۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

قیمت دلار در بودجه غیر واقعی است/ دلار ۳۵۰۰تومانی در راستای جلوگیری از تورم است

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰
کد خبر: 246151
قیمت دلار در بودجه غیر واقعی است/ دلار ۳۵۰۰تومانی در راستای جلوگیری از تورم است

نماینده مردم سراب در مجلس معتقد است که دلار ۳۵۰۰ تومانی که در کمیسیون تلفیق مجلس مورد تصویب قرار گرفته، تفاوت فاحشی با واقعیت‌های بازار دارد.

یوسف داودی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این روزها قیمت دلار به بیش از 4400 تومان رسیده و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که دلار 3500 تومانی که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده، غیر واقعی است و تفاوت زیادی با واقعیت‌های بازار دارد.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با توجه به تحولاتی که قیمت دلار در ماه‌های اخیر داشته، شاید بهتر باشد که نرخ دلار در بودجه سال آینده تفاوتی نزدیک به هزار تومان با نرخ واقعی و بازار نداشته باشد و بر اساس قیمت واقعی‌تری بسته شود، زیرا تفاوت قیمت هزار تومانی بسیار فاحش است.

او در عین حال می‌گوید: البته معمولا قیمت دلار در تمام قوانین بودجه سال‌های اخیر با نرخ واقعی این ارز در بازار تفاوت‌هایی داشت اما برای بودجه سال آینده به نظر می‌رسد که این تفاوت زیاد است و باید مرتفع شود.  

داودی با خاطرنشان کردن این موضوع که مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس قطعی نیست و احتمال اعمال تغییراتی در آن در صحن علنی مجلس وجود دارد، اظهار داشت: البته اعضای کمیسیون تلفیق برای پیشگیری از تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و افزایش نیافتن مشکلات اقتصادی مردم، چنین تصمیمی را در مورد نرخ دلار در بودجه گرفتند زیرا افزایش نرخ دلار در بودجه بر قیمت بسیاری از کالاها و تورم تاثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به نظر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی که معتقدند باید قیمت دلار در بودجه متناسب با نرخ تورم افزایش بیابد، گفت: اگر این قاعده رعایت شود، باید نرخ دلار در بودجه سال 97 بیشتر از 3500 تومان در نظر گرفته شود، زیرا باید 10 درصد به قیمت دلار افزوده شود.

به گفته داودی تمام این‌ها در حالی است که این احتمال وجود دارد که نرخ تورم در سال آینده افزایش بیابد و حتی کشور تورم دو رقمی را تجربه کند.