۰ نفر

جزییات محاسبه مالیات بر عیدی کارگران مشمول قانون کار

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 248483
جزییات محاسبه مالیات بر عیدی کارگران مشمول قانون کار

عضو هیأت مدیره شوراهای اسلامی کار کشور با اعلام این خبر که عیدی پایان سال کارگران مشمول مالیات خواهد بود، گفت: سنوات کارگری به دلیل ذخیره سابقه کار کارگران جزء درآمدهای مالیاتی محاسبه نمی‌شود.

علی خدایی، عضو هیات مدیره شوراهای اسلامی کار کشور، با اشاره به اینکه مالیات دریافتی دولت از حقوق کارگران مشمول سنوات نمی‌شود، گفت: سنوات کارگری به دلیل آنکه جزو ذخیره آنان در طول سال‌های کاری حساب می‌شود جزو درآمدهای مالیاتی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی افزود: پیش از این سنوات کارگری جزو مالیات بود اما با مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کارگر چه در صورت تمدید قرارداد و چه فسخ قرارداد با کارفرما توافق کند، مشمول مالیات نخواهد بود.

خدایی درباره عیدی پایان سال کارگران نیز گفت: عیدی کارگران جزء درآمدهای یکسال محسوب شده و مشمول مالیات خواهد بود.

به گزارش فارس، با توجه به تعیین حداقل حقوق 930 هزار تومانی حداقل حقوق کارگران برای سال 96، حداقل و حداکثر عیدی آنان براساس پایه حقوق و سه برابر حداقل حقوق تعیین می‌شود.

به طوری که کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک ازکارگران خود نسبت به یکسال کار معادل 60روز آخرین مزد بعنوان عیدی و پاداش بپردازند و این عیدی از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز نمی‌کند.

بنابراین حداکثر عیدی دریافتی کارگران بدون احتساب مالیات 2 میلیون و 800 هزار تومان و حداقل آن یک میلیون و 860 هزار تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه عیدی و مالیات بر آن برای گروه‌های مشمول قانون کار به ذکر مثالی از عیدی سال 95 به شرح زیر است.

به عنوان مثال طبق فرمول کلی محاسبه عیدی، میزان عیدی برابر است با

حالت 1 : در این حالت فرض می کنیم کارکرد شخص یکسال کامل باشد.

مثال :

در سال 1395 اطلاعات کارکرد یک شخص به صورت زیر است :

– روز کارکرد :366 روز یعنی یک سال کامل

– حقوق سی روزه : 15.000.000 ریال

– جمع مزایا ماهانه (شامل حق مسکن 400.000 ریال، بن کارگری 1.100.000 ریال و حق اولاد 812160 ریال برای یک فرزند) : 2.312.160 ریال

– میزان معافیت (با توجه به حقوق که در رنج اول جدول مالیاتی سال 95 قرار میگیرد) : 13.000.000 ریال

عیدی را به روش زیر به صورت جداگانه محاسبه می‌کنیم و مالیات آنها را پس از محاسبه (بر اساس جدول) با هم جمع می‌کنیم.

اما چون عیدی این شخص از مبلغ حد اکثر عیدی تجاوز میکند پس همان عدد 24.364.980  به عنوان عیدی لحاظ می‌شود؛ این عیدی برای سال 1396 حداکثر 2میلیون و 780هزار تومان محاسبه پرداخت می‌شود.

نکته: بدیهی است در صورتی که حقوق مشمول مالیات شخصی در رنج های بالاتر جدول مالیاتی قرار گیرد، می‌بایست، طبق جدول(ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور) مالیات آن محاسبه شود، در این مثال مالیات با نرخ 10% محاسبه شده است.

با توجه به معافیت مالیاتی 2 میلیون تومانی در سال 96، عیدی مازاد بر 2 میلیون تومان(تا سقف 2780 هزار تومان) مشمول مالیاتی 10 درصدی خواهد شد.

به عبارت دیگر اگر عیدی کارگری که در طول یکسال کامل کار کرده باشد، 2 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه تومان محاسبه شود، تا 2 میلیون تومان معاف از مالیات و 500 هزار تومان مشمول مالیات 10 درصدی یعنی 50 هزار تومان خواهد بود.

محاسبه عیدی کارگران