۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد:

پیشرفت ۷۳ درصدی مصلی تهران

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۲۴
کد خبر: 254608
پیشرفت ۷۳ درصدی مصلی تهران

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اشاره به پیشرفت ۷۳ درصدی مصلی تهران گفت: اتمام طرح کاملا وابسته به اعتباراتی است که در اختیار سازمان قرار می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محمدجعفر علیزاده، با تشریح آخرین وضعیت تکمیل مصلی تهران گفت: احداث مصلی تهران در اوایل انقلاب در محدوده‌ای به مساحت ۲۱۰ هکتار که قسمتی از آن در شمال و قسمتی در جنوب رسالت قرار داشت به منظور، اجتماعات بزرگ فرهنگی، مذهبی و محلی برای مردم تهران در نظر گرفته و به دنبال آن، فازبندی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قسمتی از مصلی که ساختمان های مهم و پیچیده دارد در محدوده ۶۳ هکتاری و در جنوب رسالن بین رسالت و خیابان شهید بهشتی قرار دارد که احداث ساختمان های آن در حال انجام است و در عین حال باید حود ۶۰۰ هزار متر ساختمان های ویژه در این محدوده احداث شود.

علیزاده طراحی و اجرا و تکمیل ساختمان‌های مهم و پیچیده مصلی را در محدوده ۶۳ هکتاری و سایر بخش‌های آن منوط به تامین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: طراحی مصلی به شکل EPC است و آن هم منبعث از وضعیت قیمت ها است. نسبت به زمان طراحی تاکنون، با رشد قیمت ها، پیش بینی ما این است که سازه علی‌رغم همه پیچیدگی ها و ابعاد، حول و حوش متری ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان هزینه را به خود اختصاص می دهد که این رقم، رقمی منطقی خواهد بود.

وی تصریح کرد:  برآورد نهایی با توجه به جزئیات جدیدی که در دست تهیه است به زودی نهایی می ‌شود که چه میزان اعتبار نیاز است تا اینکار بزرگ، نهایی شود.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی گفت: در حال حاضر، بخش مهم مصلی که در محدود ۶۳ هکتاری واقع است و سازه‌های مهم و پیچیده‌ای از جمله ایوان، گنبد، صحن، شبستان‌ها و فضای بزرگی که پاسخگوی تمامی اجتماعات همچون نمازجمعه‌ها، نمایشگاه‌ها، ایام و لیالی قدر، و تمامی مراسمی است که در سطح تهران انجام خواهد شد، هم‌اکنون،  ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حساس‌ترین سازه مصلی، گنبد، گلدسته و ایوان است که ایوان دهانه‌ای در حدود ۱۱۰ متر و ارتفاعی در حدود ۸۰ متر دارد که سازه کاملا منحصر به فردی در جهان است و کار ویژه‌ای است که هم‌اکنون عملیات آن در حال انجام است.

علیزاده گفت: اعتبار مصلی در سال ۹۶، ۸۹ میلیارد تومان بوده که لایحه بودجه در دست بررسی است. با توجه به تنگناهایی که در کشور وجود دارد، به نظر می رسد، اعتبار سال بعد مصلی به نیم کاهش یافته است. هم‌اکنون نیز در حال پیگیری هستیم که از منابع بتوانیم جهشی در اعتبارات مصلی بدهیم.

وی تاکید کرد:  اما تاکنون در لایحه سال بعد، بودجه مصلی به نیم تقلیل یافته که این بودجه در برنامه‌ریزی‌ها و در زمان بهره‌برداری و پیشرفت پروژه تاثیر می‌گذارد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، تمرکز سازمان هم اکنون بر روی عملیاتی است که بتوان بهره برداری همزمان در پروژه داشت.

وی همچنین درباره اختلاف نظرهای سازمان مجری با شهرداری تهران در مورد آزادسازی برخی از زمین های اطراف مصلی نیز با تاکید بر اینکه بین این دو دستگاه اختلاف نظری ندارد، گفت: آزادسازی برخی از زمین‌های اطراف مصلی را بنا بود شهرداری انجام دهد از جمله در شمال خیابان مصلی در شمال خیابان رسالت، حدود ۱۰۵ هکتاری است که به گلگشت اختصاص خواهد یافت از جمله مسئولیت های شهرداری است. بدین معنا، یک فضای ارتباطی ۷۰۰ متری یعنی رسالت از زیر و از داخل یک مسیری همچون تونل عبور خواهد کرد و ما در آنجا فضای ارتباطی ۷۰۰ متری بین ۶۳ هکتار و ۱۰۵ هکتار ارتباطی ۷۰۰ متری ایجاد خواهیم کرد که این نیاز به همکاری با شهرداری دارد.

علیزاده ادامه داد: شهرداری باید این بخش از رسالت را انجام دهد تا مصلی از رو عبور کند و با توجه به توپوگرافی منطقه این ارتباط را ما بتوانیم برقرار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر طرح‌های مصلی را ایجاد پارک عریضی بین مصلی و پارک سوار بیهقی عنوان کرد و گفت: بین پارک سوار بیهقی و مصلی بنا شده است، پل عریضی برقرار شود. یعنی افرادی که به پارک سوار بیهقی می آیند بدون آنکه نیازی باشد از خیابانی عبور کنند با پل عریضی که فضای سبز خواهد بود عبور کنند که انجام همه این موارد منوط به همکاری شهرداری است.

مدیرعامل سازمان مجری افزود: ساخت مصلی به گونه ای است که گنبد دقیقا در منتهی‌الیه جنوب غربی مصلی و دقیقا در جوار خیابان پاکستان قرار دارد. در طرح اولیه بنا بود حدفاصل بین خیابان پاکستان و بزرگراه مدرس که ۱۲ هکتار است، کاملا آزاد شود.

علیزاده تصریح کرد: مستنداتی که ما داریم بنا بود این مواردی که اعلام شد توسط شهرداری انجام بشود و با مساعدت شهرداری کار پیش برود. بدین معنا که فضای داخلی را سازمان مجری بسازد و فضای پیرامونی را شهرداری مساعدت کند. کماکان در هر دوره ای این رایزنی با شهرداری تهران ادامه دارد.

تلاشبرای آزادسازی قسمت جنوبی مصلی و افزودن به فضای سبز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون در جنوب مصلی، فضای سبز بزرگی ساخته شده است. همچنین، طراحی جدیدی کردیم که بتوانیم از این فضای بزرگ نیز برای سال اینده استفاده کنیم. ورودی این قسمت در حال اصلاحاتی است و بسیاری از فضاهای اطراف آزادسازی شده اند، ساختمان‌های قدیمی و فرسوده را تخریب کرده‌ایم. سعی می‌کنیم برای برگزاری نماز عید فطر سال ۹۷ این قسمت جنوب مصلی را که در حدود ۸ هکتار است نیز آزاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در آن منطقه از مصلی (جنوب مصلی)، خیابان‌بندی، جدول‌بندی و اصلاح فضای سبز انجام شده است، خاطرنشان کرد: محوطه‌سازی جنوب گبند انجام شده و طرح به گونه‌ای پیش می‌رود که در آن حتی یک درخت نیز آسیب نخواهد دید. تلاش داریم، فضای سبز موجود را حفظ کنیم و تغییراتی بدهیم که مطبوع استفاده عموم باشد.

علیزاده گفت: به رغم محدودیت شدید اعتبار، ساماندهی مطلوب فضای موجود در دستورکار قرار دارد.  

وی تصریح کرد: اتمام طرح و موارد اعلام شده کاملا وابسته به اعتباراتی است که در اختیار سازمان برای تکمیل مصلی قرار می گیرد.

علیزاده با تاکید بر این مطلب که سازمان مجری علمیات تکمیل مصلی را تحت هیچ شرایطی متوقف نکرد، گفت: جهش اعتباری خوبی که سال ۹۵ به سازمان مجری ارایه شد و تخصیصی که از محل اسناد خزانه به سازمان داده شد نیز به سازمان در پیشرفت مصلی کمک شایان توجهی کرد. امسال هم از محل اسناد و نقد دنبال تخصیص هستیم که بتوانیم تغییرات مناسبی را ایجاد کنیم.