۰ نفر

کمالوندی: مقادیر بیشتری آب سنگین به روسیه و آمریکا صادر می‌کنیم

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۵
کد خبر: 260388
کمالوندی: مقادیر بیشتری آب سنگین به روسیه و آمریکا صادر می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بخشی از آب سنگین تولیدی را به آمریکا و روسیه صادر کردیم. در حال مذاکره هستیم که مقادیر بیشتری را صادر کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه با رادیو «گفتگو» با اشاره به ۲۰ فروردین ماه، روز ملی فناوری هسته‌ای اظهار داشت: ما در زمینه آب سنگین پیشرفت‌های خوبی داشتیم که بخشی از آن در روز ۲۰ فروردین ماه به مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه آب سنگین کما فی السابق تولید خوبی داریم افزود: بخشی از آب سنگین تولیدی را به آمریکا و روسیه صادر و به تعدادی از کشورهای دیگر هم مقادیر کمی صادر کردیم.

کمالوندی تصریح کرد: در حال مذاکره هستیم که مقادیر بیشتری را صادر کنیم اما تصمیم بر این است که از آب سنگین در آینده به عنوان ماده اولیه برای محصولات دیگر استفاده کنیم که بخشی از آن در ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اولویت‌های اساسی دیگر سازمان انرژی اتمی در سال ۹۷ اشاره کرد و یکی از این اولویت‌ها را توسعه نیروگاهی برشمرد و افزود: درصددیم ظرفیت نیروگاهی را از هزار مگاوات افزایش دهیم و صحبت‌هایی است درباره احداث نیروگاه‌های کوچک که احتمالا یک یا دو نیروگاه در جهت تولید انرژی و احتمالا استفاده در آب شیرین کن احداث شود.

وی افزود: اولویت دوم به توسعه کاربرد پرتوها برمی‌گردد که استفاده پزشکی دارد که در این زمینه به لحاظ کمیت مشکلی نداریم، کیفیت خوب است ولی می‌خواهیم کیفیت اول دنیا را داشته باشیم. البته آقای صالحی رئیس سازمان نظرش بر این است که در زمینه صنایع و تکنولوژی جدید و به خصوص کوانتوم فعالیت کنیم.