۰ نفر

تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 253002
تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز

با تصویب مجلس، برای سال آینده مقرر شد که حداقل مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از اوراق مالی و اسلامی برای تامین مالی ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گاز طبیعی اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش هزینه ای، نمایندگان مجلس با بند «ط» تبصره پنج این لایحه موافقت کردند.

گفتنی است در بند (ط) تبصره 5 لایحه بودجه آمده است: به ‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی( ریالی یا ارزی) در سقف 35 هزار میلیارد ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکتهای مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین نمایند. حداقل مبلغ 20هزار میلیارد ریال از اوراق منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران برای تأمین مالی زیرساخت‌های لازم و تأسیسات و ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گازطبیعی مایع شده (NGL) اختصاص می‌یابد.

گفتنی است نمایندگان در بخش درآمدی مجوز انتشار 35هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را داده بودند.

همچنین نمایندگان بند (ز) تبصره 5 لایحه بودجه 97 را به تصویب رساندند در آن آمده است: دولت به‌ منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌ کشور، تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار طرحهای تملک دارایی‌های استانی ابلاغی از سوی سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع این قانون نماید. انتشار این اسناد در طی شش ماهه اول سال انجام خواهد گرفت و سازمان برنامه و بودجه استانها موظف هستند در سه ماهه اول سال نسبت به تخصیص اسناد به طرحهای اولویت‌دار استان اقدام و تعهد و تفاهم نامه با پیمانکار به تفکیک سهم هر استان و شهرستان انجام دهند. تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور می‌باشد. انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.

گفتنی است نمایندگان در بخش درآمدی مجوز انتشار 100 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی را داده بودند.

همچنین نمایندگان در مصوبه دیگری بند «ح» تبصره پنج این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال 1397 تـا معــادل 30 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر نماید. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

نمایندگان در بخش درآمدی مجوز انتشار 30 هزار میلیارد ریال اوراق مالی و اسلامی را منتشر کرده بودند.

همچنین نمایندگان بند «ی» تبصره پنج را نیز تصویب کردند که به موجب آن وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهیهای سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل 3 میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌وزیران منتشر نماید. شرکتهای مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه نمایند. 

نمایندگان در بخش درآمدی مصوب کرده بودند که تا سقف 3 میلیارد دلار اوراق مالی و اسلامی برای اجرای این بند منتشر شود.