۰ نفر

دولت بازار شب عید را کنترل می‌کند

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 248162
دولت بازار شب عید را کنترل می‌کند

ذخیره کالایی برای سال 96، کامل است و مردم با هیچ کمبودی مواجه نمی‌شوند.این موضوع در مورد مرغ، گوشت و انواع میوه صدق می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جملات مشترکی که اخیراً بواسطه نزدیک شدن به روزهای پایانی سال از سوی مسئولان شنیده می‌شود. معاون اول رئیس جمهوری، اتاق اصناف، واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها بر این امر تأکید کردند که مردم آرام‌ترین روزها را در عید 97 سپری خواهند کرد و افزایش قیمت ارز و افت دمای هوا، تأثیری بر قیمت‌ها نخواهد داشت چرا که دولت ذخیره‌سازی خوبی در تمام کالاها انجام داده است.

طی سال‌های گذشته وقتی به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شدیم، قیمت‌ها بی‌دلیل گران می‌شد و البته در برخی از موارد هم افت دمای هوا یا کمبود در ذخایر استراتژیک باعث می‌شد تا قیمت‌ها چشم برهم زدنی افزایش پیدا کند. اما چند سالی است که نوسان قیمت در بازار کاهش پیدا کرده است و مردم تا آخرین روزهای سال و شروع روزهای سال جدید ضمن اینکه کمبودی در بازار متوجه نمی‌شوند، بلکه شاهد ثبات قیمت‌ها هم هستند.

امسال مردم نگرانی از کمبود کالا در بازار ندارند و شاید تنها کالایی که برخی‌ها را نگران کرده انواع گوشت است.چرا که بعد از ایام محرم و صفر به جهت کمبود گوشت قرمز و سفید، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.حال دولتی‌ها می‌گویند با واردات صورت گرفته ذخایر پر است و در شب عید کالاهای پروتئینی کاهش نخواهد یافت. با این حال عمده نگرانی عموم مردم گران شدن قیمت کالاها است و اینکه در میوه‌ها رشد قیمت با سرعت زیادی اتفاق بیفتد.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی اطمینان داد که نوسان قیمت میوه در پایین‌ترین حد خواهد بود چرا که در تولید انواع میوه هیچ مشکلی پیش نیامده است و تنها موز است که به خاطر ارز احتمال دارد با تغییر قیمتی مواجه شود. در کنار ذخیره‌سازی دولت، بخش خصوصی و شهرداری‌ها فعالانه در این حوزه عمل می‌کند و میوه‌های با کیفیت از اواسط اسفندماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال قیمت میوه‌ها کمترین افزایش قیمت را داشت و خوشبختانه تولید مشکلی نداشت.امیدواریم برای سال آینده هم وضعیت فعلی حفظ شود تا بازار به ثباتی که مدنظر فعالان بازار است برسد. مهاجران در مورد اینکه مردم معتقدند قیمت میوه در بازار گران است و این موضوع سبب کاهش خرید میوه شده است، گفت: قیمت میوه نشأت گرفته از عوامل مختلف است لذا در شرایط فعلی که بازار با کمبودی مواجه نیست قیمت‌ها شرایط عادی دارد.

روز گذشته علی اوسط هاشمی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و درمورد وضعیت بازار گفت: تاکنون  ١٩هزار و ٢٢٢تن سیب خریداری شده است. همچنین ٤٠هزار تن پرتقال برای شب عید ذخیره‌سازی می‌شود.از طرفی برداشت پرتقال والنسیا به تازگی آغاز شده و پرتقال تامسون نیز حدود ٢٧ هزار تن از ٢٩ هزار و ٧٠٠ کیلوگرم تعیین شده؛ خریداری شده است.

هم‌اکنون در مرحله حمل و انتقال میوه‌های خریداری شده به استان‌های کشور هستیم وسعی می‌کنیم تا ١٥ بهمن ماه محموله‌های مذکور را به استان‌های کشور انتقال داده باشیم. وی با بیان اینکه از ٢٠ اسفند عرضه میوه‌های ذخیره شده در بازار آغاز می‌شود، گفت: تعیین قیمت‌ها به روز خواهد بود.تمامی غرفه‌های میادین میوه و تره بار، ٣هزار فروشگاه سازمان مرکزی تعاون روستایی و همچنین بخش خصوصی در توزیع این میوه‌ها با ما همکاری خواهند کرد. هاشمی با بیان اینکه به دستور وزیر جهاد کشاورزی خرید توافقی خرما آغاز شده است، اظهار داشت: خرید این محصول از روز گذشته توسط سازمان تعاون روستایی ابلاغ شده است و همکاران ما خرید آن را آغاز کردند. اما به منابع مالی پایدار برای این کار نیاز است.تا زمانی که بازار به تعادل برسد خرید ادامه خواهد داشت.

تمام دستگاه‌ها آماده باش باشند

به هر ترتیب رئیس جمهوری از تمام دستگاه‌های دولتی برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال خواسته است که همکاری کنند و آنگونه که جلسات ستاد تنظیم بازار نشان می‌دهد تمام دستگاه‌های تولید کننده، توزیع‌کننده و نظارتی قیمت برای کنترل بازار شب عیدآماده هستند و در این زمینه هیچ نگرانی ندارند.

چندی پیش نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت تمام تلاش خود را برای تأمین اقلام و کالاهای اساسی مردم در شب عید به‌کار بسته است و مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. وی خاطرنشان کرده بود: همکاری اصناف و تولید‌کنندگان بخش خصوصی با دستگاه‌های دولتی درتنظیم بازار ضروری است. ممکن است برخی کالاها به‌طور مقطعی و به دلایل غیرقابل پیش‌بینی نوسان قیمت پیدا کند اما با تلاش همه دستگاه‌های مسئول وضعیت بازار در روزهای منتهی به پایان سال باید اطمینان بخش باشد. در این میان محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: کشور به لحاظ ذخیره کالاهای مورد نیاز در شرایط خوبی به سر می‌برد.

ذخایر کشور مطلوب است

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف هم از تمام واحدهای صنفی خواست که برای مدیریت فروش برای روزهای پایانی سال آماده باش باشند و اجازه ندهند برخی از سودجویان وضعیت بازار را به هم بریزند.

وی ادامه داد:اگر واحدهای صنفی نظارت بر بازار داشته باشند، قیمت‌ها با کمترین نوسان روبه‌رو خواهد شد و این تنها راهی است که می‌توان بازار را هدایت کرد.البته دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی هم می‌توانند نقش آفرینان خوبی باشند. وی تأکید کرد: امسال را مردم با کمترین نوسان و شوک قیمتی به پایان خواهند برد و نوروز 97 هم مردم با رشد قیمت مواجه نخواهند شد چرا که ذخایر کشور در شرایط مطلوبی است.