۰ نفر

۵۰درصد از حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 260207
۵۰درصد از حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور از کمبود بازرس کار در صنایع تولیدی و ساختمانی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «عباس شیری» تعداد بازرسان کار را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در کل کشور تنها ۸۰۰ بازرس کار هم در صنایع تولیدی و هم در ساختمان فعال هستند که این تعداد بازرس؛ پاسخگوی روند بازرسی نیستند.

شیری در ادامه با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار دربخش تولید وساختمان کشور یاد آور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از کار در کشور ثبت نمی‌شود.

او یکی از وظایف اصلی بازرسی کار را حفظ ایمنی نیروی کار از طریق بازرسی‌ها اعلام کرد و گفت: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار دولت باید با افزایش تعداد بازرسین روند بازرسی‌ها را در واحدهای صنعتی کشور افزایش دهد.

او گفت: براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از این  آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

شیری با بیان اینکه این ارقام با استاندارد جهانی ۱۷ درصد فاصله دارد در ادامه افزود: کنترل این گونه حوادث به یک ضرورت ملی تبدیل شده و برای کاهش آمار (حوادث ناشی از کار) همراهی همه دستگاه‌های مرتبط لازم است.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه در این خصوص قانون کار به صراحت وظایف کارفرما و بازرسان وزارت کار را مشخص کرده است، افزود: تجهیز ایمنی کارگاه‌ها و فراهم کردن تجهیزات و وسایل ایمنی برای کارگران و آموزش ایمنی به آن‌ها وظیفه کارفرماست. همچنین نظارت بر عملکرد کارفرمایان وظیفه وزارت کار است و بازرسان وزارت کار مکلف هستند در صورت مشاهده تخلف در کارگاه‌ها چه کارگاه‌های مستقر و چه کارگاه‌های موقت، فورا نسبت به بستن آن‌ها اقدام کنند.

شیری در خاتمه به آموزش نیروی کار و حفظ نکات ایمنی در واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری اشاره کرد و گفت: هرچند بازرسی و نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما لازم است کارگران و نیروی انسانی شاغل در این واحدها از آموزش‌های لازم برخوردار بوده و نسبت به حق و حقوق خود آشنا باشند.