۰ نفر

وزارت امور خارجه: ایران آماده کمک به حل بحران یمن است

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۴۱
کد خبر: 260262
وزارت امور خارجه: ایران آماده کمک به حل بحران یمن است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای از آمادگی کامل تهران برای کمک به برقراری آتش بس و آغاز گفت وگوهای یمنی – یمنی و یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور، خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا،  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در آستانه آغاز چهارمین سال تجاوز نیروهای نظامی خارجی به یمن در بیانیه ای تصریح کرد: ایران آمادگی کامل دارد جهت برقراری آتش بس و آغاز گفتگوهای یمنی – یمنی و یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران یمن، به طرف های درگیر در این منازعه کمک کند.

در ادامه تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن توجه به آغاز به کار نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، معتقد است مطمئنا عدم رویکرد جانبدارانه از سوی نمایندگان سازمان ملل در بحران های بین المللی راه را برای رسیدن به اهداف مورد نظر برای پایان بخشیدن به شرایط فاجعه بار انسانی در این کشور هموار می کند.

در بخش دیگری از متن مزبور هست: مناسب است آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به جای حمایت از متجاوزین علیه یمن و در اختیار قرار دادن انواع تسلیحات و جنگنده های نظامی به آنان، اقداماتی جدی برای توقف جنگ و جنایات جنگی مستمر در این کشور انجام دهند.

دستگاه دیپلماسی کشور، ضمن یادآوری و تاکید بر طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن، بر این باور است که تنها راه حل این بحران، راهکار سیاسی است و این جنگ پیروز نظامی نداشته و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی می خواهد فشارهای بین المللی برای پایان دادن به تجاوزات و محاصره یمن را افزایش دهند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به آغاز چهارمین سال جنگ ویرانگر یمن و تجاوز نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به این کشور و ادامه محاصره ظالمانه علیه مردم یمن ، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این تجاوز نظامی، خواستار پایان دادن فوری به حملات نظامی، کشتار مردم و رفع محاصره از این کشور شد.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران ، در بیانیه مزبور، شرایط وخیم انسانی در یمن بسیار تاسف بار خوانده شده و اعتقاد بر این است که متجاوزان جز تخریب یمن و انجام فجایع ضدبشری به هیچ یک از اهداف خود نرسیده اند.

متن منتشره از سوی نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه استفاده از قحطی و گرسنگی به عنوان ابزاری جهت تحت فشار قرار دادن مردم یمن از سوی نیروهای موسوم به ائتلاف، اقدامی کاملا غیرانسانی و خلاف قواعد حقوق بین المللی بشر دوستانه است ، تاکید می کند که بر اساس اعتراف نهادهای بین المللی، استمرار محاصره هوایی، دریایی و زمینی یمن، بدترین شرایط انسانی در جهان را برای این کشور به وجود آورده است و بیش از بیست میلیون نفر از مردم این کشور را در آستانه قحطی و گرسنگی قرار داده است.