۰ نفر

عرضه ۳۸۰ محصول نانویی تایید شده در بازار

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۳۳
کد خبر: 248368
عرضه ۳۸۰ محصول نانویی تایید شده در بازار

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۸۰ قلم محصول تایید شده نانو در بازار وجود دارد،‌گفت: در حال حاضر اقدامات ترویجی برای رسوخ این فناوری به بخش‌های صنعتی داریم که در این زمینه بخش‌های "خصولتی" به عنوان گلوگاهی در این زمینه مطرح هستند.

پیشرفت‌ قابل توجه محققان کشور در زمینه فناوری نانو  موجب شد تا خانواده فناوری نانو کشور در ۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ با برگزاری نمایشگاهی در حسینیه امام خمینی به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته و گزارشی از دستاوردهای کشور در این عرضه ارائه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری در این دیدار ضمن تاکید بر پیشرفت جهشی کشور در فناوری نانو، بر فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در زمینه این فناوری و مشاهده آثار کار عملی و تحقیقاتی در محیط زندگی تاکید کردند.

بعد از سه سال از اولین دیدار رهبری هم اکنون کشور توانسته است در این حوزه رتبه ۴ جهانی خود را تثبیت کند و به گفته دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تولید بیش از ۳۵۰ محصول دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری نانو موفق به صادرات آن به بیش از ۴۰ کشور شده است.

نانو بعد از گذشت ۳ سال از دیدار با مقام معظم رهبری  

دکتر سعید سرکار با اشاره به سالگرد بازدید مقام معظم رهبری از دستاوردهای ستاد توسعه فناوری نانو افزود: ما این توفیق را داشتیم که نمایشگاهی از دستاوردهای علمی فناوری نانو با حضور مقام معظم رهبری برگزار کنیم و خوشحال هستیم دستاوردهای فناوری نانو مورد توجه ایشان قرار گرفت.

12

وی با بیان اینکه مکانیزمی که برای توسعه فناوری نانو در مدت کوتاه به کار گرفته شده است، برای مقام معظم رهبری قابل توجه بود، اظهار کرد: در این مدت فعالان این عرضه نه تنها در حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های شگرفی داشتند بلکه توانستند علم را به فناوری و محصول تبدیل و این محصولات را وارد بازار کنند و منشاء فعالیت اقتصادی شوند و این امر مورد توجه ایشان قرار گرفت به گونه‌ای که نقل مضمون فرمودند کاری که در حوزه فناوری نانو شده است بایستی به عنوان یک الگو در سایر امور کشور به کار گرفته شود.

سرکار خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده توجه خاص مقام معظم رهبری به توسعه علم و فناوری در کشور به ویژه حوزه فناوری نانو است به گونه‌ای که به آنچه که ما امروزه دست یافتیم در زیر چتر حمایتی مقام معظم رهبری بوده است.

13

دبیر ستاد توسعه فناوری با اشاره به تلاش‌های این ستاد برای برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای این حوزه، یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا در سال آینده این نمایشگاه را برگزاری کنیم.    

رشد ۱۰۰ درصدی در تولید علم و فناوری نانو

دبیر ستاد فناوری نانو با تاکید بر اینکه بر این اساس یکسری اهداف را برای این حوزه تعریف کردیم، یادآور شد: امیدواریم زمانی که به این اهداف نائل شدیم بتوانیم با برگزاری نمایشگاهی پیشرفت‌هایی که در این بازه زمانی داشتیم به ایشان ارائه دهیم.

سرکار با اشاره به برنامه‌های این ستاد در حوزه توسعه فناوری نانو در کشور، خاطر نشان کرد: تمرکز اقدامات فعلی ما در حوزه صنعتی و تجاری سازی فناوری نانو با نگاه ویژه برای ورود محصولات مبتنی بر فناوری نانو ساخت ایران برای بازارهای بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: بر این اساس خوشبختانه فناوری نانو در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته شده است ضمن آنکه صنایع مرسوم موجود را با بهره گیری از فناوری نانو توانمند می‌کنیم.

سرکار افزایش رقابت پذیر کردن شرکت‌های صنعتی و تولیدی را از دیگر اقدامات این ستاد نام بردو یادآور شد: در حال حاضر با فعالیت‌های گسترده‌ای که انجام شده است، در حدود ۱۷۰ شرکت مبتنی بر فناوری نانو داریم که در فاز تولید محصولات نانو هستند که مورد تایید ستاد نانو قرار گرفته‌اند و بیش از ۳۸۰ قلم محصول تایید شده نانو در بازار وجود دارد.

وی از موفقیت این ستاد در رسوخ فناوری نانو در بخش‌های صنعتی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی فناوری نانو به کار گرفته شده است و به حدود ۵۰ کشور دنیا محصولات مبتنی بر نانو فناوری صادر می‌کنیم.

سرکار کره جنوبی، چین، استرالیا، مالزی، روسیه و بیش از ۱۰ کشور اروپایی را از جمله بازارهای بین‌المللی محصولات نانویی ایران نام برد و ادامه داد: امیدواریم نه تنها بتوانیم جغرافیای صادرات محصولات نانو ایران را گسترش دهیم بلکه از نظر حجم صادرات بتوانیم روند تصاعدی را طی کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری با بیان اینکه در زمانی در تولید علم و مقالات ISI رشد ۱۰۰ درصدی را داشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه ایران در این حوزه جایگاه چهارمی خود را در تولید علم نانو دنیا تثبیت کرد و الان رشد ۱۰۰ درصدی را در حوزه اقتصاد مبتنی بر فناوری نانو را تجربه می‌کنیم.

سرکار با بیان اینکه در این زمینه از سال ۱۳۹۲ حرکت خود را آغاز کردیم، یاداور شد: بر اساس آمارهای به دست آمده تولیدات ما در این حوزه سالانه رشد ۱۰۰ درصدی دارد و در سال ۱۳۹۵ میزان فروش محصولات مبتنی بر نانو حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بالغ شده است و امیدواریم در سال ۱۳۹۶ به یک اقتصاد ۱۴۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کنیم.

بهبود روابط صنعت با فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به میزان استقبال بخش‌های صنعتی از فناوری‌های داخلی مبتنی بر نانو گفت: ما بر این باور هستیم که برای پذیرش این محصولات باید از اقدامات ترویجی آغاز کنیم تا صاحبان صنایع کشور با این فناوری نوظهور آشنا شوند و تاثیر این فناوری در صنعت مربوط برای آنها تبیین شود.

سرکار با تاکید بر اینکه رشد صنعت و افزایش رقابت‌پذیری صنایع وابسته به کارگیری فناوری‌های نوظهور نانو است، ادامه داد: بر این اساس باید ارزش اقتصادی که متوجه این نوع صنایع می‌شود تبیین شود که خوشبختانه نشست‌های خوبی با انجمن‌های صنعتی داریم و این رویکرد رو به افزایش است و امیدواریم بتوانیم این رسوخ فناوری در صنعت را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه عدم استقبال بخش صنعت از محصولات داخلی معضل بسیاری از کشورها است، افزود: صنایع بسیاری از کشورهای دنیا با فناوری نانو و تاثیرات شگرفت آن بر فعالیت‌های صنعتی آشنا نیستند و ما برای این امر با اقدامات ترویجی آغاز کردیم.

سرکار تاکید کرد: بر این اساس تقریبا نشست‌های هفتگی با انجمن‌های مختلف صنعتی برگزار می‌کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص اینکه کدام یک از بخش‌های صنعتی رویکرد بهتری نسبت به محصولات تولید داخل دارند، توضیح داد: در حال حاضر صنعت ساختمان رویکرد خوبی نسبت به محصولات ساخت داخل مبتنی بر نانو داریم.

وی صنعت دارو سازی و سلامت را از دیگر صنایعی ذکر کرد که استقبال خوبی از فناوری نانو داشته‌اند، ادامه داد: این امر با همکاری‌هایی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم کاربرد این فناوری توسعه بیشتری دارد چرا که کاربرد این فناوری موجب افزایش ارزش افزوده محصولات حوزه سلامت و داروسازی دارد.

سرکار با بیان اینکه همکاری‌هایی را در حوزه خودروسازی آغاز کردیم، یادآور شد: در حوزه نساجی نیز فعالیت‌های خوب و بسیار قابل توجهی داشتیم.

وی در عین حال تاکید کرد: در هر جایی که با بخش خصوصی طرف هستیم از آنجایی که این بخش بوروکراسی را ندارند و به دنبال کسب منافع و شکار فرصت‌ها هستند، تعاملات سازنده‌ای داریم ولی در آنجایی که با بخش دولتی مواجه می‌شویم تعاملات مشکل‌تر می‌شود.

سرکار با اشاره به رویکردهای بخش‌ "خصولتی" یادآور شد: بخش‌های دولتی در مواقعی به درخواست‌های ما توجه دارند و سعی می‌کنند یکسری از استانداردهای را رعایت کنند ولی بخش‌خصولتی با پیچیدگی‌هایی همراه است.

وی ابراز خرسندی از تصویب سند دوم توسعه فناوری نانو در هیات دولت و ابلاغ آن به دستگاه‌های دولتی ابراز امیدواری کرد که توسعه این علم در کشور شتاب بیشتری یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بخش‌های "خصولتی" را گلوگاهی دانست که تعامل با آنها مشکل‌تر است.