۰ نفر

اخذ مالیات تصاعدی از حقوق‌های بالای ۵ میلیون

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۱
کد خبر: 247982
اخذ مالیات تصاعدی از حقوق‌های بالای ۵ میلیون

به گفته یک کارشناس اقتصادی، در حالی کمیسیون تلفیق اخذ مالیات تصاعدی از حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان را تصویب کرده است که هنوز برخی از پرداخت مالیات معاف هستند، اصناف فرار مالیاتی بالایی دارند و اتفاقا حقوق‌بگیران کسانی هستند که مالیات آنها به موقع از حساب‌هایشان کم می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، غلامحسین دوانی درباره مصوبه جدید کمیسیون تلفیق در خصوص اخذ مالیات تصاعدی از حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان اظهار کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس، سورنا را از سر گشاد به آن می‌زنند! اگر برای نمایندگان مجلس حقوق ۵ میلیون یا ۶ میلیون تومان بالاست پس تکلیف حقوق‌های نجومی چیست؟

وی افزود: برای جلوگیری از حقوق‌های نجومی نمی‌توان قاطبه را که عموما مهندسان و تکنیسین‌های زحمتکش هستند، مشمول مالیات‌های تصاعدی کرد. اگر آقایان علاقه‌مندند مالیات تصاعدی بگیرند، باید بروند و فراریان مالیاتی را شناسایی کنند، نه اینکه عرصه را برای حقوق‌بگیرانی تنگ‌تر کنند که سر ماه مالیات از حسابشان کسر می‌شود.

این کارشناس پولی و مالی در ادامه گفت: آمارهای مالیاتی نشان می‌دهد که بعد از انقلاب همیشه مالیات حقوق‌بگیران بیش از مالیات اصناف بوده است اما نمایندگان مجلس معلوم نیست به چه دلایلی نسبت به مالیات اصناف گشاده‌دست و نسبت به مالیات حقوق‌بگیران تنگ‌دستی می‌کنند. این گونه تصمیمات به جز دلسردی نیروی انسانی کارآمد هیچ عایدی ندارد.

این اقتصاددان گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس بدانند که چه تصمیماتی علیه ثروت انسانی می‌گیرند. اکنون افراد بسیاری از مالیات معاف هستند ولی از کسانی که حقوق بالایی نمی‌گیرند، مالیات بیشتری دریافت می شود. مسئله اینجاست که در این سیستم وضعیت کسانی که حقوق اندکی می‌گیرند نیز در نظر گرفته نشده است. اکنون حقوق های زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف است و حقوق‌های از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بالا پایه مالیات دریافت می‌شود. همین طور که حقوق افراد افزایش می‌یابد، مالیات آنها نیز افزایش می‌یابد و حقوق ۵ میلیون تومان به بالا هم که قرار است مالیات تصاعدی پرداخت کند. به این ترتیب نرخ برای حداقلی‌ها هم تعدیل نشده است.

وی تصریح کرد: این گونه تصمیمات عاجلانه غیرعقلایی فقط علیه جامعه کار و تولید تلقی می‌شود. چرا آقایان نماینده نسبت به حقوق ۵ یا ۷ میلیون تومانی مدیری که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارد، حساس هستند ولی نسبت به فسادهایی که رخ می‌دهد، اینقدر حساسیت به خرج نمی‌دهند؟