان پرداخت مالیاتی را داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات این گروه را استخدام افرادی  به‌عنوان کارشناس و مشاور دانست و افزود: کار این اشخاص تهیه گزارشهایی است تا به جامعه القا کند پیوستن به سازمان تجارت جهانی تنها راه نجات اقتصاد کشور است و این را راهی معرفی کند که همه دنیا آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: اما واقعیت این است که شرایط جامعه جهانی در حال حاضر عکس این قضیه است و همه دنیا حمایت از کالای خود را در اولویت می‌بینند و بسیاری از مناقشه‌های اقتصادی کشورها نیز به همین جهت است.

* نقش مافیای واردات در فرهنگ‌سازی علیه تولید داخل

حاجی‌دلیگانی با تصریح به اینکه مافیای واردات یک نقش جامعی از واردات در کشور دارد گفت: سعی آنها این است که به انواع روشهای متقلبانه و غیرمتقلبانه واردات به کشور را تشویق و ترغیب کنند و به‌لحاظ فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و مرتب ناتوانایی کالای ایرانی را به جامعه القا می‌کنند.

وی افزود: این مافیای واردات با توجه به منافع مشترکی که با کشورهای وارد کننده کالا دارند زدوبندهایی نیز با آن کشورها دارند تا وضعیت فعلی واردات استمرار پیدا کند و تولید داخلی مزاحم آن نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بحث الحاق به کنوانسیونهای مختلف بین المللی بیشتر به‌جهت نفوذ چنین افرادی در دستگاه تصمیم‌گیر است یا دید غلط حاکم و به‌تبع مشاورهای نادرست در این زمینه است گفت: مسئله اولی که در این زمینه مطرح است دوری از شعور و شعار ما می‌توانیم است.

حاجی‌دلیگانی افزود: دلیل عدم درک شعار «ما می‌توانیم» در برخی مسئولان این است که منافع‌شان در واردات است یا برخی از آنها دوتابعیتی هستند و آن‌چنان که باید و شایسته است نسبت به کشور علاقه ندارند و تعلق خاطر را از دست داده‌اند.

* برخی مسئولان به‌جهت منافع شخصی خواهان نقش منفعل به اسم تجارت آزاد جهانی‌اند

وی با اشاره به اینکه نسخه شفابخش مسئولانی که توانایی کشور را باور ندارند پیوستن به اقتصاد جهانی و انواع و اقسام کنوانسیون‌ها است گفت: نکته‌ای که آنها به‌کرّات به آن اشاره می‌کنند و به جامعه القا می‌کنند پیوستن به اقتصاد جهانی است و خواهان بازی کردن نقش منفعل به اسم تجارت آزاد در اقتصاد جهانی هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حالی این نسخه به جامعه القا می‌شود که بنیان‌گذاران آن یعنی کشورهای اروپایی و آمریکایی نسخه‌ای  که برای خود اجرا می‌کنند ابتدا تجهیز تولید داخلی و سپس حضور در اقتصاد جهانی است.