۰ نفر

تاخیر در خدمات‌رسانی با تغییر نام خیابان‌ها

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۷:۳۴
کد خبر: 246064
تاخیر در خدمات‌رسانی با تغییر نام خیابان‌ها

هنوز هم عده‌ای خیابان‌های ۱۵ خرداد، آیت‌‌ا... مدنی، نجات‌اللهی، امیرکبیر، کارگر، خرمشهر، مطهری، دماوند، وحدت‌اسلامی و شهید آیت را به گلوبندک، نظام‌آباد، ویلا، چراغ‌برق، امیرآباد، آپادانا، تخت طاووس، تهران‌نو، شاپور و سی‌متری نارمک می‌شناسند.

 تازه این خیابان‌ها مشت نمونه خروارند. آمار تغییر اسامی خیابان‌ها و میادین بیشتر از این حرف‌هاست که وقتی آدرسشان را به ما می‌دهند، در هنگام مراجعه متوجه می‌شویم که چنین خیابان‌ها یا میدان‌هایی وجود ندارد. حال تصور کنید که در شرایط اورژانسی تغییر نام خیابان‌ها و میادین چه مشکلاتی را به بار می‌آورد!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، خیابان‌‌ها و میادین دو اسمی؛ اسمی که مردم می‌گویند و اسمی که تغییر یافته است. انگار اسامی برخی خیابان‌‌های شهر به حدی نهادینه شده که مردم با تغییر نام هم همان اسامی قدیمی را به کار می‌برند. آن چنان که در مقابل شوراها مقاومت دارند و وقتی نام خیابانی تغییر می‌‌کند، دوباره همان اسامی قدیمی به زبانشان می‌‌آید. دست خودشان هم نیست. آنها سالیان سال است که با نام کوچه و خیابانشان خاطره داشته و روزگار گذرانده‌‌اند و نام جدید هم بر زبانشان نمی‌چرخد، اما چه کنند که در حفاظت از اسامی خیابان و میادینشان هیچ‌نقشی ندارند. با این اوصاف فرض کنید که با این همه آشفتگی حادثه‌‌ای در یکی از کوچه پس کوچه‌‌ها و میادین تغییر نام یافته شهر رخ دهد. پیدا کردن محل آن چون پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، حتی پرسش‌‌های مردمی هم به جایی نمی‌‌رسند، چه برسد به آدرس‌های پستی که تنها در مکاتبات اداری و رسمی به کار می‌‌آیند. حال بماند که در این بین چه بلایی بر سر نیروهای امدادی می‌آید. سردرگمی پشت سردرگمی و استرسی که چاشنی انتظار امداد می‌شود. تازه این پایان ماجرا نیست. تغییر جهت خیابان‌ها، مسدود کردن دور برگردان‌ها و... هم مزید بر علت است، تا جایی که تاکنون از دست دادن ثانیه‌ها و دقایق رخدادهای تلخی را رقم زده‌اند. امروز سالگرد حادثه تلخ ساختمان پلاسکو است. همگی ‌مان به یاد داریم که عده‌‌ای از هموطنان جای برداشتن باری از دوش آتش ‌نشانان مشکلاتی را برایشان به وجود آوردند. در واقع جای باز کردن مسیر به تماشای آتش نشسته و سلفی‌گیران حادثه بودند. آن روزها عملکرد آنها روند خدمات‌رسانی را کند ساخت، اما جای تاسف دارد که بگوییم قطعا این رفتارها دوباره رخ خواهد داد. آن چنان که اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، تجمع مردم امدادرسانی‌ها را مختل می‌کند. به راستی ریشه تاخیر در امدادرسانی‌ها کجاست؟ تغییر اسامی بی ‌پایه و اساس خیابان ‌ها، عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها یا بی فرهنگی برخی‌ که خدمات‌رسانی را مختل می‌کنند؟ مساله‌ای که بارها و بارها در حین خدمت مشکلاتی را برای اورژانس، نیروی انتظامی، پلیس راهبر و آتش‌ نشانی به وجود آورده است. با وجود این، باید گفت که یک لحظه تاخیر تبعاتی را با خود به همراه دارد. از این رو باید مردم و دستگاه‌ها دست به دست هم داده و موانع را از سر راه بردارند، چرا که معضل تاخیر در امدادرسانی جان‌های بسیاری را گرفته است. گرچه تاکنون به کمبود نیروهای انسانی، فقدان تجهیزات، عدم دانش لازم در برخورد با حوادث و... زیر ذره بین قرار گرفته اند، اما مسائل دیگری هم در این بین دستی بر آتش دارند که هر کدام روند خدمات رسانی را کند می‌‌کنند. مسائلی که معمولا حلقه مفقوده کنترل زمان در حوادث هستند و به نوعی موجب بحران در مدیریت می‌شوند.

مشکل «اورژانسی‌» تغییر نام خیابان‌ها

ماه جاری معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه نرم‌افزار اورژانس ١١5 به ارتقای کیفیت خدمات و کاهش زمان رساندن بیمار کمک می‌کند، گفت: مدیریت زمان در مورد امدادرسانی به افراد سکته‌ کرده حائز اهمیت است. حسن نوری با بیان اینکه اهمیت زمان در اورژانس پیش ‌بیمارستانی کشور بحث جدی است، افزود: در سال جاری تاکنون بیش از دو‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بار همکاران را برای ارائه خدمات به محل حادثه فرستادیم که بیش از ۴۴۰‌هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است. او با تاکید بر اهمیت مدیریت زمان در خدمات‌رسانی اورژانس ادامه داد: ثانیه‌ها و دقیقه‌ها در مورد سکته‌های قلبی و مغزی بسیار اهمیت دارند، چرا که در سکته‌ها بیش از دو‌میلیون نورون تخریب می‌شود و هر ثانیه حیاتی است. نوری بیان کرد: افزایش توان عملیاتی که مستلزم خرید آمبولانس، ایجاد پایگاه و استخدام نیروی انسانی است، می‌تواند در کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار موثر باشد. او با بیان اینکه افزایش بیش از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به سیستم در دستور کار است، اظهار کرد: اورژانس هوایی در زمینه مدیریت زمان و رساندن بیمار به مرکز درمانی توانسته خدمات بسیار ارزشمندی ارائه دهد، اما در حال حاضر از آنها به صورت استیجاری در اورژانس استفاده می‌شود. معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت پنج بالگرد به ۳۳ بالگرد افزایش یافت که اغلب آنها اجاره‌ای هستند. البته این بالگردها دید در شب نیستند و در حال حاضر امکان اجاره بالگردهای دید در شب وجود ندارد. او با بیان این مطلب که هدف ما کاهش زمان رسیدن و ارائه با کیفیت خدمات است، گفت: استفاده از نرم‌‌افزارهای روز دنیا می‌‌تواند در این راستا موثر باشد و این اقدام از سال‌های اخیر در کشور آغاز شده است. نوری اضافه کرد: در کشور ما نرم‌‌افزار اورژانس ۱۱۵ بومی شد که باعث ارتقای کیفیت خدمات و کاهش زمان ارائه خدمت شده است، چون یکی از مشکلات ما تغییر نام خیابان‌هاست و مردم در زمان حادثه برای آدرس‌دهی دچار استرس می‌شوند، این نرم‌‌افزار آدرس را دقیق به ما نشان می‌دهد. او با بیان اینکه مجلس و دولت باید کمک کنند تا به استانداردهای روز دنیا دست پیدا کنیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۹ پایگاه روستایی را راه‌‌اندازی کردیم که معتقدیم باید افزایش یابد. بنابر اعلام وبدا، نوری تاکید کرد: افزایش کیفیت خدمات‌رسانی در بخش اورژانس نیازمند کار جمعی و هماهنگی کلیه سازمان‌ها و نهادهاست تا بتوانیم هر روز بیشتر از قبل خدمات شایسته به مردم کشورمان ارائه دهیم.

تاخیر در خدمات‌رسانی با عدم آگاهی مردم

سخنگوی آتش‌نشانی درباره مشکلات خدمات‌رسانی با تغییر نام خیابان‌ها می‌گوید: نه تنها تغییر نام خیابان‌ها بلکه گاهی اوقات عوامل دیگری روند امدادرسانی را کند می‌کنند. با وجود این، اکنون بسیاری از مردم معابر بافت‌های قدیمی را به نام‌های قدیمی می‌شناسند، مگر آنکه برخی‌ها به تازگی در آن محل ساکن شده باشند. جلال ملکی می‌افزاید: معمولا نوع آدرس‌دهی‌ها متفاوت است. برای مثال نام خیابانی عوض شده و فردی که جدید به آن محله آمده اسم جدید خیابان را می‌شناسد، اما وقتی نیروهای ما به محل اعزام شده و آدرس را می‌پرسند، مردمان محله نام قدیمی را می‌گویند. او ادامه می‌دهد: وقتی قرار است نام خیابانی عوض شود، باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. حداقل نیروهای امدادگر باید مطلع باشند که نام فلان خیابان در فلان منطقه عوض شده است تا همکاران ما در بخش‌های خود تغییرات لازم را انجام دهند. او همچنین اظهار می‌کند: برخی سازمان‌ها حفاری‌هایی انجام می‌دهند. برای مثال سر خیابانی را می‌بندند که نیروهای ما در جریان نیستند. از این رو وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، برخی معابر باریک یا مسدود شده است. ملکی با ذکر مثال دیگری می‌گوید: شاهد هستیم که برخی معابر یک طرفه می‌شوند، در حالی که تا چندی پیش دو طرفه بودند یا محل دور برگردان جایی مشخص بوده و اکنون هزار متر پایین‌تر یا بالاتر رفته و حتی مسدود شده است. تمامی این موارد روند خدمات‌رسانی را به تاخیر می‌اندازد. گرچه تعامل‌ها در این راستا بهتر شده اما نیاز است که بیشتر ارتقا یابد. سخنگوی آتش‌نشانی عنوان می‌کند: از سوی دیگر، مردم هم بی احتیاطی کرده و در معابر یا سر پیچ‌ها دوبله سوبله پارک می‌کنند. خوب این موضوع برای تردد آتش‌نشانان مشکل ایجاد می‌کند. در واقع مشکلات فقط سازمانی نیست، بلکه عدم همکاری مردم هم موجب ایجاد ترافیک کاذب می‌شود. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، مردم با خودروهای خود به آرامی از کنار آن عبور می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است. از این رو بارها پیش آمده که به دفعات نیروهای عملیاتی از فاصله 600،500 متری حادثه با ابزار خاموش‌کننده پیاده می‌دوند که راه را باز کنند. این مساله ربطی به سازمان‌ها ندارد و به فرهنگ پایین و عدم همکاری برمی‌گردد که نیاز به فرهنگسازی دارد که از طریق رسانه‌ها و آموزش و پرورش امکان‌پذیر است. او بیان می‌کند: برخی مشکلات هم به عدم آگاهی مردم مربوط است. آنها فکر می‌کنند سازمان آتش‌نشانی 125 همان ایستگاه نزدیک خانه‌شان است. در نتیجه وقتی می‌خواهند به همکاران بنده آدرس دهند، می‌گویند ما کوچه پشتی شما هستیم. آتش‌نشانان هم باید دنبال آدرس بگردند، در حالی که باید آدرس کامل داده شود. ملکی اضافه می‌کند: البته در برخی موارد به علت استرس زیاد شهروندان به جای گرفتن شماره 125 شماره‌های دیگری چون 110 و 115 را می‌گیرند یا حتی بالعکس. از این رو ما برای اینکه این مشکل را تا حدودی در حوزه خودمان حل کنیم با تعاملی که از طریق بی سیم درون سازمانی با گروه‌های دیگر داریم، آدرس را از شهروندان گرفته و به صورت موازی اورژانس، نیروی انتظامی، پلیس راهبر و... را باخبر می‌کنیم که وقت شهروندان با تماس دوباره تلف نشود.