۰ نفر

در جلسه سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها مطرح شد:

توزیع ماهانه ۷۰۰میلیارد تومان یارانه فقط در تهران!/ افزایش تعداد پرونده‌های اختلاف یارانه‌بگیران/ احتمال حذف ۵میلیون نفر از یارانه‌بگیران

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 245194
توزیع ماهانه ۷۰۰میلیارد تومان یارانه فقط در تهران!/ افزایش تعداد پرونده‌های اختلاف یارانه‌بگیران/ احتمال حذف ۵میلیون نفر از یارانه‌بگیران

محمد امامی امین، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران گفت: هم‌اکنون در تهران ماهانه بالغ بر ۷۰۰میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  محمد صبح امروز در جلسه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با موضوع " میزان اثر بخشی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشور" که با حضور مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نماینده ادارات مختلف و صاحبنظران در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه هر اقدامی برای به نتیجه رسیدن هدفمندی یارانه‌ها با هماهنگی همه ارگان‌ها امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به نگاه دولت به موضوع هدفمندی یارانه‌ها انتظار بر این است منابعی که بین آحاد جامعه توزیع می‌شود، کمکی در راستای بهبود معیشت مردم باشد.

وی بیان کرد: مدل توزیع و نشر پول بین مردم که اکنون وجود دارد نه تنها به رفاه و بهبود معیشت آن‌ها کمک نمی‌کند بلکه آثار تورمی آن را بیشتر می‌کند؛ بنابراین دولت و مجلس موظف هستند براساس این طرح منابع هدفمند را بین طبقات مختلف توزیع کنند.

امامی امین با بیان اینکه میزان بودجه عمرانی استان تهران از یارانه پرداختی در این استان کمتر است، اضافه کرد: در سال 95 تنها 330 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای استان تهران در نظر گرفته شده بود که بسیار کمتر از یارانه‌ای است که توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: با یارانه‌ای که فقط در استان تهران توزیع می‌شود می‌توان سامانه حمل و نقل عمومی برای 100شهر بالای 100هزار نفر ایجاد کرد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار تهران با بیان اینکه نگاه مساوات موجود در جامعه سنخیتی با عدالت ندارد و برای هر اقدامی نیاز به مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی است افزود:‌ امید است با مشارکت مدنی در این حوزه بتوان از این حجم گسترده منابع استفاده درست کرد.

امامی امین ادامه داد:  اگر قرار باشد از محل هدفمندی یارانه‌ها تصمیمی گرفته شود باید به جای این مدل توزیع، بیشتر به مردم خدمات ارائه شود، برای نمونه هزینه ناشی از ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل یک سوم اعتبار پرداختی برای یارانه‌ها است؛ به عبارت دیگر می‌توانستیم خدمات حمل و نقل رایگان ارائه دهیم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار تهران در پایان سخنان خود گفت:‌ امید است با تدبیر مناسب در جهت استفاده بهینه از منابع و معیشت بیشتر مردم حرکت کنیم.

8031 مورد مراجعه به بخشداری مرکزی در حوزه یارانه ها

در ادامه جلسه حسین سروری, بخشدار مرکزی استان تهران، بااشاره به وظایف بخشداری در حوزه پرداخت یارانه ها گفت: سال گذشته هشت هزار و 31  مورد مراجعه به بخشداری مرکزی استان در حوزه یارانه ها انجام شد.

وی ادامه داد: از این تعداد مراجعه بیش از دو هزار و 187 مورد مربوط به امر طلاق و تفکیک یارانه بین اعضاء ،

یک هزار 12 مورد تفکیک یارانه به دلیل ازدواج ، یک هزار و 284 مورد تقاضا برای تفکیک یارانه به دلیل رسیدن به سن بلوغ اعضاء خانواده،135 مورد نامه از زندان مربوط به تفکیک یارانه سرپرستان معتاد و 426 مورد تفکیک یارانه نیز مربوط به بد سرپرستان بود.

بخشدار مرکزی استان تهران تاکید کرد: بررسی پرونده ها نشان می دهد پرداخت یارانه نه تنها در بهبود زندگی مردم موثر نبوده است بلکه شرایط را بدتر کرده و هر سال بر تعداد پرونده های اختلاف یارانه بگیران افزوده می شود.

حذف قطعی 4 میلیون نفر از یارانه بگیران

همچنین در این جلسه نرگس پرستاری، کارشناس ارشد اقتصادی سازمان هدفمندی یارانه ها در کشور، از احتمالا  حذف تعداد دیگری از یارانه بگیر خبر داد و گفت: البته تصمیم نهایی برای حذف یارانه ها با مجلس است اما آنچه از کمیسیون تلفیق بیرون آمده نشان از حذف 5 میلیون نفر دارد.

وی افزود: پیش از این نیز 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شده بودند که 1.5 میلیون نفر آن ها مجددا مستحق دریافت یارانه تشخیص داده شدند.

پرستاری یادآور شد: از همان ابتدا مقرر نبود یارانه به همه پرداخت شود اما بنا به دلایل مجبور به پرداخت به همه اقشار شدیم.

کارشناس ارشد اقتصادی سازمان هدفمندی یارانه ها در کشور با تاکید بر اینکه تصمیم اشتباه پرداخت یارانه به همه، ما را در پروسه حذف قرار داده است، ادامه داد: دولت ابتدا با حمایت 2 تا 3 هزار میلیاردی به پرداخت یارانه ها ورود کرد اما اکنون به اجبار در 9 ماهه اول سال بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی برای پرداخت یارانه برداشت کرده است.

پرستاری در پایان سخنان خود اظهار کرد: با وجود اتلاف یارانه کارشناسان معتقد هستند حذف یارانه ها می تواند نتایج اجتماعی و فرهنگی به همراه داشته باشد که انتقادی به حق است.

گفتنی است، در ادامه این جلسه نقطه نظرات و دیدگاه های اساتید و صاحبنظران و نماینده ادارات مختلف در خصوص بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی توزیع هدفمند یارانه مورد تحلیل و آسیب شناسی قرار گرفت.