۰ نفر

توزیع اعتبار ۲۴۰۰میلیاردی در حوزه دارو؛ بزودی

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
کد خبر: 247026
توزیع اعتبار ۲۴۰۰میلیاردی در حوزه دارو؛ بزودی

قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: با اقدامات انجام شده قرار است حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور تزریق شود تا قسمت عمده‌ای از بدهی‌های دارویی را جبران شود.

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم بود، گفت: این موضوع که پرداختی از جیب مردم به زیر ۳۰ درصد که در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شده بود و به زیر ۲۵ درصد که در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود برسد آرزویی بود که در طی چهار سال اخیر به سمت تحقق پیش رفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی با بیان اینکه پیش از طرح تحول نظام سلامت متوسط پرداختی مردم در این حوزه ۵۴.۳ درصد بود، ادامه داد: با اجرای طرح تحول پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت برای اولین بار بعد از ۵۰ سال به زیر ۴۰ درصد رسید. به طوری که در سال ۹۳ و ۹۴ ارقام ۳۸.۷ درصد و ۳۸.۱ درصد رسید. همچنین با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که در سال ۹۵ پرداختی از جیب مردم به زیر ۳۸ درصد یعنی به ۳۷.۷ درصد رسیده است. باید توجه کرد که دستیابی به این درصدها به این معنی است که مجموع خانوارهای ایرانی به ترتیب در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول ۱۳ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان، ۱۵ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان و ۲۰ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان کمتر از جیب در حوزه سلامت هزینه کرده‌اند.

حریرچی افزود: اگر بخواهیم این ارقام را به طور واضح‌تر بیان کنیم به این معنی است که هر ایرانی در سال ۹۳ در هر ماه ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان، در سال ۹۴، ۱۶ هزار و ۵۹۱ تومان و در سال ۹۵، ۲۲ هزار و ۶۰ تومان کمتر از جیبش در حوزه سلامت هزینه کرده است که این موضوع دستاوردی بسیار عظیم است و اگر آن را با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی مقایسه کنیم می‌بینیم که این رقم معادل نصف مبلغ یارانه است که وزارت بهداشت توانسته است هزینه‌های خانوار را در این حوزه کاهش دهد و به سایر جنبه‌های اقتصادی زندگی مردم کمک کند.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۶ هم میزان پرداخت از جیب مردم در همین حدود باقی بماند، گفت: اما در همین جا به طور واضح و روشن ابراز نگرانی می‌کنم که اگر منابع پایدار لازم هم برای بیمه‌ها و هم برای وزارت بهداشت و هم برای طرح تحول سلامت تامین نشود در حفظ این دستاوردها دچار مشکل خواهیم بود و ممکن است پرداختی از جیب مردم که مانند غول خفته‌ای است مجددا بیدار شود و مشکلاتی را برایمان ایجاد کند.

گشایش در حوزه دارو

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش گفت: همچنین با اقدامات انجام شده قرار است تا حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور تزریق شود تا قسمت عمده‌ای از بدهی‌های دارویی را که ۱۶۰۰ میلیاردش برای داروخانه‌های دولتی و ۴۰۰ میلیاردش برای داروخانه‌های خصوصی است جبران شود و در این صورت مشکلات داروخانه‌ها حل خواهد شد.

وی افزود: از این ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع جدید که قرار است در حوزه دارو تولید شود ۴۰۰ میلیاردش از منابع بیمه‌ها و ۲۰۰۰ میلیاردش هم به طور مستقل در این حوزه پرداخت می‌شود و به این ترتیب قسمت عمده‌ای از مشکلات دارویی رفع خواهد شد. در عین حال بیمارستان‌ها هم باید بر اساس نیازشان ذخیره دارویی مناسب داشته باشند و بیش از اندازه دارو خریداری نکنند.

حریرچی با بیان اینکه مشکل نظام دارویی ما با مصرف داخلی حل نمی‌شود و ظرفیت بازار دارویی کشور بیش از مصرف داخلی است، گفت: از طرفی قیمت دارو هم باید قیمت معقولی باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که یا بیشتر دارو مصرف کنیم و یا قیمت را بالا ببریم. بلکه راه حل مشکلات دارویی ما ورود صنعت دارویی به بازارهای خارج از کشور است تا بتوانیم بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را در اختیار بگیریم.

وی با بیان اینکه از طرفی برای برخی داروهای وارداتی اجازه واردات موازی را داده‌ایم، گفت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو قیمت ارزی داروهای وارداتی باید ۱۵ درصد کاهش یابد. البته برخی شرکت‌ها فکر می‌کنند با ایجاد کمبود در بازار دارو می‌توانند مشکل قیمت را حل کنند اما ما معتقدیم که با این قیمت حاشیه سود مناسب برای شرکت‌ها وجود خواهد داشت و مقرون به صرفه است. بنابراین الزام کرده‌ایم که قیمت ارزی داروهای وارداتی ۱۵ درصد کاهش یابد.

حریرچی با بیان اینکه تلاش کردیم تا بتوانیم تا پایان سال بدهی‌هایمان را به کارکنان و پرسنل بیمارستان‌ها به شهریور ماه برسانیم اظهار کرد: هر چند که با این پرداخت‌ها باز هم شش ماه تاخیر در پرداخت‌ها خواهیم داشت و این تاخیر برای پزشکان مقداری بیشتر است. البته همین جا از کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی تشکر می‌کنم چرا که علی رغم مشکلات بسیار همچنان خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

توضیح وزارت بهداشت درباره مشکلات دارویی بیماران خاص

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات دارویی بیماران خاص که به دلیل عدم پرداخت مطالبات به شرکت‌های دارویی اتفاق افتاده است،‌ گفت: باید توجه کرد که تنها در عمل موارد بسیار استثنائی و نادری داشتیم که برای داروهای بیماران خاص مشکلی ایجاد شده باشد. هر چند که در برخی موارد برای داروهای خارج از لیست اصلی و یا داروهایی که مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نیستند مشکلاتی پیش آمده که حساب آنها را باید از سایر داروها جدا کنیم.

وی افزود: علیرغم تمام مشکلات به غیر از موارد بسیار اندک ، مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

حریرچی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره اضافه شدن چند بیماری جدید به فهرست بیماران خاص، گفت: در این زمینه تاکید می‌کنیم که بدون تامین منابع پایدار در این زمینه کار مهمی قابل انجام نخواهد بود. بنابراین انتظارمان این است که حتما منابع لازم را برای این موضوع پیش بینی کنند. چرا که ارقام آن کاملا قابل محاسبه است و حتما باید در بودجه سال آتی پیش بینی شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم داشتن کارت خوان در مطب پزشکان به ویژه برای پزشکانی که مبالغ بالایی را باید از بیماران دریافت کنند، گفت: از نظر قانونی نه وزارت بهداشت و نه سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند مشاغل مختلف را الزام کنند که چطور ارقام و هزینه‌هایشان را دریافت کنند. اما بالاخره ممکن است حتی در پرداخت حق ویزیت معمولی و یا رقم‌های درت مشکلاتی برای مردم ایجاد شود که ما از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عدم وجود دستگاه‌های کارت خوان در مطب پزشکان ممکن است منجر به نارضایتی‌هایی برای مردم شود، گفت: از پزشکان می‌خواهیم که این تسهیلات را برای مردم ایجاد کنند.