۰ نفر

گزارش عملکرد بودجه‌۹۶

نوبخت: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷درصد وافزایش رشد اقتصادی به ۶درصد رسید/ ۲۲۲هزار میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته‌ایم/ پرداخت ۴۵۹۰۰میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تا پایان‌سال

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 246918
نوبخت: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷درصد وافزایش رشد اقتصادی به ۶درصد رسید/  ۲۲۲هزار میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته‌ایم/ پرداخت ۴۵۹۰۰میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تا پایان‌سال

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ گفت: براساس عملکرد دولت نرخ بیکاری از ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ به ۱۱.۷ درصد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یافته و رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی طی همین مدت ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.

محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد بودجه ۹۶ دولت طی ۱۰ ماهه گذشته پرداخت و افزود: گزارش عملکرد به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار می گیرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،وی ادامه داد: این گزارش مبتنی بر پیش بینی عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هر بشکه نفت تهیه شده است. دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین سقف درآمدهای بودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار نیز پیش‌بینی کردیم که  درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود. اما در سرجمع پیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت چراکه دولت پیش بینی می کرد ۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعه ملی واریز کند اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولت اندکی کاهش یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جزئیات مبالغ واریز شده به حساب خزانه کل کشور طی ۱۰ ماه گذشته گفت: تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته ایم و پیش بینی می کنیم تا آخر سال ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب خزانه واریزی داشته باشیم.

نوبخت ادامه داد: براساس پیش بینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق می یافت اما با افرایش بودجه توسط مجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق ۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود. واگذای دارایی های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بوده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمد کسب کنیم.

وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ای دولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال هزینه خواهد شد اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت می شود.

وی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه ۹۶ گفت: در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۵۲۷۰۰ میلیارد تومان بود اما مجلس این عدد را به ۷۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و تا ابتدای بهمن ماه توانستیم ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم که براساس گزارش خزانه کل کشور تا این تاریخ ۲۹۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است و بقیه منابع نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود.

نوبخت افزود: گزارش خزانه که مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغ پرداخت شده از خزانه به پروژه های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانه است که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد تحقق یافته است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس توصیه کرد: باید در لایحه بودجه  ۹۷ درآمدها و منابع را با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیق عمل کرد و منابع را محدود کرد.

نوبخت از پرداخت ۴۵۹۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تا پایان سال جاری خبر داد.

وی سپس به تشریح آثار رخدادهای مالی در شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخت و افزود: در سال گذشته ۲۸۳ هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه‌ای دولت بود. که رشد اقتصادی در این سال به قیمت ثابت ۱۰.۸ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶.۲ درصد بود. این نرخ در ۱۰ ماهه سال جاری با توجه به درآمد۲۲۲ هزار میلیارد تومانی دولت و تخصیص ۳۸۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه عمرانی با احتساب درآمدهای نفتی ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رشد ارزش افزوده طی این مدت در شاخص های اقتصادی مثبت بود به طور مثال رشد ساخت و ساز برای اولین بار طی چند سال گذشته به ۳.۲ درصد رسید همچنین صنعت آب، برق و گاز در شش ماه اول سال و معادن که منفی پنج بود در شش ماه اول سال جاری به مثبت ۲.۷ درصد افزایش یافت که این رشد آثارش را بر بازار کار گذاشته است.

وی از کمیسیون های اقتصادی مجلس خواست با دعوت از مسئولان مرکز آمار ایران اعداد ارائه شده در گزارش عملکرد  ۱۰ ماهه دولت در بودجه ۹۶ را به چالش بکشند.

وی گفت: این اعداد حسی نیست. در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول سال گذشته وارد بازار کار شدند و برای اولین بار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در این مدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم در سال جاری در خوراکی ها ۱۳ درصد و غیرخوراکی ها ۶.۶ درصد بود.

نوبخت پیش بینی رشد اقتصادی در سال ۹۷ را ۵.۸ درصد با احتساب درآمدهای نفتی و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در همان سال  را ۱۱.۲ درصد اعلام کرد.