۰ نفر

با نظر کمیسیون تلفیق، یارانه‌ کمتری قطع می‌شود

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۷:۳۹
کد خبر: 243102
با نظر کمیسیون تلفیق، یارانه‌ کمتری قطع می‌شود

افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی از کمیسیون تلفیق رأی موافق نگرفت. این رشد قیمت‌ها بنا بود برای دولت ١٧ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان درآمد ایجاد کند و دولت گفته بود این مبلغ را قصد دارد صرف اشتغال‌زایی کند.

 اما اعضای کمیسیون تلفیق با بررسی تبعات اقتصادی این رشد قیمت، با پیشنهاد دولت مخالفت کردند. کارشناسان معتقدند با رشد قیمت بنزین نه تنها درآمدها صرف اشتغال نمی‌شود، بلکه به‌دلیل آنکه دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده حامل‌های انرژی است، با این افزایش قیمت، هزینه‌هایش آنچنان رشد می‌یابد که پولی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال برایش نخواهند ماند و همه درآمد حاصل از گرانی حامل‌های انرژی را باید صرف هزینه‌های جدید خود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با این تحلیل، کارشناسان به نمایندگان مجلس نسبت به تصویب پیشنهاد دولت هشدار دادند و نمایندگان نیز با ملاحظاتی و همچنین در‌نظر‌گرفتن شرایط حساس کنونی در گام نخست به تثبیت قیمت‌ حامل‌ها رأی دادند. روز گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق همچنین عدد ٣٧ هزار میلیارد تومان که از سوی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد شده بود، به تصویب اعضا رسید.

‌حامل‌های انرژی

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ که در نشست خبری صحبت می‌کرد، درباره قیمت حامل‌های انرژی گفته است که کمیسیون درباره موضوع قیمت سوخت و درآمدی که دولت از این بابت برای برخی قسمت‌ها استفاده می‌کند، بحث کرد که طی آن طبق پیشنهاد دولت از محل افزایش حامل‌های انرژی (بنزین، نفت، گازوئیل، نفت سفید و دیگر حامل‌ها) ١٧ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان کسب درآمد می‌شود که براساس پیشنهاد دولت این مبلغ به اضافه ١٥ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه -که مجموع آن ٣٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان می‌شود- و به همین مقدار بانک‌ها هم مشارکت کنند، بنابراین دولت از این محل مبلغی ٦٥ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده که برای بخش تولید و اشتغال هزینه کند. براساس گفته‌های یوسف‌نژاد، حامل‌های انرژی در همین سقف موجود درآمد خواهند داشت و درآمد حاصل از آن براساس تبصره ١٤ لایحه بودجه برای هدفمندی و یارانه‌ها استفاده می‌شود. در‌همین‌حال، با مطرح‌نشدن پیشنهاد بنزین دونرخی در کمیسیون تلفیق عملا پرونده بازگشت سهمیه‌بندی سوخت برای سال ۹۷ بسته شد، مگر آن که در صحن مجلس طرح جدیدی ارائه شود.

‌یارانه‌ها

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ درباره مصوبات این کمیسیون درباره هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد: با توجه به تبصره ١٤ لایحه بودجه سال ١٣٩٧ کل کشور و اهمیت مسئله هدفمندی یارانه‌ها، کمیته‌ای اختصاصی تشکیل شد که نقطه‌نظرات و جمع‌بندی‌ها به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شود. در این زمینه دولت پیشنهاد ٣٧ هزار میلیارد تومان را به‌عنوان سقف منبع درآمدی در لایحه بودجه اعلام کرده بود تا در هزینه‌ها استفاده شود که این مبلغ در سال گذشته ٤٨ هزار میلیارد تومان بود. به گفته او، از آنجایی که بحث درآمدی مطرح بود، عدد ٣٧ هزار میلیارد تومان که از سوی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد شده بود، به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ رسید و به پیشنهاد دولت از این محل، باید ٢٣ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی و هفت‌هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.

‌حذف یارانه ٦ تا ١٠ میلیون نفر

سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره منتفی‌شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی توضیح داد: دولت درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرد که هدف ما این است که این درآمد را صرف اشتغال کنیم اما پیوستی به‌همراه افزایش قیمت‌ها ارسال نکرد که من A ریال به دست می‌آورم و هدفم این است که در موضوع دیگر یا احداث کارخانه، اشتغال‌های نوین، کمک‌کردن به صنایع مشکل‌دار، اشتغال ایجاد کنم. حتی گفته نشد که چگونه و با چه روشی قرار است اشتغال ایجاد شود و چه کسانی قرار است سرکار بروند. فقط دولت عنوان کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف ایجاد اشتغال شود. در بودجه اصلا این مورد نیامده بود. حتی در جایی از بودجه ذکر نشده بود که با این بودجه قرار است حقوق کارکنان پرداخت شود، کار عمرانی یا مسکن انجام شود؛ بنابراین مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرد. او اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه در روز اول تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم افزایش یابد. قرار نبود یک‌مرتبه ٥٠ درصد به قیمت‌ها اضافه شود و با افزایش قیمت‌ها اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد. این درحالی است که از روز اول هم این مطلب عنوان شد که حتی با افزایش یک ریال به قیمت حامل‌های انرژی مخالفیم؛ چون مردم از نظر معیشتی با مشکل روبه‌رو هستند. موسوی‌لارگانی درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز توضیح داد: درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های اخیر که بنزین لیتری هزار تومان شده بود و حامل‌های انرژی دیگر مصرف داخلی و فروش خارجی داشت، نزدیک ٨٠ هزار میلیارد تومان بود و آنچه به مردم پرداخت می‌شد، طبق گفته دولت، ٤٢ هزار میلیارد تومان بوده است. حتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز عنوان کرده است یارانه پنج میلیون نفر را حذف کرده‌ایم؛ یعنی این پنج میلیون نفر از ٤٢ هزار میلیارد تومان کم می‌شود. یارانه نقدی‌ای که دولت می‌دهد و پولی که به طرح تحول سلامت می‌دهد، جمعا به ٤٢ هزار میلیارد تومان نمی‌رسد؛ بنابراین هزینه‌کرد مابقی درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها باید مشخص شود و اینکه کجا هزینه می‌شود و در چه بندی از بودجه آمده که هزینه شود. این موارد باید روشن و شفاف شود. او درباره حذف تعداد یارانه‌بگیران نیز این توضیح را داد: صحبت‌هایی که در جلسات بوده، این است که دولت پیشنهاد کرده یارانه بین ٣٠ تا ٤٠ میلیون نفر حذف شود. در همین موضوع هم مشخصه‌ای برای کسانی که قرار است یارانه‌ آنها حذف شود، تعیین نکرده است؛ اما صحبت‌هایی که در مجلس بوده، این است که یارانه شش تا ١٠ میلیون نفر باید حذف شود؛ آنها هم کسانی هستند که درآمد بالایی دارند و از اول هم نباید به آنها یارانه داده می‌شد. توجیهی که برای هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، این بود که عده‌ای ثروتمند چند خودرو دارند، خانه‌هایشان استخر و جکوزی دارند و مصرفشان بالاست، از آنها بگیریم و به کسانی بدهیم که مصرفشان پایین است؛ اما اکنون همان‌ها یارانه دریافت می‌کنند. حتی وقتی بنزین سهمیه‌بندی بود، آنها یارانه بیشتری از فقرا می‌گرفتند؛ چون شش خودرو داشتند و شش سهمیه می‌گرفتند. حتی برخی وانت قراضه خریداری کردند و برخی تاکسی خریدند و در خانه‌هایشان خواباندند تا از سهمیه استفاده کنند. همه آنها پولدار و نه فقیر بودند؛ بنابراین یارانه بین شش تا ١٠ میلیون نفر که درآمد بالایی دارند، باید حذف شود.