۰ نفر

شهر تبریز به مثابه موتور محرکه توسعه

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱
کد خبر: 253057
شهر تبریز به مثابه موتور محرکه توسعه

ظرف 40 سال گذشته با توجه به نرخ رشد نازل (2/3) و نرخ رشد نسبتاً بالای جمعیت (2/1٪)، ارزش چندانی خلق نکرده‌ایم. (خالص 0/2٪) ثروت افزایش نیافته است. برندسازی شهرها می‌تواند به انباشت سرمایه بینجامد، و ثروت و ارزش خلق کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین عبده تبریزی با حضور در شهر تبریز در سازمان مدیریت صنعتی و اتاق بازرگانی تبریز سخنرانی کرد. عنوان بحث در اتاق " شهر تبریز به مثابه موتور محرکه توسعه" بود.

حسین عبده تبریزی در این مراسم گفت: توسعه‌ی اقتصادی به اقدامات پایدار و هماهنگ سیاست‌گذاران برای ارتقای سطح رفاه و سلامت اقتصادی در منطقه‌ای خاص را گویند. تخصیص کارآمد و کم هزینه‌ی منابع تولیدی کمیاب و رشد بهینه‌ی این منابع در طول زمان برای تولید و گسترش دائمی دامنه‌ی کالاها و خدمات.

این تعریف مبتنی است بر:

  1. بهبود در رفاه مادی، به‌ویژه برای افراد با درآمد پایین.

  2. ریشه‌کن‌کردن فقر و عوامل متصل به آن از قبیل بی‌سوادی، بیماری، و عمر کوتاه.

  3. تغییر در ترکیب داده‌ها و ستاده‌ها که معمولاً ساختار تولید را از رشد کشاورزی به رشد صنعتی جهت می‌دهد.

  4. سازماندهی اقتصاد به شکلی که اشتغال تولید در دسترس همه‌ی جمعیت در سن شغل باشد، و نه در اختیار عده‌ای قلیل. به همان سیاق سیاست‌گذاری.

  5. توسعه‌ی اقتصادی به معنای تقسیم عادلانه‌ی همه‌ی فرصت‌ها چه اقتصادی و چه غیر از آن.

وی گفت: شهرهای بزرگ و کوچک موتور رشد و توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی تعریف شده‌اند.

عبده تبریزی ادامه داد: به چشم‌انداز جدیدی از شهر تبریز نیاز داریم؛ رویای جدیدی در سر می‌پرورانیم. شهر به دانش، خلاقیت و انگیزه‌های تازه‌ای باید مجهز شود که توسعه‌ی استراتژیک مدیریت شهری ممکن شود. تبریز به دنبال شیوه‌ی توسعه‌ی استراتژیک و مشارکت دانش است تا به ارزش افزوده‌ای جهت شهروندان دست یابد و بتواند نهادها و شرکت‌های جدیدی را شکل دهد که موردنیاز مردم است.

وی تصریح کرد: شهرهای آینده به پیشروان آینده‌نگری نیاز دارد که رهبری خود را در عرصه‌های زیر نشان دهند: صاحب فکربودن، حرفه‌ای‌بودن، گروه‌گرایی (توان کار با دیگران و درست‌کردن شبکه)، حساس نسبت به احساسات دیگران، و فرهنگی‌بودن باشد

متن سخنان حسین عبده تبریزی را به همراه اسلایدهای این سخنرانی در اینجا ببینید.