۰ نفر

انتقاد فعالان اقتصادی از نوسانات یکباره ارز

خوانساری: تغییر تعرفه‌ها باید زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد/خلف وعده بانک مرکزی در تک نرخی‌شدن ارز

۱۹ دی ۱۳۹۶، ۸:۴۸
کد خبر: 243392
خوانساری: تغییر تعرفه‌ها باید زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد/خلف وعده بانک مرکزی در تک نرخی‌شدن ارز

رئیس اتاق تهران با انتقاد از نوسانات یکباره نرخ ارز در بازار، به عدم تحقق وعده بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به نوسانات یک‌باره در قیمت ارز، بد نیست که اتاق تهران از ارز یاد کند؛ این در حالی است که از سال۹۳، رئیس کل بانک مرکزی دائما وعده داده که ارز باید تک‌نرخی شود اما هنوز زمان اجرایی شدن این وعده مشخص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت: آنچه مسلم است در هفته‌های گذشته، شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم که بر این اساس، بهتر است واقعیت‌ها را دید و بانک مرکزی بر اساس واقعیت‌های موجود، نرخ ارز را واقعی کند تا نوسانات صورت نگیرد.

خوانساری افزود: موضوع ارز دو کفه ترازو دارد که یک طرف آن صادرات و طرف دیگر واردات است، این در حالی است که با افزایش نرخ ارز، مشکلات صادرات برطرف نشده است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که صادرات با افزایش نرخ ارز بالا رود.

وی درباره دلایل کاهش واردات گفت: پیش از سال۹۰، سالانه حدود ۶۰میلیارد دلار  واردات داشتیم که اکنون به ۴۰میلیارد دلار رسیده است، بنابراین علت اصلی کاهش واردات، این است که از تولیدات داخلی استفاده شده و واردات کاهش یافته است، پس اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید افزایش می‌یابد.

رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید بحث بدهی دولت به بخش‌خصوصی را مدیریت کنند ادامه داد» البته بنا شده ۵۰هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی، پرداخت شود.

وی افزود: افزایش تعرفه‌ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها حداقل باید سه ماه قبل باید به همه ذینفعان اطلاع داده شود، ضمن اینکه با توجه به قول وزیر صنعت امیدواریم حداقل برای یک دوره دوساله، تثبیت نرخ تعرفه را داشته باشیم.