۰ نفر

ایران از نظر ریسک سرمایه گذاری در جهان به رتبه پنج ارتقا یافت

۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر: 247704
 ایران از نظر ریسک سرمایه گذاری در جهان به رتبه پنج ارتقا یافت

رتبه اعتباری ایران بر اساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از ششم به پنجم ارتقا یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پس از حدود 10 سال که رتبه اعتباری یا ریسک کشوری ایران در پایین ترین درجه ممکن و در رتبه هفتم قرار داشت، از 2 سال قبل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کردند که در نهایت علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو ، رتبه ایران در سال 2017 از رتبه هفتم به رتبه 6 ارتقا یافت .

از سال 2017 مجددا رایزنی ها توسط سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری صندوق و بویژه وزارت امور خارجه (سفارت کشورمان در اتریش) از سرگرفته شد و پس از مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و بویژه موفقیت های حاصله در توافق های مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی کشور است، در نهایت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داد و رتبه ایران به پنجم ارتقا یافت.

به پایه این گزارش ، کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10درصد و از نظر جلب سرمایه گذاران خارجی و بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین المللی بسیار موثر است.

گفتنی است که درجه بندی رتبه ها کشورها در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از یکم تا هفتم است و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه چهارم دست یافته بود .

بدیهی است که تصمیمات اتخاذ شده در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرت های بزرگ نیز است اما با این وجود سازمان مزبور رتبه ایران را بهبود بخشید.

این در حالیست که انتظار می رود این رتبه در آینده نزدیک با هم ارتقا یابد.

با آغاز اجرای برجام در دی ماه 1394، موضوع تامین مالی خارجی (فاینانس) و جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که تاکنون توانسته است بیش از 46 میلیارد دلار از کشورهای چین، روسیه، هند، کره جنوبی، اتریش و دانمارک فاینانس جذب کند و رایزنی برای جذب منابع بیشتر در دستور کار است.

یکی از عوامل اثرگذار در موفقیت کشور برای جذب منابع خارجی، رتبه اعتباری کشور در مراودات بین المللی است.

به گفته محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد، این رتبه در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دوران دولت اصلاحات به رتبه چهار از هفت رسیده بود اما در زمان تحریم ها به عدد هفت رسید و ایران در زمره پرریسک ترین کشورها قرار گرفت.

با اجرای برجام، رتبه ایران به 6 بهبود یافت و اکنون به پنج رسیده است و مسئولان ایرانی در تلاشند در سال جاری میلادی این رتبه را باز هم کاهش دهند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین المللی و از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی که مقر اصلی آن در پاریس است.

این سازمان در سال 1948 میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و به تدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند.

رتبه بندی کشورها از نظر ریسک سرمایه گذاری یکی از اقدام های مهم این سازمان به شمار می رود.