۰ نفر

سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود؟

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۵۳
کد خبر: 247990
سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود؟

تاکنون حدود یک سوم از سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ به مشمولان پرداخت شده است اما اینکه چه زمانی باقیِ سود به حساب مشمولان واریز شود، به این بستگی دارد که شرکت‌هایِ سهام عدالت از تمام هشت ماه فرصت قانونی خود برای نگهداری سود در شرکت استفاده کنند یا خیر. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته در این مورد با شرکت‌ها وارد مذاکراتی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش پرداخت سود به مشمولان طرح سهام عدالت آغاز شد. با توجه به آمارهای بیان شده، سود سال مالی ۱۳۹۵ مربوط به ۴۹ شرکت سهام عدالتی، حدودا ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است اما با توجه به مصوبات مجامع عمومی شرکت‌ها،  ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ برای افزایش سرمایه منظور شده است. در نتیجه حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان بابت سود سال مالی ۱۳۹۵ باید به مشمولان پرداخت شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در آخرین اظهارات خود گفته که حدود یک سوم از این مبلغ (معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان) به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده که این سازمان اقدام به توزیع آن کرده است.

با توجه به قانون تجارت شرکت‌ها وقت دارند تا هشت ماه پس از برگزاری مجامع، سود خود را بین سهامداران توزیع کنند. ۴۵ شرکت سهام عدالتی مجمع عمومی‌شان در تیرماه برگزار شد و تعدادی نیز مجامع‌شان در شهریور و مهرماه سال جاری برگزار شده بود. در نتیجه هنوز شرکت‌ها از لحاظ قانونی وقت دارند تا سود خود را به سهامداران بدهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته با این شرکت‌ها وارد مذاکراتی شده تا آنها از تمام مهلت قانونی هشت ماهه‌شان استفاده نکنند تا سود سهام عدالت زودتر به مشمولان تخصیص پیدا کند.

پوری‌حسینی تاکید کرده که اگر شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا قبل از پایان سال جاری، سود مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کنند، دو سوم باقی مانده سود نیز تا قبل از شروع سال ۱۳۹۷ به حساب مشمولان پرداخت خواهد شد اما در غیر این صورت، خرد خرد این مبالغ از شرکت‌ها گرفته می‌شود و یک سوم دیگر از سود، قبل از نوروز و یک سوم دیگر تا زمانی که شرکت‌ها تمام سود سال مالی ۱۳۹۵ را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند، به سهامداران داده خواهد شد.

مقدار سود سهام عدالت برای مشمولانی که مبلغ سود ۱۰ ساله به علاوه تخفیف و آورده نقدی‌شان به یک میلیون تومان می‌رسد، ۱۵۰ هزار تومان است و افرادی که کمتر از این مقدار سهام دارند هم معادل ۰.۱۵ از ارزش سهامشان،  سود دریافت خواهند کرد.