۰ نفر

در نشست با استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی ؛

روحانی: تا انسجام ملی هست، هیچ قدرت خارجی کاری از پیش نخواهد برد/ مصمم هستیم مسیر تورم تک رقمی، رشد بالای ۵درصد و کاهش نرخ بیکاری را ادامه دهیم

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۴۰
کد خبر: 251781
روحانی: تا انسجام ملی هست، هیچ قدرت خارجی کاری از پیش نخواهد برد/ مصمم هستیم مسیر تورم تک رقمی، رشد بالای ۵درصد و کاهش نرخ بیکاری را ادامه دهیم

رئیس جمهور، اراده، اطمینان، نشاط و امید به آینده را اساس پیشرفت دانست و با تاکید بر اینکه مدیرانی باید بمانند که به آینده امید صد در صدی دارند، اظهارداشت: انسجام و وحدت مردم، عامل پیروزی انقلاب اسلامی بود و تا زمانی که این انسجام و وحدت هست،هیچ قدرت خارجی کاری از پیش نخواهد برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری با قدردانی از حضور مردم وفادار و زمان شناس در راهپیمایی با عظمت 22 بهمن، همگان را به تلاش برای تقویت امید در کشور فرا خواند و اظهارداشت: ملت جلو است، اما دستگاههای تبلیغاتی ما از ارزیابی های جهانی نیز عقب هستند و بذر یاس می پاشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مغتنم است و در شرایط فعلی حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در همه استان‌ها، شهرها، بخش‌ها و حتی روستاها بسیار باعظمت بود و نشان داد که مردم مصمم هستند، مسیری که حدود 40 سال پیش شروع کردند را ادامه دهند.

دکتر روحانی اضافه کرد: باوجود برخی مشکلات، مردم با قوت مسیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را طی می‌کنند و امروز هم اگر از مردم سوال شود، در مقابل دخالت بیگانگان، اختناق یا استبداد، باز هم با 98.2 درصد به جمهوری اسلامی، رأی می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است مردم در شیوه و نحوه اجرا و برنامه‌ها به اداره امور، انتقاداتی داشته باشند، اما خواهان احترام به فرهنگ ملی و دینی‌شان هستند و هیچ‌کس نمی‌خواهد فساد در جامعه باشد و همه به دنبال مبارزه با فساد هستند و انقلاب اسلامی برای استقلال، آزادی، فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و برای جمهوریت و اسلامیت بود و معتقدند که این مسیر قابل بازگشت نیست و ملت ایران آرمان‌ها و مسیری را که انتخاب کرد، با قدرت ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با وحدت و انسجام همه ملت ایران به ثمر نشست، خاطر نشان کرد: امام راحل، مردم ایران و رژیم فاسد و غیرقانونی شاه، قبل از سال 57 نیز حضور داشتند، اما چرا انقلاب در سال 41 یا 42 به پیروزی نرسید. تفاوتی که سال 57 با سال‌های گذشته خود داشت این بود که در این سال، همه مردم به انسجام و آرمان مشترکی دست یافتند و همه آماده  فداکاری در راه رسیدن به آن آرمان‌ها و اهداف شدند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تا زمانی که وحدت و انسجام در جامعه وجود دارد، انقلاب اسلامی نیز پایدار خواهد ماند، گفت: هیچ قدرت خارجی و هیچ گروه و گروهکی تا زمانی که ملت ایران منسجم هستند، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و انقلاب پایدار خواهد ماند.

دکتر روحانی با بیان اینکه وظایف سخت و سنگینی در قبال انقلاب اسلامی، مردم ایران و نظام بر عهده داریم، اظهار داشت: وقتی که براساس قانون اساسی مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفتیم، بار بسیار سنگینی بر دوش‌مان قرار گرفته و باید تلاش خود را انجام دهیم تا این مسئولیت را به درستی به انجام برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اراده، نشاط و امید به آینده از پایه‌های اصلی پیشرفت کشور است، گفت: اگر کسی نشاط و امید صد در صدی به آینده ندارد، نباید در مسئولیت بماند و مدیرانی باید سر کار بمانند .ما  کاملاً به آینده کشور امیدواریم و می‌توانیم کشورمان را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

وی با طرح این سوال که چرا همه دنیا در خصوص برجام در برابر ترامپ ایستادند، اظهار داشت: بی تردید اگر نظام و آینده کشورمان مستحکم نبود، بیش از 190 کشور جهان روبروی ترامپ نمی ایستادند و این ایستادگی نشانه اعتماد جهان به این نظام، ملت و دولت است چرا که آنها در مسیری که می خواهند قرار بگیرند، محاسبات لازم را انجام می دهند و بی دلیل تمام حیثیت و توان سیاسی خود را هزینه نمی کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم ریسک اعتباری ایران بیش از 7 درصد بود و امسال به 5 درصد رسیده است و این نیز نشانه ای از افزایش اعتماد جهانی به کشورمان است و سایر شاخص ها نیز همین روند اعتماد جهانی را نشان می دهد و البته در این میان نباید به هیاهوی بوق های خارجی اعتنایی کرد البته برخی دستگاه های تبلیغاتی داخلی نیز از ارزیابی های جهانی نسبت به پیشرفت ایران عقب هستند و بذر یأس می پاشند و این در حالی است که ملت ایران همچنان جلوتر ازهمه این دستگاه ها در حال حرکت است.

 رئیس جمهور با بیان اینکه  براساس آمار و ارقام، رشد اقتصادی سال 96 بالاتر از متوسط جهانی خواهد بود، گفت: این موضوع نشان‌دهنده درستی مسیری است که کشور طی می‌کند و اینکه دولت در 4.5 سال گذشته به طور مداوم تورم را کاهش می‌دهد به معنای توانایی دولت و آرامش جامعه است و مصمم هستیم روند حفظ تورم تک رقمی ، رشد اقتصادی بالای 5 درصد و کاهش بیکاری را با قوت ادامه دهیم.

دکتر روحانی افزود: باید نرخ بیکاری را کاهش داده و به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کنیم و در این مسیر دشوار همه باید دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مدیریت وزارت کشور و شورای امنیت در اغتشاشات دی‌ماه، اظهار داشت: اینکه یک بحران در طول یک هفته جمع می‌شود، اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده است که البته در این زمینه همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و به خوبی و با دقت این بحران را مدیریت کردند.

 دکتر روحانی تصریح کرد: در روز اول شروع بحران و اغتشاشات به پلیس دستور دادیم که بدون سلاح امنیت را در خیابان‌ها برقرار کند و پلیس کشورمان با آرامش کامل امنیت را برقرار کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به خوبی می‌تواند، ضمن اداره کشور، رضایت عمومی را هم به شرط التزام و اجرای کامل آن برقرار سازد، اظهار داشت: باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی در مدیریت بهتر امور استفاده کنیم و فصول مختلف قانون اساسی از جمله فصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر روحانی گفت: در اجرای قانون اساسی، همه دستگاه‌ها، باید مشارکت داشته باشند اما رئیس جمهور مسئولیت و وظایف خاصی نسبت به اجرای قانون اساسی دارد و مسئول اجرای آن است و در این مسیر همه قوا و نهادها باید در کنار هم قرار بگیرند.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از اقدامات انجام شده در حوادث غیرمترقبه اخیر بویژه زلزله کرمانشاه و کرمان بر تسریع در رفع نواقص و مشکلات تأکید کرد و گفت: در مجموع می‌توان گفت که در خصوص حوادث اخیر بویژه در کرمانشاه و کرمان اقدامات خوبی انجام گرفت. البته  جبران آنچه که مردم از دست داده‌اند، بویژه از لحاظ روحی و روانی بسیار دشوار است، اما همه باید تلاش کنیم تا از آلام و دردهای آسیب‌دیدگان کم کنیم.

دکتر روحانی تسریع در اسکان دائمی زلزله زدگان را مورد تأکید قرار داد و گفت: در رسیدگی به امور زلزله زدگان دولت در همه مراحل در کنار مردم قرار دارد و هر دستگاهی که برای تأمین کانکس اعلام آمادگی کرد، دولت از آن استقبال کرده و هزینه‌اش را پرداخت نمود و دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت کشور، بهداشت و درمان، نیروهای امدادی و خدماتی و هلال احمر، زحمات فراوانی در این زمینه کشیدند که از همه آنها تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه سال آینده به عنوان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بایستی سال نشاط، امید و شادمانی مردم ایران باشد، اظهار داشت: باید سخت‌گیری و دخالت‌ها در زندگی مردم سراسر کشور، کم شود و همگان اساس اسلام را که بر پایه فرهنگ، اصلاح و تبلیغ است را در مواجهه با مردم در پیش بگیرند چرا که اسلام دین مشقت و سختگیری نیست بلکه دین بشارت و هدایت و سمحه و سهله است.

دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران، برغم خواست دشمنان، در سال آینده بزرگترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار خواهد کرد و ان شاء الله سالگرد نیم‌ قرن انقلاب را نیز با عظمت و افتخار بالاتری جشن می‌گیرند چرا که ملت ایران مصمم است مسیر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و حاکمیت ملی را ادامه دهد.

رئیس جمهور در ادامه اشتغال را از مهمترین مطالبات مردم دانست و با تأکید بر اینکه در سال آینده باید حرکت فوق‌العاده‌ای در مسیر اشتغال‌زایی انجام شود، گفت: در زمینه اشتغال جوانان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی بایستی شاهد اقدامات ویژه‌ای باشیم و در رابطه با اشتغال روستایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف است تمام منابع پیش‌بینی شده برای اشتغال روستایی را تا پایان تیرماه سال آِینده، اختصاص دهد و همه باید توجه داشته باشیم که در قبال حتی برای یک روز تأخیر در اشتغال جوانان، مسئول هستیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: از امروز تا پایان سال 97، سهم بیمه کارفرمایان هر کارگاهی که در چارچوب طرح تکاپو، نیروی کار جذب کرده و آموزش دهد، برعهده دولت خواهد بود. در این زمینه بیمه حوادث را هم دولت برعهده می‌گیرد. بی‌تردید با اشتغال روستایی و توجه به آموزش حین کار، می توان تحول بزرگی در زمینه اشتغال ایجاد کرد.

رئیس جمهور همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌آموزی برای تمام تحصیل‌کرده‌ها و تعیین مشوق‌هایی برای اشتغال به کار آنان، فرا خواند.

دکتر روحانی فناوری اطلاعات، فضای مجازی، سرعت بالای اینترنت را از ضرورت‌های اقتصاد و اشتغال دانست و گفت: اقتصاد آینده به سمت، اقتصاد دیجیتالی حرکت می‌کند و اشتغال در این حوزه، تحولی در معادلات آینده اقتصادی در عرصه جهانی ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: توجه به اشتغال در فضای مجازی می‌تواند واسطه‌های مضر و هزینه حمل و نقل و تأخیر در چرخه تولید و خدمات را حذف کند و باعث شود تا جنس و محصول ارزان به دست مردم برسد.

دکتر روحانی افزود: بخش فناوری اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت، پایه اصلی در آینده کشور است که بعضی متأسفانه اهمیت آن را درک نمی‌کنند. امروز باید همه به میدان آمده و کمک کنند تا فضای مجازی را منزه کرده و این فضا در مسیر علم، کسب و کار، کشاورزی و اشتغال مردم قرار بگیرد.

رئیس جمهور همه مسئولین اجرایی و استانی را به تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه فضای مجازی و فناوری اطلاعات، توصیه کرد و گفت: در دولت یازدهم حدود 20 هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه شد تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل محور ایجاد شود و در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد 100 هزار شغل برای سال 97، پیش‌بینی شده است.

دکتر روحانی در ادامه به برنامه دولت برای اصلاح بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: دولت زمین‌های فراوانی در سراسر کشور دارد و طبق قانون تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، زمین‌هایی که در اختیار دارند را برای ساخت مسکن و بازآفرینی بافت‌های فرسوده به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند 

و به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل محور ایجاد شود و در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد 100 هزار شغل برای سال 97، پیش‌بینی شده است.

دکتر روحانی در ادامه به برنامه دولت برای اصلاح بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: دولت زمین‌های فراوانی در سراسر کشور دارد و طبق قانون تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، زمین‌هایی که در اختیار دارند را برای ساخت مسکن و بازآفرینی بافت‌های فرسوده به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

 رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است، گفت: به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20 درصد زیر بنای بیشتر تحویل می شود. طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌اولیها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.

دکتر روحانی گفت: خواسته اصلی توسعه‌گر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده این است که بتواند واحدهایی را که متعلق به خودش است بلافاصله به فروش برساند و در این راستا دولت تضمین می دهد با ارایه مشوق‌ها و تسهیلات بانکی لازم به مردم، توسعه‌گر بتواند 50 درصد متعلق به خود را در زمان کوتاهی بفروشد.

رئیس جمهور افزود: با بازآفرینی بافت‌های فرسوده ضمن ایجاد تحرک بزرگ در صنعت ساختمان، اشتغال فراوان و تأمین مسکن برای جوانان و اصلاح چهره شهر را نیز به همراه دارد.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش مصرف آب و توسعه سامانه آبیاری‌های نوین، گفت: تا پایان امسال، 140 هزار هکتار و در سال آینده نیز 250 هزار هکتار، زیر سامانه نوین آبیاری قرار خواهد گرفت و حفظ منابع آبی، صیانت از محیط زیست و سلامت مردم از اولویت‌های اصلی، دولت است. وزارت نیرو نیز علاوه بر آب‌رسانی مسئول حفظ حق‌آبه‌ها و تالاب‌ها نیز محسوب می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در حوزه محیط زیست، بعضاً سخت‌گیری‌هایی در فعالیت‌های صنعتی وجود داشت که رئیس جدید سازمان محیط زیست در گزارشی اعلام کرد که تقریباً تمام موارد مشکل‌دار را در این حوزه برطرف کرده است و بر اساس این گزارش با اقدامات انجام شده، ظرفیت ایجاد 176 هزار شغل جدید بوجود آمده است.

دکتر روحانی تسهیل در موضوع سرمایه‌گذاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: در ایران جاذبه‌ها و امکانات فراوانی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما لازم است که مقررات دست و پا گیر حذف شود و شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذار به راحتی و در کمترین زمان بتواند مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به دست بیاورد.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، گفت: باید در زمینه مقابله با ریزگردها، تحول بزرگی ایجاد شود و در سال آینده بیش از 12 هزار هکتاری که امسال مالش پاشی شده، مالش پاشی صورت بگیرد و مصمم هستیم در شهرهای بزرگ نیز آلوده‌کننده‌های هوا را کاهش داده و به تدریج حذف کنیم و برای این کار نوسازی ناوگان حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید ناوگان حمل و نقل سنگین و نیمه سنگین، با حرکت سریع و در مدت 3 الی 4 سال نوسازی شود و برای این کار دولت تعهد کرده، همزمان با تحویل کامیون فرسوده، کامیون نو را با نصف قیمت واگذار کند. توجه به سلامت مالک خودروی سنگین و نیمه سنگین و خانواده وی و حتی سلامت مردم و نیز تقویت صنعت خودروسازی، از مزایای این برنامه است و تمام نیازهای ارزی برای ساخت خودروهای سنگین و نیمه سنگین جدید تأمین می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه لزوم مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید همه دانش‌آموزان و دانشجویان در پایان مقطع تحصیلی خود حداقل یک مهارت تخصصی داشته باشند.

 دکتر روحانی با بیان اینکه دولت برای تفویض اختیار به استانداران آمادگی دارد، همه مسئولین را به حضور جوانان و زنان در عرصه‌های مدیریتی توصیه کرد و گفت: باید جوانان هر چه سریع‌تر به عرصه مدیریت وارد شوند و فاصله مدیریت با نسل جوان کاهش یابد. زنان کشورمان نیز شایستگی‌های فراوانی دارند و بایستی در سطوح مختلف مدیریتی وارد شوند.

رئیس جمهور همچنین توجه و نگاه یکسان به اقوام و مذاهب مختلف را از سوی مسئولین مورد تأکید قرار داد و گفت: همه ایرانیان و اقوام و مذاهب گوناگون باید احساس کنند که مدیران کشور و مسئولین با نظر واحدی به آنها نگاه می‌کنند و هیچ تفاوتی بین آنها قایل نیستند.

دکتر روحانی تصریح کرد: انسجام و وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه با عمل و رسیدگی به امور، اقشار مختلف مردم است که وحدت ایجاد کرد و جامعه ایران، جامعه محبت، برادری و اخوت است.

در ابتدای این مراسم وزرای، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «ارتباطات و فناوری» و «نیرو» در سخنان جداگانه‌ای، گزارشی از وضع موجود و برنامه‌های آتی برای ایجاد اشتغال و تقویت تولید ارایه کردند.