۰ نفر

میزان واردات سلاح به ایران چقدر است؟

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۹
کد خبر: 257954
 میزان واردات سلاح به ایران چقدر است؟

روزنامه گاردین روز دوشنبه درگزارشی برگرفته ازتحقیقات موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم عنوان کردکه ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی تأمین کننده 98 درصد تسلیحات وارداتی عربستان به شمار می روند.

گاردین در این گزارش آورده است که روند انتقال اسلحه در جهان در دوره پنج‌ساله 2013 تا 2017 در قیاس با مدت مشابه دوره قبل 10درصد افزایش داشته است.حجم فروش تسلیحات نظامی ایالات‌متحده آمریکا که بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان به شمار می‌رود در این مدت 25 درصد افزایش داشته است و این کشور به بیش از 98 کشور در جهان سلاح فروخته که حجم آن با یک‌سوم صادرات اسلحه در جهان برابری می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این در حالی است که روسیه به‌عنوان دومین صادرکننده سلاح در جهان در همین مدت شاهد روند نزولی بوده و 7.1 درصد بازار خود را ازدست‌داده است. فرانسه، آلمان و چین نیز به ترتیب در صدر فهرست 5 کشور صادرکننده اسلحه قرار دارند و انگلیس در ردیف ششم می‌باشد.

گاردین درادامه گزارش خود آورده است: خاورمیانه، منطقه‌ای که طی 5 سال گذشته شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده، 32 درصد واردات اسلحه در جهان را به سمت خود جذب کرده است. واردات اسلحه به این منطقه در دوره پنج‌ساله 2013 تا 2017 دو برابر شده و آمریکا و انگلیس و فرانسه به ترتیب اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلحه به شمار می‌روند.دراین میان عربستان سعودی، مصروامارت اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان این تسلیحات بوده‌اند.

انگلیس که هفته گذشته برای سفر ولیعهد عربستان به لندن فرش قرمز پهن کرده بود نیمی از صادرات تسلیحاتی خود را راهی عربستان کرده. این در حالی است که بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی بخش زیادی ازاین تسلیحات را در عملیات نظامی یمن استفاده می‌کند.

«پیتر وزمن» محقق ارشد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم با اشاره به این مطلب که تداوم ناآرامی‌ها درخاورمیانه و شمال آفریقا، منجر به نقض گسترده حقوق بشر دراین منطقه شده است افزود:ایالات‌متحده وکشورهای اروپایی جزو اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلحه به منطقه و بالغ‌بر 98 درصد جنگ‌افزارهای وارداتی عربستان را تأمین کرده‌اند.

این درحالی است که به گفته گاردین جمهوری اسلامی ایران حتی در فهرست 40کشور واردکنندگان جنگ‌افزارهای نظامی قرار ندارد و سیاست‌ های منطقه‌ای خود را از طریق 'قدرت نرم' پیش می‌برد.

گاردین افزود:اسرائیل واردات خود را که عمدتاً از سوی آمریکا، آلمان و ایتالیا است 125 درصد افزایش داده و در کنار هند، مصر و امارات نیز در صدر فهرست واردکنندگان اسلحه قرار دارند.

گزارش گاردین درباره حجم واردات تسلیحات نظامی به عربستان در حالی منتشر می‌شود که این کشور به دلیل تجاوز نظامی به یمن از سوی نهادهای حقوق بشری و پویش‌های ضد جنگ به ارتکاب جنایت جنگی متهم است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است،مجوز فروش حدود4میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

انگلیس هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با عربستان امضا کرد که بر اساس آن 48 جنگنده پیشرفته تایفون به ریاض می‌فروشد. این تفاهم‌نامه متعاقباً از سوی سازمان عفو بین‌الملل و شمار زیادی از نهادهای حقوق بشری موردانتقاد قرار گرفت.