۰ نفر

وزیر نفت فردا به هند می‌رود

۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۱۷
کد خبر: 252461
 وزیر نفت فردا به هند می‌رود

وزیر نفت فردا (جمعه) به هند می رود تا به رییس جمهوری اسلامی ایران که امروز به شهر «حیدرآباد» این کشور وارد شده است، بپیوندد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.

در سفر پارسال نخست وزیر هند به تهران، موضوع مشارکت و سرمایه گذاری این کشور در توسعه بخش‌های نفت و گاز ایران مطرح شد.

مودی در سفر خود ابراز امیدواری کرده بود رئوس موافقتنامه «فرزاد بی» شامل قرارداد تجاری تا پایان سپتامبر 2016 به نتیجه برسد. البته این زمان تمدید شد؛ یک بار تا نوامبر 2016 و بار آخر تا فوریه 2017 میلادی که اکنون در آن به سر می بریم.

آنگونه که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پانزدهم بهمن ماه امسال اعلام کرد، مذاکرات و بررسی روش های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد ادامه دارد.

«بیژن زنگنه» تصریح کرد: برنامه ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، اما هند می گوید ما این گاز را تولید و به شما تحویل می دهیم.

به گفته وی، هزینه توسعه میدان گازی فرزاد با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی نزدیک به 13 سنت است که بازپرداخت باید از محل ارزش گاز تولیدی باشد.

شرکت نفت و گاز هند «او.ان.جی.سی ویدش»، طرح بیش از سه میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فرزاد بی ایران را نهایی و ارایه کرده است که ایران درباره آن نظرهای اصلاحی دارد.

بنابراین به نظر می رسد در سفر روحانی به دهلی نو این فرصت فراهم می شود که درباره این همکاری گازی نیز نتیجه مشترکی گرفته شود.

در همین پیوند به گزارش پنجشنبه شبکه پیام رسان وزارت نفت، اکنون قرار است «بیژن زنگنه» وزیر نفت، به هیات همراه رییس جمهوری در سفر به هند اضافه شود.