۰ نفر

رمزگشایی از تخفیف‌های نجومی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

۵ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۳۵
کد خبر: 247452
رمزگشایی از تخفیف‌های نجومی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

این روزها تنها چیزی که می‌تواند ذوق خرید در شما ایجاد کند دیدن کلمه تخفیف است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آن هم نه 10 الی 15 درصد بلکه 40 درصد به بالا. این اتفاق هم از زمانی تسری پیدا کرد که افزایش نرخ تورم پا به پای دستمزد و حقوق‌ها جلو نرفت.حال محدودیت منابع مالی خانوارها، گران بودن برخی کالاها و بی‌کیفیت بودن برخی از اجناس باعث شده خیلی از شهروندان برای تأمین مایحتاج خود سراغ مجموعه‌هایی بروند که تخفیف‌های بیشتری ارائه می‌کنند.

اما تخفیف‌ها تا چه حد منطقی است و می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ در بخش خوراکی‌ها از در کارخانه تا محل عرضه سودی بین 30 تا 34 درصد جابه‌جا می‌شود و در پوشاک این عدد می‌تواند در نهایت 30 درصد باشد. لذا تخفیف‌های بیش از این شبهه‌های زیادی دارد.

اما در سطح شهر تخفیف‌هایی دیده می‌شود که نمی‌توان برای آن قاعده مشخصی تعریف کرد و معلوم نیست این کالاها چگونه شامل تخفیف 50 یا حتی 60 درصدی شدند.

غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: ما روزانه بازار را رصد می‌کنیم تا جلو تخفیف‌های غیرمتعارف را بگیریم و اجازه ندهیم برخی از مجموعه‌ها با عنوان کردن تخفیف‌های بیش از 40 درصد مردم را فریب دهند.

وی ادامه داد: کمیته تخفیف‌های غیرمتعارف برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده تشکیل شده است.ما بر قیمت تمام کالاها نظارت داریم و این امر محدود به کالاهای اساسی یا آنهایی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود، نیست. در کمیته یاد شده تمام تخفیف‌ها بر اساس آنالیز قیمت مورد پیگیری قرار می‌گیرد و اگر از حد متعارف تخفیف‌ها بیشتر بود به طور قطع آن کالا با مشکل روبه‌رو است که قطعاً به ضرر مردم است. فروشنده باید عنوان کند چگونه از قیمت نهایی تولید، محصول را ارزانتر به فروش می‌رساند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تخفیف‌های نجومی مشکوک!

البته برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در ارائه تخفیف‌های دلچسب ید طولایی دارند و همین امر دلیلی می‌شود تا مردم برای خرید کالا از آن مجموعه‌ها رغبت پیدا کنند.شهروندان به‌تصور اینکه از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند می‌شوند سبد خرید خود را پر می‌کنند ولی در نهایت در اکثر مواقع بدون آنکه متوجه شوند، ضرر می‌کنند.

این ضررها انواع مختلف دارد. یکی از آنها عدم تطبیق قیمت کالا با نرخ آن در فاکتور است. به‌عنوان مثال قیمت یک قالب پنیر 450 گرمی روی جعبه آن 4 هزار و 800 تومان است اما در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت اصلی جنس روی فاکتور 5 هزار و 600 تومان عنوان شده است و با تخفیف محصول با نرخ 5هزار و 366 تومان به دست مشتری می‌رسد. یعنی در یک قلم کالا فروشگاه 566 تومان سود می‌کند.حال با حجم وسیع فروشی که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند متوجه خواهید شد که چقدر سود برای آنها با شعار «تخفیف» حاصل شده است. در حقیقت مردم، محصول عرضه شده را گرانتر از قیمت مصرف‌کننده خریداری کرده‌اند. البته این موضوع را از فروشگاه خریداری شده پیگیری کردیم و آنها در جواب گفتند حاضرند کالای خریداری شده را تعویض کنند. هر چند که توجیه‌شان این بود که جعبه با قیمت 4800 تومان از قبل بوده وقیمت‌های جدید 5600 شده است. اما مدیرکارخانه چنین اظهار نظری را قبول نکرد و اظهار داشت: قیمت آنها تا چندی پیش 4500 تومان بوده است.

کاهش وزن و کیفیت کالاها

نکته دیگری که در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد کاهش وزن و کیفیت است.آنگونه که برخی از پرسنل فروشگاه‌ها عنوان کردند، مدیر برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصول مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و تولید‌کنندگان برای آنکه قیمت پایین‌تر تمام شود از کیفیت و وزن آن می‌کاهند. نمونه این اتفاق را در کنسروهای مختلف می‌توان دید.

موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: تخلف‌هایی در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شده که در حال پیگیری است. البته فیلم‌هایی هم در مورد تفاوت قیمت‌ها در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فضای مجازی پخش شد که با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم، بخشی از آن ساختگی بود.کالاهای به نمایش گذاشته شده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله تاریخ تولید یکساله داشتند. لذا تغییر قیمتی سالانه به منزله فاصله قیمتی بازار و فروشگاه زنجیره‌ای نیست.

وی ادامه داد: برای آنکه تخفیف و قیمت‌های ارائه شده در فروشگاه‌های زنجیره ای سامان پیدا کند در حال برنامه‌ریزی هستیم تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولید‌کنندگان قراردادی یکسان داشته باشند. با اجرایی شدن این امر دیگر ابهامی وجود ندارد و مردم هم اعتماد بیشتری به فروشگاه‌ها پیدا می‌کنند. معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: سود و تخفیف در کالاها باید ضابطه داشته باشد و هیچ مجموعه‌ای چه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه مغازه داران نمی‌توانند از این امر فاصله بگیرند.کالاها 9 درصد ارزش افزوده دارد، سود خرده فروشی بین 10 تا 14 درصد است، سود عمده فروشان بین 3 تا 5 درصد است، کرایه حمل و پخش هم سودی در حدود 10 درصد دارد. لذا تمام مجموعه‌ها مکلف به دریافت سود ذکر شده و ارائه تخفیف در محدوده‌های یاد شده هستند. در مجموع سود یک کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده از کارخانه تا مشتری بین 33 تا 35 درصد است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ابتدای کار

در سال 1328 بود که تجربه‌های جهانی به ایران رسید و نخستین فروشگاه زنجیره‌ای با نام تعاونی مصرف سپه آغاز به کار کرد. اما با وجود گذشت بیش از 65 سال هنوز این فروشگاه‌ها آنچنان که باید به قدرتی جدی در بازار تبدیل نشده‌اند و از سوی مشتریان آنچنان جدی گرفته نمی‌شوند. به نظر می‌رسد فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا به طور کلی صنعت خرده فروشی در ایران دست به گریبان مشکلاتی است که مانع پیشرفت خدمات توزیعی نوین شده است.

به غیر از مشکلاتی که در سطرهای گذشته به آن اشاره شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مصائبی، ازجمله عدم حمایت‌های تسهیلاتی، مشکلات بسیار در جذب سرمایه گذاری، ملک و زمین گران و عدم حمایت‌های دولت در جهت تسهیل فعالیت آنها مواجه هستند. در کل می‌توان گفت به‌دلیل مشکلات بسیار، تنها آن دسته از فروشگاه‌هایی که دولتی بوده یا از حمایت‌های سرمایه‌گذاران قوی داخلی و خارجی بهره‌مند هستند توان رقابت و ماندن پیدا کرده‌اند. همین دلیل یعنی در دست داشتن انحصار فروشگاهی هم باعث شده آنها در تعیین قیمت کالاها یکه تازی کنند و با ترفندهایی، بر سود خود بیفزایند.