۰ نفر

جلسه دستمزد کارگران باز هم برگزار نشد

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 257033
جلسه دستمزد کارگران باز هم برگزار نشد

اعم اخبار این هفته در حوزه کار و تعاون به لغو دوباره جلسه دستمزد شورای عالی کار، پیش‌بینی ایجاد ۱۰۰ هزار شغل IT در سال آینده و تشکیل مدارس تعاونی اختصاص داشت.

در هفته‌ای که گذشت، جلسه دستمزد کارگران در شورای عالی کار باز هم برگزار نشد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی در اعتراض به بند «ز» تبصره هفت بودجه سال ۱۳۹۷ و استیضاح وزیر کار در مجلس از شرکت در جلسه خودداری کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه عدم شرکت ما به دلیل رعایت نکردن سه‌جانبه‌گرایی و بی‌توجهی نسبت به خواسته کارگران و کارفرمایان صورت گرفت، اظهار کرد: کارگران و کارفرمایان مخالف واریز منابع درمان تامین اجتماعی به حساب خزانه هستند و جای تاسف است که شورای نگهبان این مصوبه را که مصداق نادیده گرفتن حق‌الناس و بیت‌المال است نامشروع و غیرقانونی نمی‌داند. جلسه دستمزد شورای عالی کار در حالی لغو شد که پیش از این نیز با وقفه‌ای دو هفته‌ای مواجه شده بود و تا پایان سال نیز کمتر از دو هفته زمان باقی مانده و تصمیم‌گیری در خصوص رقم مورد کارگران را با هاله‌ای از ابهام مواجه کرده است.

این هفته جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد و در آن مهمترین برنامه‌ها و طرح‌های دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۷ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله موضوعات مطرح در این جلسه موضوع اشتغال در حوزه فضای مجازی و موانع موجود در توسعه این حوزه و بهبود فضای کسب و کار تخصصی در حوزه فضای مجازی بود که در این راستا وزارت کار و وزارت ارتباطات مکلف شدند موانع موجود در این مسیر از جمله قوانین مالیاتی، تشریفات و ثبت را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای لازم را برای رفع این موانع پیگیری کنند.

همچنین در این جلسه پیش‌بینی شد که سال آینده ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی ایجاد شود و افرادی که در طرح آموزش بر محیط واقعی کار وارد می‌شوند اعم از کارپذیر و آموزش دهنده نیز مورد حمایت قرار گرفته و تا یک سال بدون پرداخت حق بیمه فعالیت کنند.

افزایش آموزش و سواد ایمنی در کارگران خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت. آنطور که مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته مهمترین وظیفه بازرسان کار، پیشگیری از بروز حوادث شغلی از طریق آموزش و بالا بردن سواد ایمنی کارگران است.

علی مظفری از وقوع ۳۴۰ میلیون حادثه شغلی در جهان خبر داد و بر لزوم اهمیت امر آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقای فرهنگ ایمنی تاکید کرد.

او همراهی کارفرمایان در دستیابی به محیط امن در فضای کسب و کار را ضروری دانست و گفت: هر نوع هزینه در مسیر ایمنی نوعی سرمایه‌گذاری برای کارفرمایان محسوب می‌شود و آنها را از حوادث ناگوار در محیط کار دور می‌کند.

برگزاری سومین نشست علمی دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌ها رویداد دیگر این هفته بود.

در این نشست که با موضوع بررسی جایگاه شرکت‌های تعاونی تامین نیاز در ایجاد مدارس و ارائه خدمات آموزشی تشکیل شد، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون مهمترین ویژگی مدارس تعاونی را توسعه فرهنگ مشارکت عنوان کرد و گفت: این مدارس باید از نظر جلب مشارکت ذینفعان پویا و فعال باشند.

خانی ضمن تاکید بر گسترش مدارس تعاونی، تاکید کرد: در حال حاضر شکل‌گیری حرکت مدرسه تعاونی اهمیت بالایی دارد چرا که در این مدارس دانش‌آموزان می‌توانند با انواع کسب و کارها بیشتر آشنا شوند.

به گفته وی، مدارس تعاونی باید ویژگی‌های متفاوت‌تری نسبت به انواع دیگر مدارس دولتی و غیردولتی داشته باشند و بتوانند به دقت ساختارهای آموزشی موجود را بررسی و آسیب‌شناسی کنند.