۰ نفر

ظریف: ترامپ نتوانست برجام را پاره کند

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۲۸
کد خبر: 250241
ظریف: ترامپ نتوانست برجام را پاره کند

وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری تأکید کرد، ایران امن‌ترین کشور منطقه و امنیتش را مدیون مشارکت مردم و حضور در مردم در صحنه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدجواد ظریف که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کرده بود و به صورت زنده با مردم سخن می‌گفت، در ابتدای سخنان خود فرا رسیدن دهه فجر را تبریک گفت و اظهار کرد: امنیت ما متکی بر مردم و حضور مردم در صحنه است. ما همه چیزمان را مدیون مردم هستیم. در اطراف ما کشورهایی هستند که در مورد همه چیز وابسته به بیگانگان هستند و روی امنیت را ندیده‌اند و اکنون ایران امن‌ترین کشور منطقه است و این سربلندی ویژه‌ای برای ما دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما با تکیه بر مردم از دیدگاه‌های مبتنی بر اصول خود در عرصه بین‌المللی دفاع می‌کنیم؛ بدون اینکه نگران باشیم چه کسی از این دیدگاه خوشش می‌آید و چه کسی ناراحت می‌شود.

وی گفت: من نمی‌توانم ادعا کنم که برجام نمی‌شد بهتر از این نوشته شود اما می‌توانم ادعا کنم که برجام فعلی همه آن چیزی که ما یا آمریکا می‌خواستیم نیست.

ظریف با اشاره به این که ترامپ در سخنرانی‌ اردیبهشت 95 و قبل از نامزدی در انتخابات آمریکا در ایپک گفت که اولین اولویت من پاره کردن برجام است گفت: اما الان بعد از 395 روز از انتخابش نتوانسته این کار را انجام دهد. نه اینکه علاقه نداشته باشد، بلکه به این خاطر که اطرافیانش به او گفته‌اند با این کار آمریکا منزوی می‌شود.

وی ادامه داد: ترامپ وقتی می‌خواست به منطقه بیاید گفت هدف من دوشیدن کشورهای منطقه است. آنها با ایران نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند و به همین خاطر هیچ وقت با ایران سر سازش نداشته‌اند.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه که ترامپ دارد انجام می‌دهد کاملا قابل پیش‌بینی بوده است. ما از آمریکا توقع نداشتیم که با حسن نیت کار را انجام دهد. در جای جای برجام آوردیم که طرفها باید با حسن نیت کار کنند و این به خاطر این است که از روز اول این نگرانی وجود داشت که آنها این کار را انجام دهند. البته بیشترین قراردادهای فاینانس مستقیم در همین یک سال که ترامپ آمده توسط ایران بسته شده است.

ظریف اشاره کرد: اگر دولت خانم کلینتون روی کار آمده بود اینکه با این میزان خصومت به برجام نگاه کند کمتر بود اما اینکه با صداقت هم کار کنند، اینطور نبود.

وی افزود: ترامپ از زمانی که آمده تلاش کرده تمام یادگارهای اوباما را از بین ببرد و تنها یادگار اوباما را که نتوانسته از بین ببرد برجام بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از همسایگان ما در تلاش هستند تا نشان دهند در خطر قرار دارند، افزود: مشخص است دیدگاه مبتنی بر وابستگی ممکن است در ظاهر مورد حمایت کشورهای قدرتمند باشد اما هیج احترامی برای دارندگان آن وجود ندارد، در صورتی که یک نماینده ایران هر جا حضور پیدا می کند ممکن است برخورد تندی با او داشته باشند اما در عین حال با او با احترام برخورد می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: ما دو تغییر در وزارت خارجه داشتیم که شاید بزرگترین تغییر در ساختار این وزارتخانه بعد از انقلاب بوده است، در سطح معاونت ها و سطح لایه های مدیریتی تغییراتی ایجاد کردیم به طوری که معاونت های منطقه ای حذف شد و معاونت اقتصادی و سیاسی را جایگزین کردیم.

وی با اشاره به اینکه معاونت اداری مالی، پارلمانی و حقوقی همچنان حضور دارند، ادامه داد: با ایجاد ساختار جدید در وزارت خارجه به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی کمک خواهد شد و در سه حوزه مشخص کار را دنبال می کنیم، فراموش نمی کنیم که وزارت خارجه تسهیل گر امور اقتصادی است.

ظریف با اشاره به اینکه باید توجه داشت وزارت خارجه سرمایه ای جز کارشناسان خود ندارد که همگی آنها تخصص خوبی دارند و آنها باید نتیجه کار خود را ببینند، تصریح کرد: به هر حال نظرات مختلفی برابر تغییرات وزارت خارجه وجود دارد لذا مقابل هر تغییری مقاومتی وجود دارد.

وی افزود: وزارت خارجه بعد از بررسی چندین ساله توانست تایید ساختارش را از سازمان اداری و استخدامی دریافت کند، جانمایی ادارات را در وزارت امور خارجه بهینه سازی کردیم و فکر می کنم تحول مهمی در وزارت خارجه ایجاد شده است.

رئیس دستگاه دپیلماسی تاکید کرد: وزیر امور خارجه، مسئول سیاست خارجی است، در گذشته برای اینکه تصمیمی به وزیر منتقل شود از ۶ لایه عبور می کرد اما در حال حاضر از ۳ یا ۴ لایه عبور می‌کنند.