۰ نفر

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد

بازپس‌گیری ۱۰۰۰هکتار جنگل از بنیاد مستضعفان

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲
کد خبر: 256268
بازپس‌گیری ۱۰۰۰هکتار جنگل از بنیاد مستضعفان

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع از بازپس گیری ۱۰۰۰ هکتار از اراضی جنگلی از بنیاد مستضعفان خبر داد و گفت: این اراضی برای اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال واگذار شده بود که خلاف قانون بود.

خلیل آقایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کرده باشد که در کنار مشکل آب و هوا، ما مشکل خاک هم داریم، اما مقام معظم رهبری مانند همیشه با درایت خود بر موضوع حفظ خاک تأکید کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با تأکید بر اینکه صد درصد از عرصه کشور حوزه آبخیزداری و حوزه جنگل‌ها و مراتع است، افزود: حتی حریم شهر تهران هم حوزه کاری ما محسوب می‌شود و طی چند سال اخیر 30 میلیون هکتار از اراضی ملی، حفاظتی به خود بهره‌برداران عرصه واگذار شده است، چرا که معتقدیم بهره‌برداران بهتر می‌توانند از اراضی که در آن فعالیت می‌کنند، محافظت کنند.

آقایی از اختصاص 200 میلیون دلار با موافقت مقام معظم رهبری برای اجرای طرح تنفس جنگل خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه تعاریفی دارد که یک سری محدودیت‌ها ایجاد می‌شود و باید این بودجه بر اساس ردیف‌های اعتباری توزیع شود، اما آنچه که مهم است اینکه سازمان جنگل‌ها در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

وی همچنین در مورد تخریب بخشی از جنگل‌های شمال به دلیل احداث آزادراه تهران - چالوس و اینکه چرا سازمان جنگل‌ها در این زمینه فعالیتی نکرده، گفت: اتفاقاً سازمان جنگل‌ها وارد گود شده و هر آنچه که جنگل در مسیر توافق برای احداث آزادراه تهران - شمال وجود دارد را تأکید کرده که نباید تخریب شود.

در این میان مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: آزادراه شمال پروژه بزرگ و مهم کشوری است که هم مردم و هم دولت‌ها بر آن اهتمام داشتند که این پروژه اجرایی شود و به شکلی کار پیش برود که حداقل تخریب و آسیب به منابع طبیعی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سال 75 دولت مصوبه‌ای داشت که 6250 هکتار از اراضی ملی برای تأمین و اجرای آزادراه تهران - شمال اختصاص داده ش که 50 درصد سهم آن آورده دولت است و در کنار آن 2870 هکتار برای تأمین مالی پروژه اختصاص یافت اما پس از برآوردها مشخص شد که هزار هکتار از این اراضی، اراضی جنگلی است که باید از این توافق خارج شود. مقاومت‌هایی در 2، 3 اخیر وجود داشت، اما در نهایت بنیاد مستضعفان و شرکت آزادراه‌ها موظف شدند که این زمین‌ها را به وزارت جهاد کشاورزی برگردانند، چرا که جنگل نباید واگذار می‌شد و اکنون در حال اقاله (برهم زدن معامله و قرارداد) اسناد آن و استرداد به منابع طبیعی است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در پاسخ به اینکه این گونه به نظر می‌رسد که سازمان جنگل‌ها به گونه‌ای در مقابل زمین‌خواری دولتی سکوت کرده است، به صراحت گفت: طبق قانون دولت اجازه بهره‌برداری از اراضی ملی را دارد و تنها برخی ممنوعیت‌ها برای بهره‌برداری در نهالستان‌ها، مزارع تولید بذر، اراضی جنگلی و امثالهم وجود دارد و آزادراه تهران - شمال در اراضی غیرجنگلی احداث شده است.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که قرار است تأمین اراضی جایگزین در استان‌های تهران، البرز و مازندران صورت بگیرد و لزوماً در حاشیه آزادراه تهران - شمال نیست.

آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در ادامه به قانون نحوه واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: قانون ممنوعیت‌هایی در این زمینه گذاشته، اما ما به عنوان دولت اجازه واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی غیرمشجر را به هر کسی که بخواهد، در آن سرمایه‌گذاری انجام دهد، داریم.

تخریب 1240 کوره زغال در اراضی جنگلی

وی همچنین در مورد قاچاق چوب و فعالیت‌ کوره‌های زغال در دل مناطق جنگلی که موجب تخریب بخش‌های زیادی از جنگل می‌شود، گفت: به شدت با متخلفین برخورد خواهد شد چرا که در سال 95، 2400 فقره کشف قطع درخت نهال داشته‌ایم که امسال هم این رقم به 2300 فقره رسیده و همچنین در سال 95،  720 کوره زغال جنگلی و امسال 520 مورد کشف شده که به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و در این زمینه مجموعاً 94 نفر دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شده‌اند.

آقایی همچنین در پاسخ به اینکه سازمان جنگل‌ها چه کاری برای مهار و کنترل پدیده ریزگردها انجام داده، گفت: در 6 ماهه اول هر سال 70 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد، اما در کانون بحرانی گرد و غبار با منشأ داخلی سال گذشته 5 هزار هکتار نهال‌کاری در جنوب خوزستان انجام شده و امسال نیز 30 هزار هکتار نهال‌کاری و پخش آب در این حوزه‌ها داشته‌ایم.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع از موافقت و اختصاص 150 میلیون دلار بودجه در سال 97 برای مقابله و کنترل پدیده ریزگردها خبر داد و گفت: این موضوع در مجلس هم به تصویب رسیده است.

نکته جالبی که آقایی به آن اشاره کرد، این که چینی‌ها طرحی را برای مبارزه با بیابان‌زدایی و کنترل ریزگردها در کشور خودشان انجام دادند که نتایج خوبی در برداشته که قرار است این طرح را با امضای تفاهم‌نامه‌ای در کشور اجرا کنیم.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که امسال 43 هزار هکتار توسعه و کشت گیاهان دارویی در سازمان جنگل‌ها و مراتع با مشارکت مردمی انجام شده است.