۰ نفر

حقوق مسافران روی هوا

۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۴۸
کد خبر: 249198
 حقوق مسافران روی هوا

شرکت های هوایی پاسخی مناسب برای مسافران سرگردان در فرودگاه ها ندارند.

مدت‌ها برای بارش برف و باران دست به دعا برداشته‌ایم اما با بارش اولین برف زمستانی، به‌خصوص شهر تهران با بحرانی بی‌سابقه مواجه شد. از بی‌نظمی در شهر و دشواری در تردد خودروها گرفته تا مسئولان شهرداری تهران که خود دراین بحران دچار مدیرت در بحران شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، در این میان وزارت راه و راهداری آن‌قدر از بارش غافلگیر شده بودند که حتی تمهیدات برای برف‌روبی و شن‌پاشی در سطح جاده‌ها را از یاد برده بودند و به همین سبب مسافران تا ساعت‌ها در جاده‌ها در سرمای شدید گرفتار شدند. البته این پایان ماجرا نبود و مسافرانی که سفر هوایی را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کرده بودند تا ساعت‌ها و روزها در فرودگاه‌های کشور در انتظار پرواز بودند. لغو پی‌در‌پی پروازها، مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورد و تعدادی پروازها در مهرآباد با تاخیرهایی چند ساعته انجام شد و بعضی مسافران مجبور شدند برای انجام پروازهای داخلی‌شان نیز ساعت‌ها در فرودگاه بلاتکلیف باشند. اوضاع در فرودگاه امام خمینی (س) بدتر از این بود و تعداد بسیاری از مسافران، ساعت‌ها در سالن ترانزیت این فرودگاه به دلیل فراهم نبودن شرایط پرواز، نه امکان خروج از فرودگاه را داشته‌اندو نه می‌توانستند از سالن ترانزیت خارج شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی مسافران بیش از ۲۴ ساعت و گاهی نیز تا 48ساعت در فرودگاه امام خمینی‌(س) در شرایط نامناسب حضور داشتند. اما در این بین سودجویی برخی ایرلاین‌ها غیرقابل توجیه است و برخی‌آن‌ها بلیت هواپیما را با چهار برابر افزایش قیمت نیز فروختند؛ هرچند که گران شدن برخی کالاها و خدمات در زمانی که جامعه به آن‌ها نیاز دارد در این سال‌ها رویه شده و بسیاری افراد سودجو، با سوءاستفاده از گرفتاری‌های مردم نان خود را به‌دست می‌آورند. این بار نیز گرفتاری مردم در برف و عجله برای رسیدن به مقصد سبب شد تا برخی ایرلاین‌ها قیمت‌های خود را تا چهار برابر افزایش دهند.

عدم پاسخ ایرلاین‌ها به سرگردانی مسافران

با تدوام شرایط بد جوی، از روز دوشنبه بیش از 155 پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد و بیش از 45 پرواز در فرودگاه بین المللی امام (س) لغو شد؛ این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی پاسخ مناسبی برای مسافران سرگردان در این فرودگاه‌ها ندارند. اما با توجه به لغو تعداد بسیاری از پرواز‌های فرودگاه امام خمینی(س) و انسداد برخی آزادراه‌های منتهی به این فرودگاه، رانندگان از مسافران برای مسیر فرودگاه ــ تهران کرایه با رقم‌های نجومی درخواست کردند.

ورودمدعی‌العموم به موضوع پروازها

اما نقض حقوق مسافران در روزهای برفی در حالی صورت گرفت که آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای اردیبهشت‌ سال 94 اجرایی شده است. در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر یا ابطال می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافران فقط موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند. هرچند در این روزها این دستورالعمل از سوی ایرلاین‌ها نقض شد و بسیاری آن‌ها حتی پاسخ درستی نیز به مسافران نمی‌دادند. اما با توجه به نقض حقوق مسافران در این روزها دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به موضوع سرگردانی تعداد بسیاری از مسافران در فرودگاه‌ها ورود و در این زمینه نیز دستوراتی را صادر کرده است. منتظری با اشاره به حضور مردم در فرودگاه امام خمینی(س) گفته‌است:‌ به معاون مربوطه گفتم که شبانه این مساله را دنبال کند و همه عواملی که باعث نارضایتی مردم شده، مشخص شود. وی همچنین با بیان اینکه نباید عوامل موجب بی‌اعتمادی مردم شود و مردم شعار مدیر بی‌کفایت، خجالت خجالت سر دهند، خاطرنشان کرد: وظیفه مدیر است که در خدمت مردم باشد و هرجا که گرهی باشد، حضور پیدا کند و این گره را باز کند. همه ما مدیران در بخش‌های مختلف مسئولیت‌هایی را پذیرفته‌ایم و در قبال آن حقوقی می‌گیریم و باید در خدمت مردم باشیم و اگر نمی‌توانیم، کار را به فرد لایق‌تری واگذار کنیم. مردم از مدیران انتظار مدیریت توام با صداقت را دارند. خط مدیریتی برای رضایت مردم را باید از جریان‌های سیاسی و سیاست‌کاری جدا کرد. این کار برای اداره و مدیریت، جام زهر و کشنده است. آقای مدیر اگر دنبال جمع‌آوری ثروت و سرمایه هستی، برو تجارت کن، مدیریت دولتی نباید همراه با جیب پرکردن باشد.

در حالی که وضعیت مسافران فرودگاه‌ها بسیار اسفبار گزارش شده بود و مسافران مجبور بودند روی صندلی‌ها شب را به صبح برسانند اما ایرلاین‌ها نه تنها خسارتی به آن‌ها پرداخت نکردند بلکه حتی در مقام یک عذرخواهی ساده نیز از مسافرانی که ساعت‌های طولانی در انتظار پرواز خود بودند، برنیامدند.این در حالی است که در سایر کشورها در چنین موقعیت‌هایی خدمات و سرویس‌های ویژه‌ای برای مسافران درنظر گرفته می‌شود و تا زمان پرواز مسافران را در هتل‌ اسکان داده و غذای گرم در اختیار آنان قرار می‌دهند. اقدامی که کمتر در این سال‌ها در کشور شاهد آن بوده‌ایم و مسافران تا ساعت‌های طولانی روی صندلی‌های فرودگاه، منتظر پروازهای خود شدند.

بازدید سرزده قاضی سراج از فرودگاه امام‌خمینی(س)

اما با توجه به مشکلات عدیده مسافران، روز گذشته رییس سازمان بازرسی‌کل‌کشور به صورت سرزده از فرودگاه امام خمینی(س) بازدید کرد و در این دیدار با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته ،گفت: در این بازدید چندین پرواز تاخیر داشتند که دستور پرواز فوق العاده در رابطه با آن‌ها صادر شدوتاکید برآن بوده است که پروازی تا پایان امشب با تاخیر صورت نگیرد.قاضی سراج با اشاره به صدور دستورات لازم در رابطه با برف‌روبی پارکینگ‌ها، افزود: تاحدودی اقدامات و کار‌های صورت گرفته روبه‌روال پیش می‌رود.وی با اشاره به حضور تعدادی از مسافران خارجی در ترانزیت فرودگاه، اظهارکرد: بلافاصله در این زمینه با ایرلاین‌ها صحبت و مقررشد تا پرواز‌ها به موقع انجام شود. همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور در مورد کرایه تاکسی‌ یک میلیونی نیز خاطرنشان کرد: گزارش‌ها در این رابطه در حال بررسی است، البته کرایه یک میلیونی احراز نشداما تا 300 هزار تومان وجود داشت و مسافران در صورت تخلف می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بازرسی، مشخصات تاکسی را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط اضطراری

اما افزایش قیمت بلیت هواپیماها توسط برخی ایرلاین‌های متخلف، پای معاون رییس سازمان تعزیرات حکومتی را نیز به موضوع باز کرد.محمدعلی اسفنانی، طی بازدید سرزده از آژانس‌های هواپیمایی در سطح شهر تهران که به همراه نمایندگان دستگاه‌های نظارتی انجام شد، با اشاره به افزایش نامتعارف قیمت‌های بلیت هواپیما در روزهای اخیر،گفت: متاسفانه اتفاق نامطلوبی که در جامعه رخ می‌دهد، این است که هرگاه حالت اضطرار یا اتفاقات ناگوار پیش می آید، برخی آژانس های مسافرتی اقدام به افزایش قیمت بلیت می کنند که این افزایش‌ها گاه بسیار نامتعارف است. وی اظهار کرد: برخی آژانس های متخلف، براساس بررسی‌های انجام شده، قیمت‌ها را تا چهار برابر قیمت واقعی افزایش داده‌اند که این موضوع در حال بررسی و رسیدگی است. اسفنانی همچنین با بیان اینکه اوضاع فرودگاه‌ها مطلوب نیست و پروازها با تاخیرهای بسیاری انجام می‌شود، توضیح داد: در مواردی که تخلف مشهود باشد و با در نظر گرفتن اقدامات قانونی، حتی به لغو پروانه فعالیت آن‌ها اقدام خواهیم کردو در این زمینه حضور گشت های تعزیرات به‌این معناست که بسیار جدی و پرقدرت با متخلفان برخورد می‌کنیم .در خاتمه این سوال مطرح می‌شود که آیا مسئولان کشور نباید در طول خدمت خود بحران‌ها و حوادث طبیعی را پیش‌بینی کنند؟ مدیران و مسئولانی که از بودجه عمومی و خزانه بیت المال حقوق‌های بالایی ‌نیز دریافت می‌کنند نباید زمان بحران، خود آستین همت را بالا زده و به دنبال رفع مشکلات مردم باشند؟ اینکه چند روز پس از سرگردانی مردم در جاده‌ها و فرودگاه‌ها، سازمان‌های گوناگون به میدان بیایند و به دنبال مقصر باشند، کافی نیست بلکه مردم انتظار دارند مدیریت بحران از مدت‌ها قبل چاره کار را اندیشیده باشد تا هنگام بروز این حوادث، مردم دچار گرفتاری و سرگردانی نشوند. نکته بعد اینکه سال‌هاست جامعه با معضل سودجویی افراد در موقعیت‌های خاص مواجه است؛ به عبارت دیگر برخی افراد، نان خود را از گران کردن کالاها و خدمات هنگامی که مردم به آن‌ها نیاز دارند یا در زمان مشکلات، به‌دست می‌آورند و هر بار نیز از طرف مسئولان گفته می‌شود که با متخلفان برخوردشده است؛ در حالی که مشکل همچنان پابرجاست و مردم به هنگام نیاز، مجبورند خدمات را با چند برابر قیمت دریافت کنند.