۰ نفر

اسکی‌بازان و تحریم‌های هسته‌ای موشکی

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۵۴
کد خبر: 250906
اسکی‌بازان و تحریم‌های هسته‌ای موشکی

شرکت سامسونگ الکترونیکس بیش از چهار هزار گوشی ویژه المپیک پیونگ‌چانگ 2018 (نسخه‌ای خاص از گوشی گلکسی نوت8) را به کمیته بین‌المللی المپیک و کمیته برگزاری المپیک 2018 تحویل داده است. اما کمیته ملی المپیک به بهانه تحریم های سازمان ملل علیه ایران اعلام کرد ورزشکاران ایرانی این هدایا را دریافت نخواهند کرد، این اتفاق باعث واکنش‌های شدیدی در ایران شد. در ادامه یادداشتی در این زمینه را می‌خوانید.

۱- تحریم‌های شدید هسته‌ای آمریکا و متحدانش علیه ایران خاطرتان هست؟ تحریم‌هایی که به دلیل ممنوع کردن هرگونه مراوده مالی با ایران حتی از ورود دارو به کشور هم جلوگیری می‌کرد و جان‌ انسان‌های فراوانی را گرفت، اما تحریم کنندگان همیشه ادعا می‌کردند که این تحریم‌ها فقط برنامه هسته‌ای و سپاه پاسداران و یا برنامه موشکی ایران را هدف قرار داده و هیچ آسیبی به مردم ایران نمی‌زند.

۲- روز گذشته (۱۸ بهمن ۹۶) شرکت سامسونگ ۴ هزار دستگاه گوشی هوشمند به کمیته المپیک زمستانی کره‌جنوبی اهدا کرده تا آنها را به‌عنوان هدیه در اختیار ورزشکارن حاضر در المپیک قرار دهد. اما کمیته المپیک کره‌جنوبی که مسابقات در این کشور در حال برگزاری است، خبر داده که این هدیه به ورزشکاران ایران و کره‌شمالی داده نمی‌شود. مقامات کره‌جنوبی دلیل این تصمیم را تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و کره‌شمالی اعلام کرده‌اند.

۳- آیا ورزشکاران و اسکی‌بازان ایرانی حاضر در المپیک زمستانی بخشی از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران یا اعضای نظامی سپاه پاسداران‌ هستند که تحریم شده‌اند؟ آیا گوشی‌های هوشمند سامسونگ که روزانه هزاران دستگاه از آنها - حتی در زمان سنگین‌ترین تحریم‌ها- در ایران خرید و فروش می‌شود قابل استفاده در برنامه هسته‌ای و موشکی و نظامی هستند که هدیه دادن‌شان به ورزشکاران ایرانی ممنوع باشد؟ این پرسش‌ها آنقدر خنده‌دار هستند که حتی نیازی به پاسخ ندارند، درست همان‌قدر که ادعای اعمال تحریم علیه ایران فقط برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و‌ موشکی است و کاری با مردم عادی ایران ندارد.

۴- واقعیت این است که ساز و کار قدرت‌های جهانی مانند آمریکا برای برخورد با کشورهایی که باب میل‌شان رفتار نمی‌کنند همینقدر زورگویانه و غیرمنطقی است، آنها ژست مدافع حقوق بشر و قانون‌مداری می‌گیرند اما دامنه تصمیمات و اقدامات سیاسی‌شان حتی به آلوده کردن مسابقاتی مانند المپیک هم می‌رسد، حتی اگر این تصمیم نقض آشکار منشور  المپیک باشد، منشوری که اساس آن حضور ورزشکاران کشورهای سراسر دنیا در این بازی‌ها بدون در نظر گرفتن ملیت رنگ، دین، مذهب، نژاد و سیاست است.

*روزنامه‌نگار