۰ نفر

تولیت آستان قدس رضوی:

آستان قدس ۳ نوع مالیات می‌دهد

۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۲۴
کد خبر: 257742
آستان قدس ۳ نوع مالیات می‌دهد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما معتقدیم حسابرسی برای آستان قدس مفید است، گفت: حسابرسی، سلامت این سازمان را تضمین و شفافیت را عملیاتی می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در برنامه «نگاه یک» رسانه ملی، که پیرامون اقدامات تولیت آستان قدس رضوی در دو سال اخیر پخش شد، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در دوسال اخیر برای اولین بار انجام شد این بود که علاوه بر حسابرسی داخلی اقتصادی در آستان قدس، حسابرسی بیرونی تحت نظر دفتر مقام معظم رهبری در تمام شرکت‌ها و موسسات اقتصادی آستان قدس فعال شد و بالاترین حجم حسابرسی درونی و بیرونی آستان قدس طی دو سال اخیر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم حسابرسی برای آستان قدس مفید است، افزود: حسابرسی، سلامت این سازمان را تضمین و شفافیت را عملیاتی می‌کند، در برخی موارد شفافیت فقط یک شعار است اما تمام بخش‌های آستان قدس در معرض حسابرسی هستند، به طوری که عملکرد اقتصادی این سازمان در سال 95 و درآمدهای موقوفات به صورت ریز مشخص شده است.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال مجری برنامه، پیرامون پرداخت مالیات از سوی آستان قدس رضوی، گفت: تا دو سال قبل و پیش از حضور من در آستان قدس، بر مبنای استفتایی که تولیت فقید از محضر امام(ره) کرده بودند، آستان قدس در طی 30 و چند سال گذشته از پرداخت مالیات معاف بود، بعد از حضور بنده در آستان قدس، از حضرت آقا استعلام کردم و برخلاف آنچه که از لسان برخی شنیده می‌شود، آستان قدس مالیات پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: مالیات‌های بر ارزش افزوده به صورت کامل و سایر مالیات‌های عمکردی نیز به صورت جمعی- خرجی پرداخت و در دفاتر اقتصاد و دارایی ثبت می‌شود، کمکی که نیز به مستضعفان انجام می‌گیرد چند برابر مالیاتی است که پرداخت می‌شود و اقداماتی که در بنیاد کرامت و مستضعفان و همچنین ساخت مدرسه‌ و بیمارستانی که صورت می‌گیرد، وظایف مستقیم دولت است.

رییسی درباره پرداخت مالیات اضافه کرد: اطلاعات مالیاتی از سوی اقتصاد و دارایی در رفت و آمد است، صحبت‌هایی در برخی از رسانه‌ها مطرح شد و من این تهمت‌ها را شمردم، برخی آقایان تا 11 مورد تهمت ناروا به من زدند که بنا نداشتم به آن‌ها پاسخ دهم و مالیات یکی از آنها بود، باید اشاره کرد که ما مطلقا رقیب بخش خصوصی نیستیم بلکه حامی آن ها هستیم.

وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی شرکت‌ها و موسساتی دارد که موقوفه و دارای وقف‌نامه هستند، برخی از شرکت‌ها، وقفی نیستند و از درآمد وقف ایجاد شدند، در این راستا مشکلات این شرکت‌ها را شناسایی، به وضعیت آن‌ها ساماندهی و راهکارهایی را ارائه کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سال 95 تمام مجامع عمومی شرکت‌های آستان قدس رضوی برگزار و مشخص شد که اکثر این شرکت‌ها زیان‌ده هستند، فقط شش شرکت سودده بودند و ما باتوجه به وجود مشکلات در حوزه تولید، نگذاشتیم این شرکت‌ها تعطیل شوند و بحران مسایل کارگری به وجود بیاید.

وی با اشاره به این مطلب که برخی از سهام آستان قدس در تعدادی از مراکز تجاری را واگذار کردیم، ادامه داد: برخی شرکت‌هایی که موقوفه نیستند را می‌توان واگذار کرد که البته برخی از آنها، مانند مشهدمال را واگذار و سرمایه آن را صرف پروژه ساخت بزرگراه کردیم.

رییسی گفت: به دنبال تقویت بخش تولید دارو هستیم، به همین دلیل تلاش می‌کنیم ثامن دارو را به مرحله‌ای برسانیم که داروهایی بیماران سرطانی، ام اس و ... را با قیمت ارزان تولید کند، همچنین به دنبال آن هستیم که 8 درمانگاه در مشهد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حکم انتصابم به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، برخی محورها مورد تاکید قرار گرفت، افزود: یکی از این محورها، زیارت و توجه به زائران این بارگاه است، از این رو تسهیل زیارت برای مشتاقان داخلی و خارجی و زیارت از مبدا تا مبدا مورد توجه قرار گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه روزانه شاهد ورود شمار زیادی از زائر اولی‌ها به مشهد هستیم، افزود: امکانی فراهم شد تا آن دسته از هموطنانمان که امکان زیارت نداشتند از همه استان‌ها به مشهد بیایند و امیدواریم روزی برسد که اعلام کنیم هیچ فردی نیست که به زیارت نیامده باشد. اکنون امکانی فراهم ‌شده است که زائران پاکستانی نیز از مرز میرجاوه به مشهد بیایند.

وی گفت: مشکل اسکان زائران کم‌درآمد همچنان پابرجا است، کمپ‌هایی در اطراف مشهد وجود دارد و ما تصور می‌کنیم این کمپ‌ها در شان زائر امام رضا(ع) نیست، از این رو اقدام به ساخت شهرک‌های زائر کردیم، بهره‌برداری از فاز یک شهرک زائر با ظرفیت بیش از 20 هزار نفر انجام شد و همچنین یک زائرشهر درون مشهد با ۸ هزار ظرفیت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییسی با تاکید بر اینکه اساس اقتصاد استان قدس بر نذر و وقف است و آستان قدس هیچ شرکتی ندارد مگر منشا ان نذر و وقف باشد، گفت: نذورات مردم امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است و با وجود اینکه وضع اقتصادی مردم خوب نبود با افزایش نذورات مردمی مواجه شدیم.

وی گفت: برخلاف آنچه که در افکار عمومی جا افتاده است آستان قدس آنچنان پولی ندارد، ما کمتر از یک هزارم دولت هم بودجه نداریم، اما معتقدیم با همین بودجه می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: به همین منظور مفهوم خدمت را توسعه دادیم زیرا معتقدیم خدمت به زائران، منحصر به حرم رضوی نیست، از این رو گروه‌های جهادی در کسوت مهندسی، پزشکی و ... به خدمات ساخت و ساز، درمان و ... می‌پردازند، حتی در آستان قدس اساتید دانشگاهی با عنوان خادم علمی داریم و تاکنون ۷۰ هزار خادمیار جذب شدند و پیش بینی می‌کنیم به یک میلیون نفر نیز برسند.

وی درباره صحبت‌هایی که پیرامون دفاتر آستان قدس رضوی که در استان‌های مختلف فعال شده مطرح است، گفت: این دفاتر فقط دفتر است، افراد فعال در آن، استخدام آستان قدس نیستند، بلکه از خادمان هستند و این افراد اقدام به شناسایی زیارت‌اولی‌ها، خدمت به محرومان و مستضعفان و انجام ماموریت‌های فرهنگی می‌کنند و برداشت‌های نادرستی از ایجاد این دفاتر می‌شود.