۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تجربه تورم تک رقمی در سال۹۶ تکرار می‌شود؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰
کد خبر: 259388
تجربه تورم تک رقمی در سال۹۶ تکرار می‌شود؟

سال ۹۵ دومین سالی بود که اقتصاد ایران توانست به تورم تک رقمی دست یابد، سوال این است که آیا این تجربه در سال جاری نیز تکرار می‌شود؟

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بنا به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سالی که گذشت بالاترین نرخ تورم مربوط به تیرماه با رقم 10.1 درصد بوده است، این در حالی است که در سال 95 بالاترین نرخ تورم 11.2 درصد و مربوط به فروردین ماه بوده است. پایین ترین نرخ تورم در سال 96 نیز مربوط به فروردین ماه و معادل 9.5 درصد بوده است.

تورم تک رقمی

 بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در سال  95 برای دومین بار به تجربه تورم تک رقمی دست یافت، بررسی میانگین نرخ تورم 11 ماهه سال جاری نشانگر آن است که تورم در یک قدمی دو رقمی شدن است، و در صورتی که نرخ تورم اسفند ماه بیش از 9.9 درصد باشد، تجربه تورم تک رقمی برای سومین بار در اقتصاد ایران رقم نخواهد خورد.

** پیش بینی تورم دو رقمی برای نیمه دوم 97

در این باره حمید پاداش، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با بیان این‌که صندوق بین المللی پول در آخرین پیش بینی خود، تورم 11.2 درصدی را برای 2017 برآورد کرده است، گفت: طی سالهای گذشته، دولت موفق شده نرخ تورم را از 35 درصد در سال 92  به 8.3 درصد در سال 96 کاهش دهد و یکی از بزرگترین دستاوردهایی که مکررا توسط دولت بیان شده همین موضوع بوده است.

او با اشاره به این‌که بالاترین سطح تورم پس از انقلاب مربوط به سال 1374 با 49.5 درصد تورم بوده است، ادامه داد: پیش بینی‌های موجود حاکی از تداوم روند کاهشی تورم در حول و حوش 9 درصد است اما به نظر می‌رسد حداقل در نیمه دوم سال 97 شاهد افزایش تورم به سطح دو رقمی باشیم.

او مهم ترین دلیل این امر را تأثیر افزایش نرخ ارز که معمولاً 6 ماه تا یکسال طول می‌کشد دانست و اظهار کرد: این وقفه بر نرخ تورم تاثیر می‌گذارد و با افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز در ماههای اخیر، انتظار می‌رود نرخ تورم حداقل 5 درصد  نسبت به نرخ موجود افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که چشم انداز رشد اقتصاد کشور در سال 97 کاهشی و چشم انداز نرخ تورم افزایشی است، اضافه کرد: با این حال، این تحلیل به شدت به رویدادهای سیاسی مانند تعلیق برجام و انجام تعهدات بین المللی کشور به قوانین مبارزه با پولشویی وابسته است بنابراین، سال 97 از منظر پارامترهای اقتصاد کلان سال چالشی خواهد بود.